تاریخ : 1398,یکشنبه 18 فروردين17:49
کد خبر : 307594 - سرویس خبری : اقتصادی

قائم مقام اسبق مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد؛

تعطیلی ۱۸ هزار واحد صنعتی به خاطر سیاست‌های غلط دولت

فروزنده گفت: نظام مالیاتی کشور نیز باید تولیدکننده را تشویق کند و به جای این‌که مالیات را در بخش تولید بگیرد به سراغ بخش کاذب برود تا فعالیت این بخش کمتر شده و تمایل به تولید افزایش یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نود اقتصادی، لطف‌الله فروزنده قائم مقام اسبق مرکز پژوهشهای مجلس گفت: به نظر بنده برای تحقق این امر باید ستاد ویژه‌ای  با حضور دولت، مجلس و وزرای مسؤول تشکیل شود، البته بستری که رهبری با تشکیل شورای‌عالی اقتصادی تشکیل داده است، خیلی می‌تواند به این امر کمک کند.

وی افزود: بررسی و پژوهش‌های بسیاری که انجام شده، حاکی از آن است که اقتصاد کشور به طور عام و تولید به طور خاص با چند چالش اساسی روبه‌روست که با حل این چالش‌ها رونق تولید به وقوع خواهد پیوست.

فروزنده اظهار کرد: ابتدا باید بستر واردات کنترل شود تا این قضیه به‌آسانی صورت نگیرد و زمینه صادرات کالای ایرانی نیز فراهم شود. یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی کشور بحث نقدینگی است که بانک‌های کشور باید تغییر جهت داده و هدفشان حمایت از تولید شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: نظام مالیاتی کشور نیز باید تولیدکننده را تشویق کند و به جای این‌که مالیات را در بخش تولید بگیرد به سراغ بخش کاذب برود تا فعالیت این بخش کمتر شده و تمایل به تولید افزایش یابد.

وی تصریح کرد: سوق دادن نقدینگی و سرمایه‌هایی که دست مردم است به سمت تولید نیز می‌تواند گره‌گشای تولید باشد به طوری که مردم احساس کنند با ورود به این عرصه، سود بیشتری کسب خواهند کرد و این نقش بانک‌هاست که سپرده‌ها را که به سمت تولید می‌رود، حمایت کنند.

فروزنده گفت: از چالش‌های دیگر تولید می‌توان به قانون کار و تامین اجتماعی اشاره کرد که باید به هر کس که زمینه اشتغال‌زایی یک نفر را به وجود می‌آورد، امتیازات ویژه‌ای تعلق بگیرد تا تولیدکنندگان ترغیب شوند سه نوبت کار کنند.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: هزینه‌های آب و انرژی باید کاهش پیدا کند با این حال متاسفانه ما در این زمینه شعاری برخورد می‌کنیم، چون قوانین کافی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: مجلس و دولت باید کمک‌های لازم را در این امر دریغ نکنند و همه نهادهای کلان و حتی صنایع کوچک را تشویق به تولید و توسعه کنند، حتی باید از 18 هزار واحد صنعتی که به خاطر سیاست‌های غلط  تعطیل شده‌اند، حمایت کنیم تا دوباره به چرخه تولید برگردند.

فروزنده گفت: با همین کارها قطعاً رونق تولید اتفاق خواهد افتاد البته به برخی بخش‌ها مثل بخش پیشران مسکن  باید  نگاه ویژه‌ای داشت. همچنین صنایع وابسته به نفت و فرآورده‌های نفتی را که مزیت ماست و بخش صنایع حمل و نقل و صنایع خدمات الکترونیک را باید توسعه داد، چون علاوه بر 80 میلیون بازار داخل 270 میلیون بازار اطراف نیز وجود دارد.