تاریخ : 1398,سه شنبه 13 فروردين19:57
کد خبر : 307156 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

در گفت‌و‌گو با مولوی نذیر احمد سلامی مطرح شد؛

دشمن به دنبال تحریک جامعه سنی‌مذهب ایران است/ اهل‌سنت هیچ‌گاه به دشمن اجازه رخنه در ذهن و دلش را نداد

مایوس کردن دشمن، خط مشی همیشگی اهل‌سنت است، پس تا زمانی که اهل‌سنت همراه با آرمان‌های متعالی نظام اسلامی است، دشمن مایوس باقی می‌ماند و هرگز به اهداف خود نمی‌رسد. دشمن می‌داند با سرمایه‌گذاری روی موضوع‌های حساس دینی و مذهبی، می‌تواند به بخشی از اهداف خرابکارانه خود در نظام اسلامی برسد، از این‌رو دنبال تحریک جامعه سنی‌مذهب ایران است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نذیر احمد سلامی، متولد ۱۳۲۴ در دهستان کیشکور و نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان سیستان و بلوچستان است. وی در نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری سال ۱۳۹۴، به‌صورت مستقل، در حوزه استان سیستان و بلوچستان با کسب بیش از ۶۵ درصد آرا در جایگاه اول، وارد دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری شد. او در این گفت‌و‌گو، وحدت را یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای انقلاب برای مسلمانان اعم از شیع و سنی می‌داند.

پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت همه اقشار مسلمان جامعه منجر به استقرار نظام اسلامی شد. تحلیل شما از حضور و حمایت جامعه اهل‌سنت، از انقلاب اسلامی و برخورداری برادران و خواهران سنی‌مذهب از برکات انقلاب چیست؟
بی‌تردید پیروزی انقلاب اسلامی، منجر به گسترش اسلام و آموزه‌های اسلامی در سطح جامعه شد. این موضوع، برکتی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شد. با استقرار نظام اسلامی، مراکز دینی و علمای اسلامی اعم از تشیع یا تسنن در جایگاه رفیع دینی خود قرار گرفتند و توانستند آموزه‌های اسلامی را به‌صورت صریح و شفاف بیان کنند. رشد اهل‌تسنن در مراکز دینی و حوزه‌های علمیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چشم‌گیر بوده، چون نظام جمهوری اسلامی برخلاف نظام ستمشاهی، ارزش ویژه‌ای برای انتقال آموزه‌های دینی، پاسداشت آموزه‌های دینی و ارزش‌گذاری به معنویات قایل بود. از این جهت علما و روحانیون نیز با آرامش و آسایش قادر به اشاعه آموزه‌های دینی شدند.

مهم‌ترین دست‌آورد انقلاب و نظام اسلامی برای ملت مسلمان را در تحقق کدام موضوع ارزیابی می‌کنید؟
رهبران انقلاب اسلامی؛ بنیان‌گذار فقید آن حضرت امام خمینی(قدس سره) و همچنین مقام معظم رهبری توصیه‌ها و تاکیدهای فراوانی مبنی بر افزایش وحدت در جامعه اسلامی دارند. که این ویژگی رهبران، جای بسی خوشحالی دارد. آثار مثبت رهنمودها و دیدگاه‌های رهبران انقلاب اسلامی بر حفظ وحدت مسلمانان چشم‌گیر و پر‌برکت بوده است. امید می‌رود مسئولان در کنار مردم اعم از شیعه و سنی توجه و اهتمام بیشتری به موضوع مهم و استراتژیک افزایش وحدت جامعه اسلامی داشته باشند، چون رفتارهای برخی دانسته یا نادانسته می‌تواند تلاش‌ برای وحدت‌آفرینی جامعه را کمرنگ و دست دشمنان را برای تفرقه انگیزی در جامعه اسلامی باز کند.

البته در برخی موارد، توصیه‌ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته هرچند برکت‌های بسیاری داشته، اما عده‌ای هم از شیعه‌ها و هم از سنی‌ها، خودسرانه به امر وحدت و پاسداری از مقدسات توجه ندارند و تداوم چنین رفتارهایی موجب افزایش نارضایتی خواهران و برادران شیعه و سنی می‌شود. انتظار می‌رود نظام اسلامی با تمهیدات ویژه‌ای مانع تفرقه‌افکنی و تداوم رفتارهای ضد‌وحدت جامعه اسلامی شود. انسان‌های خردمند و مسلمانان راستین براساس نص صریح قرآن و تاکیدات بزرگان دین، باید در اندیشه تبیین وحدت در جامعه اسلامی باشند و با جدیت و اخلاص زمینه‌های افزایش وحدت را در جامعه اسلامی فراهم و توسعه دهند.

وضعیت تغییر جایگاه اهل‌سنت بعد از استقرار نظام اسلامی، نسبت به قبل از آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مسوولان رژیم ستم‌شاهی جامعه روحانیت، مبلغان دینی و عالمان را اعم از شیعه و سنی در حاشیه قرار داده بودند تا با این کار، فرهنگ ضد‌دینی خود را در جامعه گسترش دهند. از این‌رو با‌توجه به چنین سیاستی روحانیون در تصمیم‌گیری‌ها نقشی نداشتند. پیروزی انقلاب اسلامی موجب حضور هر‌چه بیشتر و پر رنگ شدن روحانیون و علما در صحنه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی شد. از این‌رو انقلاب اسلامی توانست علمای دین را که به حاشیه رانده شده بودند، به باطن جامعه و کنار مردم قرار دهد. بدیهی است امام‌جمعه در نظام اسلامی منصب مهمی است، پس این جایگاه میان اهل‌تسنن و تشیع ارتقا پیدا کرد.

حضور اهل‌سنت را در پیروزی و حمایت از نظام اسلامی در چهار دهه گذشته چه‌طور بود؟
اهل‌سنت در شکل‌گیری انقلاب و در پیروزی انقلاب اسلامی، کنار شیعیان مبارز آن زمان، نقش ویژه‌ای داشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشه، شاهد حضور مستمر اهل‌سنت در عرصه‌های مختلفی از‌جمله دفاع مقدس بوده‌ایم. اهل‌سنت در 8سال دفاع‌مقدس نشان داد دوشادوش برادران شیعه با دشمن جنگیده است. اگر تلاش اهل‌سنت نبود، شاید دشمن در برخی مناطق می‌توانست خطر‌آفرین باشد. نمی‌توان تلاش‌های اهل‌سنت را در مناطق مختلف کشور و توجه روحانیت سنی‌مذهب را به حفظ نظام اسلامی و مقابله با دشمنان نادیده گرفت.

دشمنان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به بیان تفاوت‌های مذهبی و وحدت‌شکنی بر آن بودند تا وحدت بین مسلمانان سنی و شیعه را هدف قرار دهند، اما جامعه روحانیت سنی‌مذهب کنار خواهران و برادران شیعه در مناطقی که اهل‌سنت در اکثریت هستند، با دشمنانی مبارزه کرد که دنبال ایجاد اختلاف و دردسرآفرینی برای نظام جمهوری اسلامی بودند. قطعا اهل‌سنت در 4 دهه گذشته نقش ویژه‌ای در پیروزی سیاست‌های ضد‌استکباری دشمن و تداوم نظام اسلامی داشته است. اهل‌سنت هیچ‌گاه به دشمن اجازه رخنه در ذهن و دلش را نداد و مقابل بحران‌آفرینی‌هایی ایستاد که به نام دین می‌توانست مانع وحدت جامعه اسلامی شود.

دشمن در هر فرصت و بحرانی دنبال تجزیه ایران اسلامی از طریق ورود به مسایل تفرقه‌آفرین بوده، نقش اهل‌سنت را در پایداری و انسجام نظام اسلامی و مقابله با نفوذ دشمن، تبیین کنید؟
دشمن از اوایل انقلاب قصد داشت مناطق سنی‌نشین را از نظام اسلامی جدا کند، از این‌رو با القایات دینی و سیاسی مذموم، دنبال جدایی و توسعه تفکر تجزیه‌طلبی بود. در 4دهه گذشته، دشمن از درون و از خارج، تلاش‌های گسترده و بی‌شماری در جهت تحریک احساسات دینی و سیاسی اهل‌سنت کرده، تا با اتکا بر نقاط حساس، آتش اختلاف‌ها را شعله‌ور کند و با تحریک قومیت‌ها، به‌خصوص قشرهای مذهبی و مناطق سنی‌نشین اعم از کردستان، بلوچستان و خوزستان مردم را علیه نظام جمهوری اسلامی تحریک کند.

دشمن در هر دوره‌ای دنبال تحقق اهداف شوم خود در ایران بوده و در هر مقطع زمانی با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی جامعه، دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود بوده است. امروز در شرایطی که بسیاری از مردم در رنج اقتصادی و معیشت سخت قرار دارند و تحریم‌های دشمنان بر فشارهای اقتصادی افزوده، دشمن بر آن است که با توسل به مشکلات به وجود آمده، حرکتی را علیه نظام اسلامی رقم بزند.  عدم همکاری جامعه اسلامی، اعم از شیعه و سنی با دشمن و عدم‌تحریک‌پذیری شیعیان و اهل‌سنت با توسل به آموزه‌های وحدت‌آفرین اسلام، مانع مهمی در برابر دشمن در تحقق اهدافش است. مایوس کردن دشمن، خط مشی همیشگی اهل‌سنت است، پس تا زمانی که اهل‌سنت همراه با آرمان‌های متعالی نظام اسلامی است، دشمن مایوس باقی می‌ماند و هرگز به اهداف خود نمی‌رسد. دشمن می‌داند با سرمایه‌گذاری روی موضوع‌های حساس دینی و مذهبی، می‌تواند به بخشی از اهداف خرابکارانه خود در نظام اسلامی برسد، از این‌رو دنبال تحریک جامعه سنی‌مذهب ایران است، اما اهل‌سنت نشان داده که هرگز موافق تجزیه شدن کشور نیست. اهل‌تسنن به این موضوع آگاه است که صلاح و فلاح همه ما، بودن زیر سایه جمهوری اسلامی و حمایت و پشتیبانی از نظام اسلامی است. چنین احساس و باوری به اهل‌سنت اجازه همراهی با دشمن را نمی‌دهد و چه‌بسا عزم و اراده خواهران و برادران سنی‌مذهب را در پیروزی در تمام عرصه‌ها بر دشمن، قوی‌تر می‌کند.

انتظارات اهل‌سنت از حکومت، در نظام اسلامی کاملا محقق شده است؟
هرچند اهل‌سنت در موضوع آموزه‌های دینی و ارتقای جایگاه معنوی در جامعه دست‌آوردهای خوبی داشتند و توانستند جایگاه دین را در جامعه ارتقا دهند، اما آنچه به‌عنوان بخشی از مردم مسلمان و غیور این سرزمین از مسوولان انتظار داشتند، برآورده نشده است. یکی از مهم‌ترین انتظارات اهل‌سنت از مسئولان نظام، اعتماد به آن‌ها در واگذاری پست‌های مدیریتی و سیاسی در بدنه نظام انقلاب اسلامی و در مراکز مهمی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، ارتش، دولت و... است. متاسفانه با این‌که اهل‌سنت اعتقاد و اعتماد خود را به نظام جمهوری اسلامی نشان داده و همواره از آرمان‌های انقلاب اسلامی، حمایت کرده، اما مسئولان انتظارات مدیریتی و حضور موثر برادران وخواهران سنی‌مذهب را در پست‌های مدیریتی برآورده نکرده‌اند.


کد خبرنگار : 86