تاریخ : 1397,پنجشنبه 23 اسفند05:33
کد خبر : 305506 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

برخی اساتید از اظهار‌نظر در کرسی‌های نظریه‌پردازی‌ هراس دارند

مسئول کرسی‌های نظریه‌پردازی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برگزاری ۱۵ کرسی ترویجی از سوی اساتید دانشگاه گفت: برخی اساتید از اظهار‌نظر در کرسی‌های نظریه‌پردازی‌ هراس دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، سید جلال هاشمی اظهار داشت: کرسی‌های نظریه پردازی از ابتکارات انقلاب اسلامی برای تولید فکر و نظریه بوده و از جمله انتظارت به‌حق مقام معظم رهبری از دانشگاه‌هاست و در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی در این زمینه  در دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

وی افزود: این کرسی‌ها یک فرصت مغتنم برای تولید علوم انسانی بومی و رهایی از سیطره علمی غرب است و برای همین دبیرخانه کرسی‌ها، با برگزاری این محافل علمی دنبال ایجاد فضای گفت‌وگو و تولید اندیشه است.

مسئول دبیرخانه کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه شهید چمران اهواز درباره فرایند برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی در دانشگاه اظهار داشت: اعضای هیئت علمی متقاضی کرسی ترویجی در گام اول باید پروپوزال پیشنهادی خود را برای ارزیابی به کمیته‌های دانشکده‌ای ارائه و پس از ارزیابی اولیه و تایید به کمیته دستگاهی ارسال می‌شود.

وی بیان داشت: این کرسی‌ها در حضور یک تیم داوری که شامل دو منقد عضو هیئت علمی و یک دبیر علمی است مورد داوری قرار می‌گیرد. داوران و منتقدین کرسی از اعضای هیئت علمی مرتبط و با درجه علمی بالا انتخاب می‌شوند.

هاشمی با اشاره به رشد چشم‌گیر حضور اعضای هیئت علمی  در این کرسی‌ها اظهار داشت: امسال 15 کرسی ترویجی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شده که به نسبت سایر دانشگاه‌ها و سال‌های گذشته رشد 150 درصدی دارد. این کرسی‌ها در رشته های مختلف مانند روانشناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، هنر، ادبیات، تاریخ، حقوق و اقتصاد برگزار می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مطابق آیین نامه ارتقاء اساتید، برای هر کرسی ترویجی 2 تا 4 امتیاز پژوهشی در نظر گرفته شده است که این به عنوان مشوق می‌تواند در رشد کرسی‌های نقد و نظریه پردازی و ارتقاء پژوهشی اساتید علوم انسانی موثر باشد.

وی ادامه داد: همچنین مطابق دستورالعمل برگزاری کرسی‌ها، برای هر کرسی ترویجی دانشگاه 20 میلیون ریال بودجه اختصاص داده ‌که 75 درصد این هزینه به پژوهشگر به شکل مستقیم و 25 درصد مابقی به داوران پرداخت می‌شود.

مسئول دبیرخانه کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه شهید چمران اهواز بیان داشت: کرسی های ترویجی را به  شکل درون گروهی و در فضای صمیمی در حال پیگیری هستیم و این را به عنوان تمرینی برای کرسی‌های نظریه پردازی تعریف کردیم. حضور استاد در جایگاه نظریه پرداز ظرفیت گفتگو و نقد شدن را در فضای دانشگاه افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: برا فراگیری کرسی‌ها و فضای نقد و نظریه‌پردازی در دانشگاه نیاز به زمان و فرهنگ‌سازی داریم و هنوز برخی اساتید از اظهار نظر در کرسی‌ها واهمه دارند که تلاش شده با ایجاد فضای با نشاط علمی این نگاه منفی شکسته شود.