تاریخ : 1398,پنجشنبه 08 فروردين14:39
کد خبر : 306790 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

نگاهی به وقایع دانشگاهی در سالی که گذشت/ تیر

ماجرای یک ویلا تا حضور کاپیتان در بین دانشجویان +عکس

مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال اواسط تیرماه بود در بین جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز حاضر شد. این اقدام شجاعی در حالی صورت گرفت که دوشنبه شب بسیج دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه ای خواستار حضوراو در بین مردم خوزستان و پیگیری مشکلات این استان شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال ۹۷ با همه تلخی ها و شیرینی ها به پایان رسید و فضای عمومی دانشگاه هم با حواشی خاص خود همراه بود، این حواشی شاید از اعتراضات اول سال و لغو برخی از امتحانات پایان ترم در دانشگاه تهران گرفته تا حادثه علوم و تحقیقات کمی ترازوی چهره دانشگاه را به سمتی دیگر برد، البته قرار گرفتن دانشگاه های ایران در رتبه های برترین دانشگاه های دنیا وجه دیگر رویدادهای سال ۹۷  بود. به همین بهانه در گزارش هایی به وقایع مهم دانشجویی به تفکیک ماه ها آمده است.

** تیرماه

1- ماجرای یک ویلا
جنبش عدالتخواه دانشجویی در تیرماه طی نامه‌ای به مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، خواست تا ویلای لواسان که اخیرا توسط سردار فیروزآبادی به این ستاد بازگردانده شده را  به فعالیت‌های عام المنفعه اختصاص دهند.(بیشتر بخوانید)

2- بازرسی یا بازجویی؟
در تیرماه بود که خبرهایی مبنی بر بازرسی جمعی از ماموران آژانس هسته ای از دانشگاه ها حاشیه ساز شد، در بخشی از گزارش خبرنامه دانشجویان ایران در آن ماه آمده است: یکی از نگرانی‌های امنیتی در این موضوع اشراف اطلاعاتی بازرسان به اماکن و افرادی است که باید از آنها بازرسی کند؛ یعنی بازرسانی که باید گمان جاسوسی به آنها داشت (با توجه به سابقه جاسوسی بسیاری از بازرسان آزانس برای آمریکا و اسرائیل) به راحتی اطلاعات حیاتی جامعه علمی کشور را در اختیار دارند و هر زمان اراده کنند می‌توانند خلا اطلاعاتی خود را ذیل عنوان بازرسی تکمیل کنند. با این وضعیت چه تضمینی برای تامین امنیت اساتید هسته‌ای کشور وجود دارد؟ آیا نمونه‌هایی همچون شهید شهریاری و شهید علیمحمدی برای مسئولان کشور زنگ هشداری نیست تا از به خطر افتادن جان دانشمندان کشور نگران باشند؟(بیشتر بخوانید)

3- نامه ای خطاب به رئیس دانشگاه
ابتدای تیرماه بود که جمعی از مدیران‌مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با ارسال نامه‌ای به منصور غلامی وزیر علوم، ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع فرهنگی حاکم بر این دانشگاه و حضور مکرر برخی از عناصر ضدانقلاب، از وزیر علوم خواستند تا شخصا به این موضوع ورود و برای حل آن اقدام کند. اما دانشگاه علامه در اقدامی عجیب از رسانه ای که این نامه را منتشر کرد، شکایت می کند.(بیشتر بخوانید)

4- براعت از احمدی نژاد
شورای مرکزی دهمین دوره انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد هرگز علاقه‌ای به تداوم نقش‌آفرینی حامیان آقای احمدی‌نژاد در این تشکل ندارند و شورای مرکزی وظیفه خود می‌داند من‌بعد نسبت به فعالیت این افراد در صورتی که دخالت‌جویانه و مغرضانه باشد، حساس بوده و در صورت لزوم با آنها برخورد کند.(بیشتر بخوانید)

5- تا اینجا چقدر هزینه کردی؟
کنکور سراسری سال ۹۷ در تیرماه برگزار شد، کنکوری که زیر سایه هزینه های سرسام آور کلاس های کنکور خیلی از والدین داوطلبان این آزمون را با مشکل مواجه کرده است، دوربین «خبرنامه دانشجویان ایران»، در حاشیه برگزاری این آزمون به سراغ چند تن از خانواده های داوطلبان رفته و از میزان هزینه های صرف شده برای این آزمون سوال کرده است.(بیشتر بخوانید)

6- ضرب و شتم با چاقو یا کف‌گیر!
 تصاویری از ضرب و شتم یک دانشجوی دانشگاه شهرکرد منتشر شده است، منتشر کنندگان این تصاویر مدعی بودند که پیمانکار سلف وقتی با اعتراض یک دانشجو نسبت به کیفیت غذا مواجه می شود با چاقو به او حمله می کند که باعث جراحت این دانشجو می شود. روزنامه فرهیختگان امروز در گزارشی درباره این حادثه نوشت: پنجشنبه هفته گذشته بود که خبری از دانشگاه شهرکرد مبنی‌بر ضرب و شتم یکی از دانشجویان این دانشگاه توسط یکی از کارکنان سلف‌سرویس با چاقو در رسانه‌ها منتشر شد.(بیشتر بخوانید)

7- کاپیتان در بین جهادگران
مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی فوتبال اواسط تیرماه بود در بین جهادگران بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز حاضر شد. این اقدام شجاعی در حالی صورت گرفت که دوشنبه شب بسیج دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه ای خواستار حضوراو در بین مردم خوزستان و پیگیری مشکلات این استان شدند. (اینجــا) شجاعی نیز پاسخ مثبت به این دعوت داد و در پستی نوشت:  با کمال میل. من 1-2 روز قبل از سفر به شما اطلاع می دهم تاریخ دقیقش رو و سعی می کنم فردا هم یک مبلغی رو به حسابتون واریز کنم. البته این مبلغ از طرف همه‌ی بازیکنان تیم ملی هست و فقط از طرف من نیست.(بیشتر بخوانید)

8- بی‌تفاوت نباشید
و آخرین خبرسازی های تیرماه، مربوط به نامه جمعی از تشکل ها خطاب به مراجع تقلید است، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور طی نامه‌ای خطاب به مراجع عظام تقلید نوشت: آنچه فرزندان بسیجی شما را بر نگارش این وجیزه ترغیب کرد، معضلات متعددی است که در حوزه معیشت و اقتصاد گریبانگیر بخش اعظمی از مردم شده است. بحران ارز و طلا، بالارفتن بی حساب قیمت برخی اجناس، کاهش قدرت خرید مردم و فشار‌های متعددی که بر گرده تولیدکنندگان داخلی وارد می شود تنها بخشی از دورنمای اوضاع اقتصادی کشور است.(بیشتر بخوانید)


کد خبرنگار : 86