تاریخ : 1397,سه شنبه 21 اسفند18:16
کد خبر : 305315 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

معاون وزیر علوم:

نشریات دانشگاهی بیانگر صلاحیت و ذائقه‌ مجموعه‌های دانشجویی هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: حوزه نشریات بیانگر صلاحیت و ذائقه‌های مجموعه‌های دانشجویان است و بهترین محل برای تحلیل تحولات اجتماعی و سیاسی دانشگاه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، دکتر غلامرضا غفاری امروز سه شنبه ۲۱ اسفند در سومین نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با فعالان نشریات دانشگاهی که در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: حوزه نشریات حوزه بسیار سیال و متغیری است آن هم در جامعه‌ای که ما با تغییرات فزاینده‌ای مواجه هستیم.

وی گفت: هیچ کس نمی‌تواند سهم و نقش مؤثری را که مجموعه رسانه و نشریات و دیگر عرصه‌های مرتبط با آن در توسعه جامعه دارد کتمان کند و سهم و نقش نشریات دانشجویی یک نقش بسیار تأثیرگذار است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: حدود ۳۲۰۰ نشریه فعال دانشگاهی در حوزه وزارت علوم داریم که این رقم یک رقم قابل توجه و قابل ملاحظه است.

وی یادآور شد: حوزه نشریات بیانگر صلاحیت و ذائقه‌های مجموعه‌های دانشجویان است و اگر محققی خواسته باشد تحولات اجتماعی و سیاسی دانشگاه را تحلیل کند یکی از بهترین محل‌ها برای این کار نشریات دانشجویی است.

غفاری عدف از برگزاری این نشست مطبوعاتی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس با فعالان نشریات دانشگاهی را آشنایی با دغدغه و مشکلات فعالان نشریات دانشجویی در حوزه نشریات برشمرد و گفت: سعی داریم در راستای رفع این مشکلات اقدام کنیم.

همچنین دکتر علی اکبر گرجی معاون پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این نشست گفت: آزادی اندیشه و آزادی بیان در دانشگاه‌ها و فضاهای علمی به مثابه خونی است که در پیکره یک موجود زنده جریان می‌یابد.

وی یادآور شد: نشریات و رسانه‌های دانشجویی ابزارهای این آزادی اندیشه و بیان هستند از این رو هر گونه آسیبی که به آزادی بیان نشریات دانشگاهی و بخصوص نشریات دانشجویی وارد شود به گمان من به مثابه پنجه کشیدن در چهره علم و آزادی بیان و آزادی اندیشه است.

گرجی خاطرنشان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رغم همه انتقاداتی که ما از منظر حقوق اساسی و دیگر منظرها داریم، در اصول مختلف خود از جمله اصل ۲۴، آزادی نشریات و مطبوعات و آزادی رسانه‌ای را به رسمیت شناخته است.

وی گفت: به این معنا ما از لحاظ شناسایی حق بر آزادی بیان و حق بر آزادی مطبوعات و نشریات در قانون اساسی مانع جدی نداریم گرچه در عمل و هنگامی که پای قانونگذاری عادی به میان می‌آید ما با هزاران مشکل در این زمینه روبرو می‌شویم.