تاریخ : 1398,پنجشنبه 01 فروردين11:17
کد خبر : 306292 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

عفو بین‌الملل آمریکا را به کشتن غیرنظامیان در سومالی متهم کرد

سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه با انتشار گزارشی تحت عنوان "جنگ پنهان آمریکا در سومالی" اعلام کرد در پنج حمله‌ای که به ارتش آمریکا نسبت داده شده است، ۱۴ غیرنظامی کشته و پنج غیرنظامی زخمی شده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه با انتشار گزارشی تحت عنوان "جنگ پنهان آمریکا در سومالی" اعلام کرد در پنج حمله‌ای که به ارتش آمریکا نسبت داده شده است، ۱۴ غیرنظامی کشته و پنج غیرنظامی زخمی شده اند.

این حملات بین ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۷ (۲۴ مهر ۱۳۹۶) و ۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۱۳۹۷) در باس-شابل واقع در جنوب غرب سومالی، یکی از مناطقی روی داده است که تروریست‌های الشباب وابسته به القاعده تحت کنترل دارند.

سازمان عفو بین الملل ارتش آمریکا را متهم کرد در این حملات به طور ناخواسته غیرنظامیان را کشته و در حملاتی کورکورانه کشاورزان، کارگران و حتی کودکان را هدف قرار داده است.

به گفته عفو بین الملل، به نظر می‌رسد این حملات اصول تشخیص میان اهداف غیرنظامی و نظامی و همچنین تناسب پیش بینی شده در کنوانسیون‌های ژنو را نقض کرده اند.

این اتهامات در زمانی وارد می‌شود که ارتش آمریکا عملیات خود را در سومالی شدت بخشیده است و از آغاز سال ۲۰۱۹ (دی ماه ۱۳۹۷) به ۲۸ حمله در سومالی مبادرت کرده است؛ در حالی که در سراسر سال ۲۰۱۸ به ۳۵ حمله اقدام کرده بود.

فرماندهی آمریکا در آفریقا، آفریکام، به طور رسمی این اتهامات را رد و اعلام کرد مطلقا هیچ غیرنظامی را در ۱۱۰ حمله هوایی که از ژوئن ۲۰۱۷ (خرداد ۱۳۹۶) در سومالی انجام داده، نکشته است.

فرماندهی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد: "آفریکام قوانین جنگ را رعایت می‌کند و همه احتیاط‌های ممکن را برای کاستن از قربانیان غیرنظامی و سایر خسارت‌های جانبی به کار می‌بندد."