تاریخ : 1398,یکشنبه 11 فروردين11:50
کد خبر : 306958 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بررسی دلایل استقبال دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور؛

هند مقصد دانشجویان ایران

در هند 75 دانشگاه برتر در رتبه بندی آموزش عالی QS در رتبه های اول قرار دارند که عمدتا موسسات فناوری در 10 رتبه اول قرار دارند. علاوه بر متخصصان علم و فناوری، برخی از دانشگاه های جامع رتبه های بالایی دارند، دانشگاه حیدرآباد (رتبه هفتم در هند)، دانشگاه دهلی (هشتم)، دانشگاه کلکته ( رتبه 11) و دانشگاه جادوپور رتبه (رتبه 12) هستند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هند به طور سنتی به عنوان کشوری شناخته می شود که نسبت به پذیرش دانشجوی خارجی از سایر کشور ها، بیشتر دانشجویان خود را به کشورهای دیگر اعزام می کند. اما تعداد زیادی دانشجو از کشورهای دیگر در حال حاضر در هند تحصیل می کنند و این کشور سالانه بیش از 30000 دانشجوی خارجی را جذب می کند.

هند با بیشترین جمعیت جهان (بعد از چین) و با رشد اقتصادی بی‌نظیری مواجه است، نظام آموزش عالی هند طی چند دهه گذشته رشد چشم‌گیری داشته است. هند در حال حاضر یکی از بزرگترین پیچیده ترین سیستم های آموزش عالی در جهان (پس از چین و ایالات متحده) را داراست. هزاران دانشکده و دانشگاه در انواع مختلف، اندازه های مختلف، با تخصص های گوناگون، برخی دولتی، و برخی خصوصی در هند وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

سیستم آموزش عالی هند در رتبه بندی آموزش عالی QS در سال 2018 در رتبه 26 در جهان قرار دارد و به ویژه بخاطر کیفیت تحصیلات خود در زمینه موضوعات مهندسی و فن آوری که توسط موسسه علوم هند (BIS) در بنگلور و موسسات علوم  فناوری هند  برگزار می شود، شهرت یافته  است. در هند 75 دانشگاه برتر در رتبه بندی آموزش عالی QS در رتبه های اول قرار دارند که عمدتا موسسات فناوری در 10 رتبه اول قرار دارند. علاوه بر متخصصان علم و فناوری، برخی از دانشگاه های جامع رتبه های بالایی دارند، دانشگاه حیدرآباد (رتبه هفتم در هند)، دانشگاه دهلی (هشتم)، دانشگاه کلکته ( رتبه 11) و دانشگاه جادوپور رتبه (رتبه 12) هستند.

هند مقصد دانشجویان ایران

هند موسسه فناوری بمبئی (IITB)
طبق رتبه بندی جهانی دانشگاه QS در سال 2019، بخشی از گروه (موسسات فناوری هندی) IIT، موسسه فناوری هند بمبئی (IITB) رتبه اول را در هند و رتبه 162 در جهان را داراست. موسسه فناوری هند در بمبئی دوره های مختلفی در زمینه هنر و علوم انسانی نیز ارائه می دهد. این موسسه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های هند است که در سال 1958 تأسیس شده و حدود 8000 دانشجو دارد.

موسسه فناوری هند بمبئی در  17 موضوع  در سطح بین المللی رتبه بندی شده و 1000 جایزه برای علوم رایانه، مهندسی، علوم مواد و هنر و طراحی را کسب کرده است.

موسسه فناوری هند در دهلی (IITD)
یکی دیگر از مؤسسات دولتی تخصصی هند، موسسه فناوری دهلی است که رتبه چهارم را در رتبه بندی های هند و رتبه 172 در جهان را به خود اختصاص داده است. موسسه فناوری هند در دهلی نو توسط دولت به عنوان یک موسسه ملی مهم طبقه بندی شده است و حدود 8000 دانشجو در  پردیس این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این موسسه  در 14 موضوع (رشته) بین المللی رتبه بندی شده است، بهترین عملکرد این دانشگاه در رشته های علوم رایانه، مهندسی عمران و ساخت و ساز، مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی مکانیک است.

هند مقصد دانشجویان ایران

موسسه علوم هند (IISc)
موسسه علوم هند یک دانشگاه دولتی است که در رتبه بندی دانشگاهی هند رتبه دوم و در رتبه بندی جهانی 2019 رتبه 170  را داراست.

این دانشگاه همچنان جایگاه معتبری در رتبه بندی آموزش عالی QS بر اساس موضوع دارد. از جمله این موارد، بهترین عملکرد را( در بین 150 دانشگاه برتر دنیا) در رشته علوم مواد، مهندسی شیمی و مهندسی برق، مهندسی مکانیک و شیمی را به خود اختصاص داد.

چگونگی درخواست پذیرش در دانشگاه‌های هند
برای درخواست بورسیه تحصیلی در مقاطع مختلف، قبل از آغاز تحصیلی می توانید از طریق وب سایت رسمی مستقیما به دانشگاه انتخابی خود درخواست بدهید. به این ترتیب دانشجویان مهندسی و یا برنامه ریزی در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می توانند برای موسسات فناوری ملی انتخاب شده و دیگر دانشگاه های مرکزی تحت پوشش آن درخواست بدهند.

دانشجویانی که در شروع دوره تحصیلی خود 25 سال یا کمتر دارند، واجد شرایط درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه های هند هستند؛ هیچ محدودیت سنی برای تحصیلات تکمیلی وجود ندارد. برای هر دو دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، هزینه درخواست (در حال حاضر 4300 دلار آمریکا) است که  بابت هزینه ثبت نام دانشگاه (300 دلار) و هزینه تحصیل در دوره اول (4000 دلار) پرداخت می شود. اتباع خارجی از سایر انجمن های همکاری منطقه ای جنوب آسیا (SAARC) مانند پاکستان یا سری لانکا در صورتی که آنها در کشور اقامت خودآزمون ورودی را گذرانده باشند  واجد شرایط 50٪ تخفیف تحصیلی در طرح پذیرش مستقیم دانشجویان خارج از کشور هستند، به  این معنی که آنها نیز نیمی از هزینه درخواست را پرداخت خواهند کرد.

هند مقصد دانشجویان ایران

هزینه تحصیل و زندگی
شهریه تحصیل در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است، چون دانشگاه های هند شهریه  خود را تعیین می کنند، اما شما می توانید یک مدرک تحصیلی را در یک موسسه فناوری هندی حداقل با شهریه 3300 تا 7 هزار دلار  بگیرید.

هزینه های زندگی در هند در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر بسیار ارزان هستند و سه وعده غذایی به احتمال زیاد هزینه ای بالغ بر 10 دلار آمریکا خواهد بود، در حالی که حمل و نقل محلی می تواند به قیمت 30 دلار آمریکا باشد.

بسیاری از دانشگاه ها مسکن دانشجویی کم هزینه ارائه می دهند اما اگر بخواهید می توانید از محوطه دانشگاه مکانی با یک تختخواب یک خوابه در یک شهر بزرگ مانند بمبئی حدود 500 دلار در ماه اجاره کنید. این امکان وجود دارد که به عنوان یک دانشجو با حدود 4600 دلار در سال زندگی کنید، اما ممکن است بخواهید بیشتر با توجه به شیوه زندگی و عادت های خود صرفه جویی کنید.


کد خبرنگار : 86