تاریخ : 1397,چهارشنبه 22 اسفند18:34
کد خبر : 305456 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

رگ مصنوعی در سیستان و بلوچستان تولید شد

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: رگ‌های مصنوعی با قطر کوچک با کمک فناوری نانو در دانشکده مهندسی "شهید نیکبخت" این دانشگاه ساخته شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، داود محبی کلهری اظهار داشت: رگ‌های مصنوعی با قطر کوچک با کمک فناوری نانو در دانشکده مهندسی "شهید نیکبخت" دانشگاه سیستان و بلوستان ساخته شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: این پروژه تحقیقاتی از سال 90 آغاز شد و در سال 93 با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین این دانشگاه و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همچنین مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی(NIMAD) به‌ منظور خودکفایی و تولید ملی به اجرا درآمد.

وی بیان کرد: پروژه ساخت رگ مصنوعی با قطر کوچک به‌ صورت موفقیت‌آمیزی با بکارگیری تکنیک‌های جدید مهندسی بافت و مواد مورد تایید موسسه‌های معتبر بین‌المللی در آزمایشگاه تحقیقاتی با همکاری دانشجوی دکترای دانشگاه سیستان و بلوچستان در مدت 6 سال تا مرحله تست حیوانی با موفقیت انجام‌ گرفته است.

کلهری ادامه داد: خواص مکانیکی و آزمونه‌ای برون تنی نمونه‌های طراحی‌ شده به‌ صورت کامل طبق استانداردهای بین‌المللی مورد ارزیابی قرار گرفته و در ادامه مطالعات بالینی رگ‌های مصنوعی ساخته ‌شده به‌ طور موفقیت ‌آمیزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط تیم تحقیقاتی دکتر غلامحسین کاظم ‌زاده فوق تخصص جراحی عروق و تروما بر روی گوسفند انجام‌ شده است.