تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 30678 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

معرفی رشته های دانشگاهی قمست های اول تا سوم

همه چیز درباره رشته های مهندسی برق، مکانیک، عمران

خبرنامه دانشجویان ایران: دو روز قبل در خبری با عنوان "«خبرنامه دانشجویان ایران» برای شما انتخاب رشته خواهد کرد!" وعده دادیم بود در این فرصت باقی مانده تا زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 90، تعدادی از رشته های پرطرفدار دانشگاهی را معرفی کنیم.
 
به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همان طور که وعده داده شده است معرفی رشته ما در 5 گروم ازمایشی "ریاضی و فنی"، "علوم تجربی"، "علوم انسانی"، "هنر" و "زبان های خارجی" صورت خواهد گرد.
 
در حال حاضر معرفی خود را از گروه "ریاضی و فنی" شروع کرده  و سه رشته "مهندسی برق"، "مهندسی مکانیک"، "مهندسی عمران" را که سه رشته محبوب و پرطرفدار این گروه آموزشی می باشد، معرفی کرده ایم.
 
معرفی رشته های دانشگاهی - قسمت اول
همه چیز درباره مهندسی برق
 
با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخاب رشته داوطلبان کنکور و ضرورت شناخت رشته های دانشگاهی پیش از انتخاب رشته، تصمیم گرفتیم در یک سری مجموعه مطالب تعدادی از رشته های پر طرفدار دانشگاهی را معرفی کنیم.
 
یکی از بهترین تعریف هایی که از مهندسی برق شده است، این است که محور اصلی فعالیت های مهندسی برق، تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر است که البته این سیگنال ممکن است شکل موج ولتاژ یا شکل موج جریان و یا ترکیب دیجیتالی یک بخش از اطلاعات باشد. رشته مهندسی برق در مقاطع کارشناسی دارای 4 گرایش الکترونیک، مخابرات، کنترل و قدرت است.
 
گرایش الکترونیک
 
گرایش الکترونیک به دو زیر بخش عمده تقسیم می شود. بخش اول میکروالکترونیک است که شامل علم مواد، فیزیک الکترونیک، طراحی و ساخت قطعات از ساده ترین تا پیچیده ترین ان ها است و بخش دوم نیز مدار و سیستم نامیده می شود و هدف آن طراحی و ساخت سیستم ها و تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قطعات ساخته شده توسط مختصصان میکروالکترونیک می باشد.
 
دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسی برق: ریاضی، معادلات دیفرانسیل، برنامه سازی کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک، کارگاه عمومی، کارگاه برق، زبان تخصصی، نقشه کشی صنعتی، ریاضی مهندسی، مدارهای الکتریکی، اندازه گیری الکتریکی، الکترومغناطیس، الکترنیک، ماشین های الکتریکی مدارهای منطقی، تجزیه و تحلیل سیستم ها، سیستم های کنترل خطی، بررسی سیستم های قدرت، مخابرات، پروژه کارشناسی، کارآموزی
 
دروس تخصصی گرایش الکترونیک: فیزیک مدرن، الکترونیک صنعتی، تکنیک پالس، معماری کامپیوتر، میکروپروسسور، مدارهای مخابراتی، پروژه آزمایشگاه الکترونیک.
 
گرایش مخابرات
 
مخابرات از دو گرایش میدان و سیستم تشکیل می شود که در گرایش میدان، دانشجویان با مفاهیم میدان های مغناطیسی، امواج، ماکروویو، آنتن و ... آشنا می شوند تا بتوانند مناسب ترین وسیله را برای انتقال موجی از نقطه ای به نقطه دیگر پیدا کنند. در گرایش سیستم نیز دانشجویان فرا می گیرند که چگونه سیگنال ها را از شکلی به شکل دیگر تبدیل کنند.
 
همچنین یکی از فعالیت های عمده مهندسی مخابرات گرایش سیستم، طراحی فیلترهای مختلفی است که می توانند امواج مزاحم شامل نویز یا پارازیت را از امواج اصلی تشخیص دهند و ان ها را حذف کنند و تنها امواج اصلی را از انتن دریافت نمایند.
 
دروس تخصصی گرایش مخابرات: الکترونیک(تخصصی)، مدارهای مخابراتی، مخابرات، فیلترها و سنتز مدارها، میدان ها و امواج، آنتن ها، مایکروویو، سیستم های انتقال، اصول میکرو کامپیوتر.
 
گرایش کنترل
 
هدف این علم، کنترل خروجی های یک سیستم بر مبنای ورودی های آن و با توجه به شرایط ویژه و نکات مورد نظر طراحی آن سیستم است. علم کنترل فقط در مهندسی برق مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه در شاخه های دیگری از علوم مهندسی و حتی علوم انسانی کاربرد دارد.
 
در کل هدف مهندسی کنترل، طراحی سیستمی است که بتواند عملکرد یک دستگاه را در حد مطلوب حفظ کند. خودکار کردن یا اتوماتیک کردن خط تولید، یکی دیگر از فعالیت های مهندسی کنترل است.
دروس تخصصی گرایش کنترل: الکترونیک صنعتی، اصول میکرو کامپیوتر ها، ترمودینامیک، سیستم های کنترل دیجیتال و غیر خطی، جبر خطی، سیستم های کنترل پیشرفته، مبانی تحقیق در عملیات، مکانیک سیالات، ابزار دقیق.
 
گرایش قدرت
 
هدف اصلی مهندسین این گرایش، تولید برق در نیروگاه ها، انتقال برق از طریق خطوط انتقال و توزیع آن در شبکه های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارف خانگی و کارخانجات است. بنابراین یک مهندس قدرت باید به روش های مختلف تولید برق، خطوط انتقال نیرو و سیستم های توزیع آشنا باشد. دانشجویان این رشته در شاخه تولید با انواع نیروگاه های آبی، گازی، سیکل ترکیبی و ... آشنا می شوند. در بخش انتقال و توزیع نیز روش های مختلف انتقال برق اعم از کابل های هوایی و زیرزمینی را مطالعه می کنند. یکی دیگر از شاخه های قدرت، ماشین های الکتریکی است.
 
توانایی های لازم:
 
مهندسی برق نیز مانند مابقی رشته های مهندسی بر مفاهیم فیزیکی و اصول ریاضیات استوار است و هر چه دانشجویان بهتر این مفاهیم را درک کنند، می توانند مهندسی بهتری باشند. دانشجوی برق باید ذهنی خلاق و تحلیل گر داشته باشد. همچنین به کار با وسایل برقی علاقه داشته باشد چون گاهی اوقات دانشجویانی وارد این رشته می شوند که در ریاضی و فیزیک قوی هستند اما در کارهای عملی ضعیف اند.
 
موقعیت شغلی در ایران:
 
امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین برق فراهم شده است و اگر می بینیم که با این وجود بعضی از فارغ التحصیلان این رشته بی کار هستند به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می گردند یا در دوران تحصیل به جای یادگیری عمیق دروس و کسب توانایی های لازم ، تنها واحد های درسی خود را گذرانده اند.
 
فرصت های شغلی یک مهندس کنترل نیز بسیار گسترده است چون در هر جا که یک مجموعه عظیمی از صنعت مهندسی مثل کارخانه سیمان، خودروسازی، ذوب آهن و ... وجود داشته باشد، حضور یک مهندس کنترل ضروری است. و بالاخره یک مهندس مخابرات یا الکترونیک می تواند جذب وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنایع، دفاع و سازمان های مختلف خصوصی و دولتی شود.
 
دانشگاه های پذیرنده: ارومیه، اصفهان، بوعلی سینا همدان، بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، تبریز، تربیت معلم آذربایجان، تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه تهران، رازی کرمانشاه، زنجان، سمنان، سیستان بلوچستان، شهرکرد، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی تهران، شهید چمران اهواز، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر تهران، صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تهران، صنعتی سهند تبریز، صنعتی شاهرود، صنعتی شریف تهران، صنعتی شیراز، علم و صنعت ایران تهران، فردوسی مشهد، کاشان، کردستان، سنندج، گیلان رشت، مازندران بابلسر، یزد، علوم و فنون فارابی تهران، امام حسین(ع) تهران، شاهد تهران، علوم و فنون هوایی شهید ستاری تهران، بیرجند، تربیت دبیر فنی حرفه ای دختران تهران، مجتمع آموزشی عالی جندی شاپور دزفول، دانشگاه تهران و دانشگاه ایندیانا، پوردو آمریکا، صنعتی مالک اشتر تهران، غیر انتفاعی سجاد مشهد.
 
 
معرفی رشته های دانشگاهی - قسمت دوم
همه چیز درباره مهندسی مکانیک
 
با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخاب رشته داوطلبان کنکور و ضرورت شناخت رشته های دانشگاهی پیش از انتخاب رشته، تصمیم گرفتیم در یک سری مجموعه مطالب تعدادی از رشته های پر طرفدار دانشگاهی را معرفی کنیم.
 
مکانیک؛ یعنی تعمیر خودرو و مندس مکانیک یعنی فردی با دست های آلوده به بنزین و یا روغن ماشین! چنین دیدگاهی را می توانید در بین تعداد قابل توجهی از عامه مردم و حتی داوطلبان آزمون سراسری بیابید، در حالی که رشته مهندسی مکانیک به جز یک درس تک واحدی، تقریبا هیچ ارتباطی با شغل مکانیکی ماشین ندارد.
 
در حقیقت رشته مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آن ها می پردازد و می کوشد تا با توجه به نتایج بررسی های خود، طرحی نو در زمینه فن شناسی وضعیت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.
 
مهندسی مکانیک دارای گرایش های "طراحی جامدات"، "حرارت و سیالات"، "ساخت و تولید" و "مهندسی دریا" است.
 
گرایش حرارت و سیالات
 
در گرایش حرارت و سیالات عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال به خصوص سیال داغ مطالعه می شود و اثر عبور سیال بر محیط، مانند نیروهایی که نتیجه عبور خود در محل ایجاد می کند یا طول های ناشی از افزایش یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه، بررسی می شود.
 
به عبارت دیگر دانشجویان این گرایش در زمینه تهویه مطبوع، دستگاه های اب و فاضلاب و گرم کننده ساختمان ها مطالعه می کنند و درباره طراحی نیروگاه ها، موتورهای احتراق داخلی و طراحی انواع موتورهای درونسوز اتومبیل آموزش می بینند.
 
دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسی مکانیک: ریاضیات، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر، محاسبات عددی، معادلات دیفرانسیل، ریاضی مهندسی، مبانی مهندسی برق، نقشه کشی صنعتی، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، علم مواد، ترمودینامیک، مکانیک سیالات، طراحی اجزاء، انتقال حرارت، دینامیک ماشین، ارتعاشات مکانیکی، کنترل اتوماتیک
 
دروس تخصصی گرایش حرارت و سیالات: توربوماشین، توربین گاز و موتور جت، موتورهای احتراق داخلی، سوخت و احتراق، نیروگاه، تهویه مطبوع، سیستم های تبرید و سردخانه، سیستم های انتقال سیال، کنترل آلودگی محیط زیست.
 
گرایش طراحی جامدات
 
مهندسی طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورد و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند. همچنین طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت های تعلیق، سیستم های انتقال قدرت و دینامیک خودرو، توسط مهندسین این گرایش طراحی می شود. در ضمن در یک هواپیما قسمت های مربوط به فرود، پرواز، کنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدان می گردد.
 
دروس تخصصی گرایش طراحی جامدات: روش های تولید و کارگاه، طراحی مکانیزم ها، یاتاقان و روغنکاری، روش های طراحی مهندسی، طراحی ماشین های ابزار و تولید، طراحی بدنه شاسی خودرو، طراحی ماشین به کمک کامپیوتر، ساخت به کمک کامپیوتر، رباتیک.
 
گرایش ساخت و تولید
 
یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع، ارزان و هچنین کیفیت مناسب و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسین گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه های کاربردی مهندسی مکانیک می پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی قالب ها و ساخت قطعه های گوناگون فعالیت می کند.
 
دروس تخصصی مجموعه ساخت و تولید: قالب و پرس، ماشین های کنترل عددی، اندازه گیری، تولید مخصوص، هیدرولیک و پنوماتیک
 
گرایش مهندسی دریا
 
دانشجوی مهندسی دریا گرایش کشتی سازی مسائلی از قبیل طراحی بدنه، استحکام بدنه، سیستم های پیشرانه، پایداری کشتی در مقابل امواج کناری و جانبی کشتی و طراحی سیستم های مربوط به ناوبری را مطالعه می کند. به عبارت دیگر یک مهندس دریا، مکانیکی است که در کاربردهای دریایی مشغول به کار می شود. گفتنی است این گرایش تنها در دانشگاه صنعتی شریف ارائه می شود و در دانشگاه های دیگر به عنوان یک رشته مجزا مطرح است.
 
توانایی های لازم: دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دو درس ریاضی و فیزیک قوی بوده و همچنین از هوش، استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد. فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است و در نتیجه هم دانشجوی علاقه مند به کارهای تئوریک می تواند جذب این رشته شود و در بخش های نظری و تئوری فعالیت کند و هم دانشجوی خلاق و علاقه مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاه های مختلف می تواند این رشته را انتخاب نماید.
 
موقعیت شغلی در ایران: توسعه سخت افزاری و رشد مسائل مهندسی، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی تولید تحهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت های ارزی و کاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازار کار مهندسین مکانیک در ایران شده است. یک مهندیس مکانیک در حال حاضر در زمینه های مختلفی فعالیت می کند که از جمله آن ها می توان طراحی و ساخت ماشین آلات و قطعات آن ها، طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه، طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه ها، طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم های انتقال و تصفیه آب، سیستم های مکانیکی و کنترل پالایشگاه ها و کارخانجات شیمیایی، طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساحتمان ها، طراحی و ساخت و تجهیزات حمل و نقل زمینی نام برد. در ضمن یک مهندس مکانیک می تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و بیمه و شرکت های بازرسی و نظارت امور بین المللی فعالیت کند.
 
دانشگاه های پذیرنده: ارومیه، بوعلی سینای همدان، بیرجند، بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، تبریز، تهران، خلیج فارس بوشهر، رازی کرمانشاه، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان زاهدان، شهرکرد، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیرف خواجه نصیر تهران، صنعتی شاهرود، صنعتی شریف تهران، علم وصنعت تهران، فردوسی مشهد، کاشان، گیلان رشت، مازندران بابلسر، محقق اردبیلی، هرمزگان بندر عباس، یاسوج، یزد، مجتمع عالی جندی شاپور، دزفول، دانشگاه تهران و ایندیانا، پوردو آمریکا، آموزشکده فنی اراک، مهندسی گلپایگان، صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر اصفهان، امام حسین(ع) تهرانگ
 
 
معرفی رشته های دانشگاهی قسمت سوم
همه چیز درباره مهندسی عمران
 
با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخاب رشته داوطلبان کنکور و ضرورت شناخت رشته های دانشگاهی پیش از انتخاب رشته، تصمیم گرفتیم در یک سری مجموعه مطالب تعدادی از رشته های پر طرفدار دانشگاهی را معرفی کنیم.
 
این رشته در سطح کارشناسی دارای گرایش عمران-عمران و عمران نقشه برداری، عمران-آب، عمران خاک است.
 
گرایش عمران-عمران
 
دانشجوی مهندسی عمران-عمران مسائل مربوط به سازه، خاک و پی، راه و ترابری و هیدرولیک را مطالعه می کند؛ یعنی از یک سو به طراحی و نخوه ساخت اسکلت ساختمان ها و سایر بناهای فنی مثل پل، فرودگاه و تونل پرداخته و از سوی دیگر به مطالعه رفتار زمین بناهای فنی می پردازد تا بر اساس نوع خاک زمین مورد نظر، شکل و شالوده سازه ای را که قرار است ساخته شود، طراحی کند.
 
همچنین مهندس گرایش عمران به برنامه ریزی حمل و نقل بین شهری و درون شهری، طراحی راه ها از نظر هندسی، زیر سازی و روسازی پرداخته و اطلاعات عمومی خوبی نیز در مورد هیدرولیک به دست می اورد.
 
دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسی عمران: ریاضیات عمومی، فیزیک عمومی، برنامه نویسی کامپیوتر، امار و احتمالات مهندسی، محاسبات عددی، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، مکانیک خاک، زمین شناسی مهندسی، متره و برآورد پروژه.
 
دروس تخصصی گرایش عمران: تکنولوژی بتن، تحلیل سازه، بارگذاری، مهندسی پی، سازه های بتنی، سازه های فولادی، روش های اجرایی ساختمان، مکانیک سیالات، هیدرولیک، هیدرولوژی مهندسی، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، نقشه برداری و عملیات، مهندسی آب و فاضلاب، بناهای آبی، اصول و مبانی معماری و شهرسازی، پروژه سازه های فولاد، روش های خرابی ساختمان، راه سازی و پروژه، روسازی، مهندسی ترابری، راه آهن، مهندسی ترافیک.
 
گرایش عمران- نقشه برداری
 
هنگامی که مکان ساخت یک سازه تعیین می شود، اولین کار نقشه برداری است. تا پستی بلندی ها و نقشه مربوط به ان منطقه مشخص شده و بر اساس آن، مکان خاک برداری ، میزان خاک برداری، و نحوه خاک برداری تعیین گردد و در نهایت سطح مناسب برای پی سازی سازه مورد نظر آماده شود.
 
به عبارت دیگر نقشه برداری علم و فن پردازش، تجزیه و تحلیل، تفسیر و نمایش اطلاعات مکانی به منظور اجرای بهینه پروژه های عمرانی است. گرایش نقشه برداری با جغرافیا و سنجش از راه دور، ارتباط نزدیکی دارد. در ضمن چون نقشه برداری بیشتر برای سازه های بزرگ خارج از شهر مثل سیلوها، پل ها، تونل ها و سدها کاربرد دارد، کارهای میدانی و صحرایی این رشته بسیار زیاد است و بخش نقشه برداری زیر زمینی آن نیز کار نسبتا خشنی می باشد.
 
دروس تخصصی گرایش نقشه برداری: راه سازی، ریاضیات مهندسی، هندسه دیفرانسیل، نقشه برداری و عملیات، نقشه برداری ژئودتیک، فتوگرامتری، تئوری خظا، نقشه برداری زیر زمینی، هیدروگرافی، کارتوگرافی، ژئودزی، میکروژئودزی و نقشه برداری صنعتی، ژئودزی ماهواره ای، نجوم.
 
گرایش عمران- آب
 
می گویند در اینده ای نه چندان دور، دست یابی به منابع آبی جدید برای کشورهای منطقه خاورمیانه که یکی از مناطق خشک یا نیمه خشک جهان است؛ نیازی ضروری می شود و حتی جنگ آینده خاورمیانه بر سر آب خواهد بود.
 
تعیین مکان ساخت سد و طراحی حجم مخزن سد وسرریزها و کارهای آماری مربوط به بارندگی و جمع اوری آب به گرایش مهندسی عمران-آب بر می گردد و بالاخره ساخت خود سد به گرایش عمران- عمران ارتباط پیدا می کند.
 
دروس تخصصی گرایش عمران- آب: تکنولوژی، تحلیل سازه، بارگذاریف مهندسی پی، سازه های بتنی، سازه های فولادی، روش های اجرایی ساختمان، مکانیک سیالات، هیدرولیک، هیدرولوژی مهندسی، رسم فنی و نقشه کشی ساختمان، نقشه برداری و عملیات اجرایی، مهدسی آب و فاضلاب و بناهای آبی، شیمی عمومی، هواشناسی، مهندسی سیستم، ماشین های آبی و ایستگاه های پمپاژ، شیمی میکروبیولوژی آب، فرایند تصفیه، مقدمه ای بر بهداشت محیط.
 
توانایی های لازم: متخصص عمران در محیط کار خود با اقشار مختلف جامعه از جمله کارگران، تکنسین ها و مهندسین رشته های دیگر سروکار دارد و باید همه این افراد ارتباط خوبی برقرار کند. همچنین باید امادگی کار در کارگاه های داخل و خارج شهر را داشته باشد. عده ای نیز جذب بعد نظری و آزمایشگاهی مهندسی می شوند که این عده نیز باید آمادگی کارهای محاسباتی، دفتری و آزمایشگاهی را داشته باشند.
 
موقعیت شغلی در ایران: اصولا مهندس عمران شانس کاری زیادی داد چون در طراحی و ساخت بسیاری از کارهای عمرانی مانند راه ها، پل ها، سد ها، سازه های دریایی برای سکوهای نفتی، آشیانه های هواپیما و خانه های مسکونی مقاوم در مقابل زلزله، مهندسین عمران حضوری فعال دارند.
 
متخصصانی که یا در دفترهای مشاوره به طراحی پروژه های فوق می پردازند یا مجری کارهای عمرانی مذکور بوده و به کیفیت اجرای ان ها نظارت دارند. فارغ التحصیلان نقشه برداری نیز علاوه بر موارد یاد شده در هدایت و کنترل خطوط انتقال آبق برق، گاز، احداث مترو، نصب ماشین آلات و تجهیزات فنی دقیق و حساس، هدایت و تعیین وضعیت انواع وسایل نقلیه نظامی و غیر نظامی هوائی، دریایی و زمینی نقش مهم و موثری دارند. البته باید توجه داشت که هر دانشجوی مهندسی عمران نمی تواند فرصت های شغلی خوبی داشته باشد. بلکه باید در دوران تحصیل به دنبال یادگرفتن باشد نه این که تنها واحدهای دانشگاهی را پاس کند و یا حتی به فکر یک معدل خوب دانشگاهی باشد. چون شرکت های عمرانی خصوصی و دولتی به دنبال یک نیروی کارآمد هستند نه یک شاگرد اول دانشگاه!
 
دانشگاه های پذیرنده: اراک، ارومیه، اصفهان، بوعلی سینای همدان، بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، تبریز، تفرش، تهران، خلیج فارس بوشهر، رازی کرمانشاه، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان زاهدان، شهید باهنر کرمان، شهید چمران اهواز، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر تهران، صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تهران، صنعتی شاهرود، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران تهران، فردوسی مشهد، قم، کردستان، سنندج، گیلان رشت، مازندران بابلسر، محقق اردبیلی اردبیل، ولی عصر رفسنجان، هرمزگان بندر عباس، یاسوج، یزد، آموزشکده فنی اراک، مجتمع فنی آموزش عالی جندی شاپور دزفول، دانشگاه امام حسین (ع) تهران، تربیت معلم اذربایجان، تبریز، زابل، زنجان، غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی تهران، غیر انتفاعی شمال امل، غیر انتفاعی طبری بابل، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه برگیشه و پرتال آلمان.