تاریخ : 1398,یکشنبه 04 فروردين02:19
کد خبر : 306462 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

آموزش استخراج متن موجود روی یک عکس +دانلود

خیلی از مواقع شما نیاز پیدا می‌کنید که متن نوشته شده روی یک عکس موجود در تلفن هوشمند خود را از آن استخراج کرده و در قالب یک فایل متنی ذخیره کنید. چند روش برای انجام این کار وجود دارد که بهترین آن استفاده از یک اپلیکیشن مخصوص این کار است. این نوع از اپلیکیشنها با اسکن تصویر و شناسایی حروف الفبای موجود در آن متن موجود را استخراج و به صورت مستقل ذخیره می‌کنند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای استخراج و کپی متن موجود در یک تصویر موجود در یک دستگاه اندروید تنها کافی است یک اپلیکیشن مخصوص این کار را روی دستگاه اندروید خود نصب کرده و تصویر مورد نظر را برای شناسایی حروف الفبای موجود در آن اسکن کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  •     ابتدا اپلیکیشن Text Fairy (OCR Text Scanner) که مخصوص این کار طراحی شده است را دانلود و روی دستگاه اندروید خود نصب کنید.
  •     بعد از نصب این اپلیکیشن آن را روی دستگاه خود اجرا کنید. شما باید مجوز دسترسی به عکس‌ها، رسانه و فایل‌ها را برای این اپلیکیشن صادر کنید.
  •     بعد از باز شدن Text Fairy شما دو گزینه در اختیار خواهید داشت: تقه زدن روی آیکون دوربین برای استخراج متن از روی یک عکس جدید و انتخاب یک عکس موجود در گالری تصاویر گوشی و اسکن متن موجود در آن.

  •     در مرحله بعد باید زبان مورد نظر برای اسکن (همان زبان نوشته شده روی عکس) را انتخاب کنید.
  •     حالا شما عکس و متن نوشته شده روی آن را در اختیار دارید. تنها کافی است روی دکمه Start Text recognition تقه بزنید تا این اپلیکیشن تمام تصویر را اسکن کند. بعد از تکمیل فرآیند کار متن موجود روی تصویر در قالب یک فایل متنی ساده در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می‌توانید با نگه داشتن انگشت خود روی صفحه این متن را کپی کنید.

این اپلیکیشن این امکان را در اختیار شما می‌گذارد تا متن استخراج شده را به اشتراک بگذارید، کپی کنید و یا با فرمت PDF ذخیره کنید.

استفاده از اپلیکیشن Cam Scanner
Cam Scanner یک اپلیکیشن مخصوص اسکن اسناد موبایل است که بیشتر از 100 میلیون بار در بیش از 200 کشور مختلف نصب و مورد استفاده قرار گرفته است. این اپلیکیشن به شما کمک می‌کند انواع مختلفی از محتوای موجود در تلفن هوشمند، تبلت یا کامپیوتر خود را اسکن، ذخیره، همگام سازی و با سایرین به اشتراک بگذارید.

از جمله قابلیت‌های Cam Scanner می‌توان به این موارد استفاده کرد:

  •     استفاده از دوربین گوشی برای اسکن رسید، یادداشت، فاکتورها، مطالب نوشته شده روی تخته سفید، کارت تجاری، گواهینامه و غیره
  •     برش هوشمندانه و خودکار و ساخت متن واضح و شفاف
  •     استخراج متن با فناوری OCR و تبدیل آن به فرمت متنی
  •     به اشتراک گذاری راحت اسناد در قالب PDF یا JPEG با دیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل یا ارسال لینک سند

برای استفاده از اپلیکیشن Cam Scanner این مراحل را دنبال کنید:
1. ابتدا اپلیکیشن Cam Scanner را دانلود و روی دستگاه خود نصب کنید.

2. بعد از اجرای این اپلیکیشن از شما خواسته می‌شود با حساب کاربری خود وارد شده (Sign In) و یا ثبت نام (Register) کنید. در اینجا تنها کافی است روی Use Now تقه بزنید.

3. حالا روی دکمه Start Scanning تقه بزنید. با انتخاب این آیکون شبیه به دوربین، دوربین دستگاه شما فعال و آماده اسکن سند می‌شود.

4. در این مرحله شما باید اجازه گرفتن عکس و ضبط فیلم را صادر کنید. روی دکمه Allow تقه بزنید تا کار ادامه پیدا کند.

6. در مرحله بعد باید عکس حاوی متن مورد نظر خود را اسکن کنید. در اینجا باید روی OCR تقه بزنید.

7. حالا ناحیه مورد نظر برای اسکن را انتخاب کنید و یا با استفاده از گزینه Recognize full page تمام عکس را اسکن کنید. بعد از اتمام فرآیند اسکن متن استخراج شده را مشاهده خواهید کرد.

استفاده از اپلیکیشن های OCR
علاوه بر دو اپلیکیشن معرفی شده در بالا، اپلیکیشن‌های دیگری نیز هستند که با استفاده از فناوری OCR (optical character recognition) متن موجود روی تصاویر را استخراج می‌کنند. در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد.

1. Google Keep
Google Keep در واقع یک اپلیکیشن یادداشت برداری است که قابلیت‌های جالب توجهی را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد گنجانده شده در این اپلیکیشن پشتیبانی از OCR است. خروجی این فناوری در Google Keep به خوبی کار می‌کند و استفاده از آن بسیار راحت است.

2. Text Scanner
Text Scanner یکی دیگر از اپلیکیشن‌های معروف موجود در Google Play Store است که از فناوری OCR پشتیبانی می‌کند. این اپلیکیشن از 50 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و به راحتی متن نوشته شده به این زبان‌ها را اسکن می‌کند. رابط کاربری Text Scanner هم بسیار خوش ساخت است و می‌تواند متن موجود در هر تصویری را استخراج کند.

3. OCR Text Scanner
OCR Text Scanner یکی از اپلیکیشن‌های ساده OCR است که شما می‌توانید از آن روی تلفن هوشمند خود استفاده کنید. این اپلیکیشن از بیش از 55 زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و یک رابط کاربری ساده با قابلیت‌های مختلف دارد. یکی از ویژگی‌های مفید OCR Text Scanner این است که با اسناد، یادداشت‌ها و عکس‌ها به خوبی کار می‌کند. این اپلیکیشن برای استخراج متن از دست نوشته‌ها با مشکل مواجه است.

4. Office Lens
Office Lens مایکروسافت یکی دیگر از اپلیکیشن‌های برتر اسکن با فناوری OCR است که شما می‌توانید از آن روی دستگاه اندروید خود استفاده کنید. این اپلیکیشن در دو نسخه رایگان و پولی موجود است. نسخه پولی Office Lens امکانات منحصر به فردی را در اختیار کاربران می‌گذارد و شما می‌توانید مستقیما متن استخراج شده را روی OneDrive ذخیره کنید.

5. Docufy Scanner
Docufy Scanner آخرین اپلیکیشن اسکن با فناوری OCR در فهرست ما است که شما می‌توانید برای استخراج و کپی متن از روی عکس از آن استفاده کنید. از جمله ویژگی‌های Docufy Scanner امکان خروجی گرفتن از متن با فرمت PDF است. برخی از قابلیت‌های اصلاح تصویر مثل تشخیص خودکار لبه‌های اسکن، برش خودکار، تغییر اندازه هوشمند عکس و نظایر این نیز به این اپلیکیشن اضافه شده است.


کد خبرنگار : 15