تاریخ : 1397,سه شنبه 28 اسفند13:04
کد خبر : 306119 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

روسیه در چین نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

شرکت های اتمی دولتی چین و روسیه قراردادی در مورد ساخت هفتمین و هشتمین واحد برق در نیروگاه برق اتمی تیانوان (NPP) امضا کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، شرکت های اتمی دولتی چین و روسیه قراردادی در مورد ساخت هفتمین و هشتمین واحد برق در نیروگاه برق اتمی تیانوان (NPP) امضا کرده‌اند. این بزرگترین پروژه NPP بین دو کشور است .

این قرارداد توسط شرکت اتمی ملی چین (CNNC) و و بخش مهندسی روساتوم روسیه در پکن در اوایل ماه جاری امضا شد. علاوه بر ساخت دو واحد در نیروگاه اتمی استان جیانگسوی چین، دو طرف در مورد طراحی اولیه سومین و چهارمین واحد NPP در استان لیائونینگ چین هم توافق کردند .

روساتوم، شرکت انرژی دولتی روسیه اعلام کرد این توافق خطوط اصلی همکاری بین روسیه و چین را در صنعت هسته‌ای برای دهه‌های آینده مشخص می‌کند .

قرارداد های اولیه برای ساخت این دو واحد در سایت هسته‌ای تیانوان در ژوئن 2018 در زمان دیدار ولادیمیر پوتین با زی جینپینگ، رئیس جمهور چین امضا شد. قبلا گزارش شده بود که کار بر روی هفتمین واحد 1200 مگاواتی قرار است در 2021 آغاز شود و انتظار می‌رود در 27_2026 اجرایی شود .

نیروگاه تیانوان که در 2006 در ساحل دریای زرد ساخته شد، یکی از بزرگترین پروژه های مشترک همکاری های اقتصادی روسیه و چین است. دو واحد اول با ظرفیت هر کدام 1000 مگاوات در 2007 راه اندازی شدند. واحد 3 فعالیت خود را در 2017 شروع کرد. واحد چهارم با حداقل ظرفیت پس از اتمام زود هنگام بارگیری سوخت، آغاز به کار کرد .

مسکو و پکن همکاری‌های دوجانبه گسترده ای باهم دارند که شامل تقویت روابط در بخش انرژی هسته ای هم میشود. در ژوئن، مدیران اجرایی اتمی روسیه و چین «بزرگ‌ترین بسته قراردادها را در تاریخ همکاری های هسته ای دو کشور» امضا کردند .

علاوه بر تولید واحدهای برق، این قراردادها شامل همکاری در مورد یک رآکتور هسته‌ای نوترون سریع در حال ساخت در چین هم میشوند که آن را با نام CFR600 (پروژه راهبر راکتور سریع) می‌شناسند و همچنین عرضه قطعات ژنراتور رادیو ایزوتوپ ترموالکتریک برای برنامه اکتشاف ماه چین را هم در بر می‌گیرند .