تاریخ : 1397,پنجشنبه 23 اسفند16:00
کد خبر : 305565 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در دانشگاه رازی چه اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است؛

تلاش برای اخذ مجوز نشریه به روش فراقانونی

دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه با حضور یکباره در این جلسه موجب شد فضای جلسه ملتهب شود به طوری که تقریبا ۱۵ دقیقه بر سر موضوع حضور ایشان در جلسه بحث شد و همگی بر عدم حضور وی در جلسه اتفاق نظر داشتند و بالاخره موفق شدند وی را از جلسه بیرون کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گروهی از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه که به یک طیف خاص سیاسی وابسته‌اند، یک روز مانده به برگزاری جلسه کمیته ناظر بر نشریات در مورد انتخابات نشریات دانشجویی، حدود ۶۰ درخواست نشریه‌ را تحویل کارشناس داده و با فشارهای غیرقانونی خواستار تصویب آنها و اعطای حق رای به آن‌ها در انتخابات شدند. همین موضوع باعث اعتراض دانشجویان سایر نشریات شد؛ تا جایی که این انتخابات به روز شنبه، ۲۵ اسفندماه موکول شده است.

عصر دیروز جلسه کمیته ناظر بر نشریات تشکیل شد و یکی از اعضای این کمیته در این باره گفت: هیئت نظارت بر نشریات دانشگاه رازی کرمانشاه روز گذشته جلسه‌ای را در راستای برگزاری انتخابات نشریات دانشجویی دانشگاه برگزار کرد و بعد از گذشت یک ساعت از شروع برگزاری این جلسه به یکباره دبیر انجمن فرهنگ و سیاست وارد سالن جلسه شد و خطاب به یکی از اعضای کمیته ناظر که عضو اصلی این کمیته نیز می‌باشد، گفت: از جلسه برو بیرون، من بجای تو در این جلسه حضور دارم.

وی ادامه داد: این شخص از هیچ جایگاه قانونی در کمیته برخوردار نیست و عضو اصلی نمی‌تواند تا زمانی که در جلسه حضور دارد، کسی را جایگزین خود کند؛ مگر اینکه قبل از شروع جلسه به صورت مکتوب، یک نفر را بجای خود برای حضور در جلسه معرفی کند. البته شخصی که جایگزین عضو کمیته ناظر می‌شود از حق رأی برخوردار نیست و فقط می‌تواند در جلسه حضور داشته باشد.

این عضو کمیته  ناظر بر نشریات می‌افزاید: دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه با حضور یکباره در این جلسه موجب شد فضای جلسه ملتهب شود به طوری که تقریبا ۱۵ دقیقه بر سر موضوع حضور ایشان در جلسه بحث شد و همگی بر عدم حضور وی در جلسه اتفاق نظر داشتند و بالاخره موفق شدند وی را از جلسه بیرون کنند.

وی با اشاره به عدم پایبندی دبیر انجمن فرهنگ و سیاست به نظرات کمیته ناظر گفت: عربی نه تنها به نظر کمیته احترام نگذاشت، بلکه همراه با ۱۰ نفر دیگر وارد سالن جلسه شد و شروع به اعتراض کرد. آنها می‌گفتند:حق ما پایمال شده و چرا درخواست‌های ما را بررسی نمی‌کنید؟» همه اینها در حالی است که کمیته قبلا به صورت مکتوب جواب قانع کننده‌ای به این انجمن و وزارت خانه ارسال کرده و این افراد فقط به قصد ملتهب کردن فضا و بهم ریختن آرامش جلسه وارد این سالن شدند.

بازی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در زمین قانون‌شکنان
دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه رازی با اشاره به بی توجهی مسئولان وزارت علوم به نامه بیش از شصت نشریه از جمع هشتاد نشریه حاضر در دانشگاه به معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: «این ماجرا به همین منوال گذشت تا اینکه چند روز گذشته، عسگری، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در نشست نشریات دانشگاهی تهران نکاتی حاشیه برانگیز را مطرح کرد و گفت: اگر دانشگاه زمان قطعی انتخابات را به ما اعلام نکند که ما ناظر وزارت خانه را برای نظارت بر انتخابات بفرستیم، حتما انتخابات را ابطال می‌کنیم.»

یکی از بسیجیان دانشگاه در این باره گفت: عسکری در حالی مرعوب فشارهای قانون شکنان شده است و بدون هیچ دلیلی وعده ابطال انتخابات را می دهد که می‌داند طیف انقلابی دانشجویان در دانشگاه رازی غلبه کامل دارند و تمام دست و پا زدن‌های طیف اصلاح‌طلب باهدف آن است که وزارت علوم را به مرگ بگیرند تا به تب راضی شود و اگر انتخابات دانشگاه را تایید کرد، حداقل حق رای‌های دانشجویان انقلابی این دانشگاه در انتخابات شورای مرکزی نظارت بر نشریات وزارت علوم را سلب کنند که اگر این اتفاق بیفتد، دانشجویان انقلابی دانشگاه رازی به هیچ وجه ساکت نخواهند بود و به مسئولان وزارت علوم نشان خواهند داد که اگر به این روند فشارپذیری و تمکین به داد و فریادهای قانون‌شکنان ادامه دهند، فریادهای دانشجویان انقلابی بسیار بلندتر و فشار آنان بشیار قوی‌تر خواهد بود.

نامه 62 نشریه دانشجویی در دفاع از کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه رازی
62 نشریه دانشجویی دانشگاه رازی در نامه هایی جداگانه به معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و ریاست دانشگاه رازی نوشتند: در چند روز اخیر در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی در سطح دانشگاه رازی کرمانشاه، شاهد نشر گزارش و اخباری کذب و ادعاهایی خلاف واقع از سوی گروهی با سوابق مشخص نسبت به تصمیمات کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه رازی بوده ایم. این ادعاها در حالی مطرح می شود که این کمیته تا کنون اقدام غیر قانونی انجام نداده و بر خلاف آن چه که به دروغ منتشر شده است، مصوبات کمیته ناظر بر نشریات قانونی بوده است.

در بخشی دیگر آمده است: از جنابعالی خواستاریم تا از قانون و حریم آن صیانت مکرده و مقابل بدعت ها و زیاده خواهی های غیر قانونی بایستید و انتخابات در تاریخ مصوب هیئت نظارت بر انتخابات نشریات دانشگاه در تاریخ 25/12/1397 برگزار گردد.