تاریخ : 1398,سه شنبه 06 فروردين07:19
کد خبر : 306613 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

مدیرکل پشتیبانی آموزش و پرورش:

تمام مدارس میزبان سیل‌زدگان هستند

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در مناطق سیل‌زده، تمام مدارس، مراکز آموزشی و رفاهی و سالن‌های ورزشی را در اختیار آسیب‌دیدگان سیل به عنوان پناهگاه قرار داده‌ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، از چند روز مانده به آغاز سال جدید، ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان آغاز به کار کرده است؛ ستادی که در ایام نوروز با 698 پایگاه پذیرش در سراسر کشور در قالب 366 مرکز آموزشی رفاهی (خانه معلم) با ظرفیت 16 هزار و 448 تختخواب به همراه 2548 سوئیت و 2404 اتاق، 138 رستوران و 220 تالار، 300 اردوگاه تفریحی با دارا بودن سوئیت‌های مجهز و همچنین 50 پردیس دانشگاه فرهنگیان آماده پذیرایی از فرهنگیان بوده است.

البته در کنار خانه معلم و اردوگاه‌ها، امسال 10 هزار و 664 مدرسه در قالب 98 هزار کلاس درس مجهز به فرش، یخچال، تلویزیون و سایر امکانات برای اسکان فرهنگیان شاغل و بازنشسته به همراه خانواده‌هایشان در نظر گرفته شده است.

نوروز امسال با توجه به اتفاق غیر منتظره بارندگی شدید و وقوع سیل در استان‌های مختلف، وضعیت اسکان نوروزی شکل دیگری به خود گرفته است، به سراغ گودرز کریمی‌فر مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم.

آقای کریمی‌فر به پنجمین روز عید رسیدیم، وضعیت اسکان فرهنگیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 تعداد 24 هزار عوامل اجرایی در آموزش و پرورش به صورت شبانه‌روزی ، مشغول برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، کنترل و نظارت مستمر بر 697 پایگاه پذیرش اسکان نوروزی فرهنگیان بوده و نظرسنجی‌های صورت گرفته، نشان از رضایت‌مندی نسبی فرهنگیان از ستاد اسکان به لحاظ کیفیت مطلوب - امنیت پایدار و مسافرت ارزان دارد.

این حجم مسافر در مقایسه با سال‌های قبل چگونه است؟

حجم مسافرت‌های نوروزی در وضعیت مشابه نسبت به سال قبل ، تاکنون رشد 8 درصدی را نشان می‌دهد.

 برخی می‌گویند  وظیفه آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت است و نیاز نیست آموزش و پرورش وارد این حجم گسترده اسکان با آماده سازی مدارس و اردوگاه‌ها شود، زیرا امکانات نامناسب و دور از شأن فرهنگیان ارائه می‌دهد، نظر شما چیست؟

اگر چه معتقدیم وظیفه آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت است و باور داریم که رسالت اصلی  آموزش و پرورش، تربیت دانش‌آموزانی خود باور و خداباور است و از طرفی وظیفه تعلیم و تربیت، تقویت دانش‌آموزانی است که با معرفت و بصیرت افزایی، به صورت دانشی و بینشی هم نهادسازی و هم نمادسازی نماید و در این راستا آموزش و پرورش با عزم جزم، تلاش خود را جهت تقویت دو عنصر مهم در سند تحول بنیادین تحت عنوان معلم و دانش‌آموز به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، اجرایی کرده است.

آموزش و پرورش در ایام تعطیلات نوروزی به لحاظ توجه به منزلت اجتماعی فرهنگیان و تکریم مهمانان نوروزی، از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای تسهیل اسکان بیش از 4 میلیون مسافر فرهنگی به همراه خانواده‌های آنان، تعداد 366 مرکز آموزشی رفاهی (خانه معلم ) به انضمام 50 پردیس دانشگاه فرهنگیان و 300 اردوگاه تفریحی و همچنین بیش از 10 هزار باب مدرسه را در راستای مسافرت ارزان برای فرهنگیان در دستور کار خود قرار داده است.

 برخی می‌گویند اسکان فرهنگیان درآمدزاست؟

آموزش و پرورش در اسکان نوروزی، صرفاً با اهتمام ویژه، به صورت شبانه‌روزی در هدایت مسافران به پایگاه‌ها و مراکز اسکان فعال بوده و کیفیت مداری را در تمام پایگاه‌های اسکان جایگزین کمیت‌گرایی کرده است؛ ضمن اینکه در طرح اسکان فرهنگیان، توجه به رضایت‌مندی نسبی فرهنگیان مورد نظر بوده نه درآمدزایی.

اسکان تا چه زمانی ادامه دارد؟

ستاد اسکان آموزش و پرورش تا پایان تعطیلات نوروزی جهت ارائه خدمات رفاهی به مسافرت‌های نوروزی فرهنگیان فعال است.

آیا فقط فرهنگیان و خانواده‌هایشان می‌توانند از این طرح استفاده کنند؟

اولویت آموزش و پرورش ، اسکان فرهنگیان شاغل و بازنشسته  به همراه خانواده های آنان است اما در شرایط اضطرار مانند سیل درهای مدارس به روی همه مردم باز است.

 وضعیت مراکز اسکان در مناطق سیل‌زده چگونه است؟ و  تاکنون برای سیل‌زدگان چه کردید؟

آموزش و پرورش در مناطق سیل‌زده، تمام مدارس، مراکز آموزشی و رفاهی، کلاس‌های اضطرار و سالن‌های ورزشی و تمام ظرفیت‌های موجود را جهت حمایت از آسیب‌دیدگان سیل اخیر در اختیار سیل‌زدگان به عنوان پناهگاه قرار داده است و عزیزان سیل‌زده را  همراهی و همیاری می‌کند و خود را یار سیل‌زدگان می‌داند.

آیا مراکز جدیدی را وارد طرح کردید؟ آیا پیش بینی مدارس برای استان‌های پرمسافر کافی بوده است؟

در بعضی از استان‌ها به لحاظ استقبال بی‌نظیر از مسافرت نوروزی و از طرفی ظرفیت محدود پایگاهای پذیرش ، پیش‌بینی کلاس‌های اضطرار، جهت حجم بالاتر از ظرفیت توسط عوامل اجرایی ستاد اسکان صورت گرفته است.

در این مدت با مشکل و حادثه‌ای مواجه بودید؟

خوشبختانه مشکل و حادثه خاصی تا به امروز در مراکز اسکان آموزش و پرورش پیش نیامده است ضمن اینکه تمام مسافران فرهنگی که در پایگاه‌های پذیرش آموزش و پرورش، اسکان یابند تحت پوشش بیمه حوادث و مسؤولیت مدنی قرار می‌گیرند.