تاریخ : 1398,دوشنبه 19 فروردين13:49
کد خبر : 307715 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در دیدار نوروزی تشکل‌های دانشجویی با حجت‌الاسلام رستمی چه گذشت؟

ضرورت تشکیل ستادها و قرارگاه‌های امدادی در دانشگاه‌ها/ جنبش دانشجویی کارکرد متفاوتی در زمان بحران‌ها دارد

رستمی تصریح کرد: دو مساله ایجاب می‌کند که توسط دانشجویان برنامه‌ریزی برای آن صورت گیرد. یک موج نیاز به خدمت و کمک به مردم سیل‌زده در کشور باید راه بیفتد. حجم وسیع نیازهای مردم، کمک گسترده مردم همه استان‌های کشور را می‌طلبد. دانشگاه می‌تواند نقش موثری در جریان‌سازی عمومی این موضوع داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی در دیدار با نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی گفت: جبهه انقلاب اکنون مواجه با یک امتحان سخت است. این امتحان ایجاب می‌کند که هم در میدان باشیم و هم هم‌افزا باشیم و البته بتوانیم خدمات ارائه‌شده را به سمع و نظر مردم برسانیم. قصد تحسین نداریم، اما کارهای خوبی در ابعاد بزرگ انجام شده است.

وی افزود: ما مدعی هستیم جریان انقلابی، جریان توانمندی برای مواجهه با مشکلات است. از روزهای اول حادثه، بچه‌های انقلابی در بخش‌های مختلف به‌صورت خودجوش یا با همکاری سپاه در درجه اول و کمیته امداد و هلال‌احمر در درجه دوم وارد میدان شدند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: صحبت این است که امروز چه رسالتی بر دوش جریان دانشگاهی است. باید بررسی کرد که چه کارهایی در حال انجام است، چه فعالیت‌هایی باید انجام شود و چه کارهایی از عهده دانشگاهیان درخصوص سیل برمی‌آید.

در دیدار نوروزی تشکل‌های دانشجویی با حجت الاسلام رستمی چه گذشت؟

رستمی تصریح کرد: دو مساله ایجاب می‌کند که توسط دانشجویان برنامه‌ریزی برای آن صورت گیرد. یک موج نیاز به خدمت و کمک به مردم سیل‌زده در کشور باید راه بیفتد. حجم وسیع نیازهای مردم، کمک گسترده مردم همه استان‌های کشور را می‌طلبد. دانشگاه می‌تواند نقش موثری در جریان‌سازی عمومی این موضوع داشته باشد.

وی ادامه داد: مساله دوم نیاز به کار مداوم است. اکنون جریان دانشجویی آمادگی لازم برای فعالیت‌های جهادی در محل‌های موردنیاز را دارد، اما نیازمند کار و تلاش مداوم هستیم. اگر بتوانیم تقسیم کاری در فضای دانشگاهی داشته باشیم و میل و شوق دانشجویان به خدمت را مدیریت کنیم، می‌توانیم در یک ماه آینده به‌صورت دائمی اعزام گروه‌های مختلف جهادی را به منطقه داشته باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: اخیرا با دکتر غلامی صحبت کردم و ایشان هم آمادگی مجموعه وزارت علوم را اعلام کرد. قرار شد درصورت لزوم دانشجویان یک هفته بدون احتساب غیبت در کلاس‌های درسی بتوانند مأموریت جهادی خود را انجام دهند و دانشگاه‌ها مانع حضور جهادگران نشوند. حتی دانشگاه‌ها در ایاب و ذهاب دانشجویان کمک لازم را داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این انتظار وجود دارد تا با استفاده از گزارش نهادهای حاضر در صحنه، فعالیت‌ها و نیازها احصا شود تا دانشجویان در موقعیت‌های موردنیاز وارد عمل شوند. همچنین انعکاس رسانه‌ای متنوعی از خدمات دانشجویان در مناطق سیل‌زده نیز باید صورت پذیرد تا عموم مردم در جریان قرار گیرند و نظام پیشنهادی فعالیت‌ها را براساس نیازهای میدانی با مشارکت دفاتر نهاد و دانشجویان ارائه دهیم.

رستمی با اشاره به ظرفیت موکب‌های دانشجویی اضافه کرد: موکب‌های اربعین بسیاری از دانشگاه‌های کشور که در مناطق مرزی یا در مسیر پیاده‌روی مردم تهران فعالیت داشتند، باتوجه به داشتن تجهیزات لازم و نیروی انسانی اکنون آماده کمک‌رسانی هستند که باید ساماندهی شوند.

در دیدار نوروزی تشکل‌های دانشجویی با حجت الاسلام رستمی چه گذشت؟

وی خاطرنشان کرد: باید قالب‌های مختلفی را که می‌توان به‌وسیله آن مشارکت دانشگاهیان را افزایش داد، به خدمت گرفت.

رستمی ادامه داد: باید ستادها و قرارگاه‌های امدادی در دانشگاه‌های سراسر کشور تشکیل شود. این ستادها جمعیت داوطلبان را شناسایی و مسجد دانشگاه را برای جمع‌آوری کمک فعال کرده، با اساتید و کارمندان دانشگاه ارتباط بگیرند و پتانسیل آنها را فعال کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: جریان دیگری نیز باید در سطح کشور تشکیل شود تا این ستادها را به یکدیگر متصل، جریان عمومی را در سطح کشور ایجاد و گزارش‌های این اقدامات را ارائه کند. باید احساس شود که جریان اصلی دغدغه‌مند جریان انقلابی است.

اما در این جلسه تشکل های دانشجویی نیز به اظهارنظر پرداختند.

در دیدار نوروزی تشکل‌های دانشجویی با حجت الاسلام رستمی چه گذشت؟

افزایش نقش‌آفرینی دانشجویان با همکاری دانشگاه‌ها
به نوشته روزنامه فرهیختگان؛ علی کیان، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران درخصوص اقدامات بسیج دانشجویی در سیلاب‌های اخیر شمال و غرب کشور گفت: «از روز سوم سال جدید جلسات متمرکزی برای ساماندهی نیروهای جهادی تشکیل شد. البته دانشجویان بسیجی استان‌های شمالی پیش‌ از این وارد عمل شده بودند و به مردم کمک‌رسانی می‌کردند.»

وی تصریح کرد: «از تجربه فعالیت‌های جهادی در حادثه زلزله کرمانشاه استفاده کردیم و قرار شد فعالیت‌های جهادگران به‌صورت قرارگاهی متمرکز باشد. یک محدوده جغرافیایی و عنوان کاری مشخص در گلستان برای دانشجویان دانشگاه‌های تهران با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعیین شد. بسیج دانشجویی سایر استان‌ها نیز به همین شکل عمل کردند.»

کیان ادامه داد: «پس از بارش‌های اخیر و ایجاد سیل در استان‌های دیگر جلسات اضطراری برگزار شد و هم‌اکنون هم در گلستان و در پل‌دختر قرارگاه مرکزی وجود دارد و احتمالا برای خوزستان هم تدبیر مشابهی برنامه‌ریزی می‌شود. قرارگاه پل‌دختر در حدود چهار یا پنج روز است که شکل گرفته و گروه‌های اولیه شروع به کار کردند.»

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران گفت: «همکاری وزارت علوم در حل مشکل غیبت دانشجویان جهادگر، موجب تشویق دانشجویان خواهد شد و با همکاری اساتید و مسئولان مختلف نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها بیش‌ از پیش خواهد شد.»

وی افزود: «با وجود قرارگاه‌های دانشجویی و حضور مستمر دانشجویان می‌توان تا حد قابل‌قبولی به تخلیه گل‌ولای سرعت بخشید و آماده‌سازی شرایط برگشت مردم به منازل‌شان را تسریع کرد.»

کیان اظهار کرد: «در ایام عید در برخی نقاط شهر دانشجویان اقدام به برپایی چادر به‌منظور جمع‌آوری اقلام موردنیاز مردم سیل‌زده کردند که با آغاز فعالیت‌های دانشگاه‌ها این حرکت در داخل مراکز آموزشی دنبال خواهد شد.»

در دیدار نوروزی تشکل‌های دانشجویی با حجت الاسلام رستمی چه گذشت؟

ضرورت محکومیت اقدام خصمانه آمریکا در بلوکه کردن حساب هلال احمر
محمدامین مهدی‌پور، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان هم در این جلسه موضوع سیل در استان‌های مختلف کشور را اصلی‌ترین موضوع مورد بررسی این اتحادیه عنوان کرد و گفت: «پس از اطلاع از وضعیت بحرانی مناطق سیل‌زده به‌صورت مجازی جلسه‌ای با دبیران دفاتر مختلف اتحادیه برگزار کردیم تا برنامه‌ریزی لازم برای ورود به روند کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده گلستان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: «تعداد زیادی از دانشجویان عضو این اتحادیه برای حضور در مناطق سیل‌زده شمال کشور اعلام آمادگی کردند که به‌خاطر عدم نیاز به نیرو در روزهای ابتدایی، اعزامی صورت نگرفت. همچنین فراخوان جمع‌آوری کمک هم آماده شد که با توجه به مصاحبه دادستان کل کشور، منتشر نشد و حساب‌های کمیته امداد امام خمینی و هلال احمر برای جمع‌آوری کمک‌ها معرفی شدند.»

مهدی‌پور به فعالیت گروه جهادی وتر اشاره کرد و افزود: «این گروه جهادی سال گذشته در 13 استان کشور اردوی آموزشی جهاد برگزار کرد. تعدادی از اعضای این گروه ساکن استان‌های شمال کشور بودند که مشغول خدمت‌رسانی شدند. دو گروه از دانشجویان دانشگاه‌های شمال کشور هم سازمان‌دهی شدند که یکی از آنها هم‌اکنون در آق‌قلا مشغول به فعالیت است.»

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: «تصمیم داشتیم در آغاز فعالیت دانشگاه‌ها در سال جدید دو گروه دیگر را ثبت‌نام و به مناطق سیل‌زده اعزام کنیم. دانشجویان لرستانی جامعه اسلامی هم در حال حاضر در کوهدشت مشغول به فعالیت شده‌اند.»

وی درخصوص اقدام آمریکا در بلوکه کردن حساب هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: «این حرکت خصمانه باید در دانشگاه‌های کشور به‌وسیله نامه، طومار و بیانیه‌های مختلف توسط دانشجویان محکوم شود.»

مهدی‌پور در پایان بر لزوم تعامل تشکل‌های دانشجویی گفت: «جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها را آغاز کردیم و امیدواریم با هم‌افزایی و همکاری سایر تشکل‌های دانشجویی بتوانیم از ظرفیت دانشگاهیان به‌صورت حداکثری استفاده کنیم.»

جنبش دانشجویی کارکرد متفاوتی در زمان بحران ها دارد
پیام مرادی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در این نشست با اشاره به کارکردهای جنبش دانشجویی در شرایط بحرانی گفت: «به عقیده من کارکرد دانشجویان در شرایط خاص و بحرانی مانند سیل اخیر متفاوت از هلال‌احمر و کمیته امداد است و ما کارهایی می‌توانیم انجام دهیم که مجموعه‌های دیگر به دلیل اولویت‌های دیگر، سراغ آن نرفتند.»

وی با اشاره به فعالیت‌های جهادی این اتحادیه دانشجویی گفت: «فعالیت گروه جهادی معین از سه سال قبل در این مجموعه آغاز شده و در ایام نوروز 98 قرار بود با مشارکت انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های مختلف پنج اردوی جهادی در نقاط مختلف کشور برگزار شود که با توجه به وقوع سیل در شمال کشور، برنامه خود را تغییر دادند و به یاری مردم شتافتند. مثلا در شمال کشور مشغول ساخت مدرسه‌ای برای یکی از روستاها بودند که با تعطیلی کار، تجهیزات نیروی انسانی به مناطق سیل‌زده منتقل شد یا هزینه دو اردوی دیگر به فعالیت‌های جهادی مناطق سیل‌زده اختصاص یافت.»

مرادی تصریح کرد: «توان مالی و لجستیکی گروه جهادی ما محدود است و در صورت حمایت، امکان فعالیت بیشتری خواهیم داشت.»

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بر هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف دانشجویی تاکید کرد و گفت: «با هماهنگی صورت‌گرفته تلاش کردیم موازی‌کاری در فعالیت‌های جهادی نداشته باشیم. در حادثه شیراز هم این اتفاق صورت گرفت و اعضای انجمن به گروه جهادی بسیج دانشجویی ملحق شدند.»

مرادی در بخش دیگر سخنان خود به تاثیر کلان سیاسی و اجتماعی بحران‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: «در شرایط بحرانی مسائل مختلفی از قبیل امیدآفرینی یا نحوه تعامل با دولت به دغدغه‌های اصلی دانشجویان تبدیل می‌شود.»

وی تصریح کرد: «نیازمند اصلاح نوع نگاه هستیم. امیدآفرینی یعنی داشتن نگاه منتقدانه و زمانی من اقدام به انتقاد می‌کنم که امید به اصلاح داشته باشم. پس نخستین شاخصه این نگاه، داشتن نگاه منتقدانه در مقابل نق زدن است.»

این فعال دانشجویی ادامه داد: «واقع‌نگری در مقابل سیاه‌نمایی، راهکار محوری مقابل بن‌بست‌انگاری، پایبندی به ساختار در مقابل ساختارشکنی و صبر در برابر عجله باید تقویت شود.»

مرادی افزود: «درخصوص حمایت مردم سیل‌زده ایده‌ها و پیشنهادهای مختلفی داریم که یکی از آنها ایجاد غرفه‌های مهربانی در دانشگاه‌های سراسر کشور است که به‌وسیله آن دفاتر انجمن‌های اسلامی کانال هدایت کمک‌های نقدی و غیرنقدی باشند.»

اهمیت سیل در بین اخبار دیگر فراموش نشود
علی دهقان، دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز درخصوص فعالیت اعضای این اتحادیه دانشجویی گفت: «به دنبال حرکت‌های جهادی متمرکز نبودیم و به اعضای دفاتر توصیه کردیم در حوزه‌های مختلف به گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی ملحق شوند. به‌صورت مجازی هم مبالغ را جمع‌آوری و در اختیار سپاه پاسداران قرار دادند.»

وی ادامه داد: «بیم آن داریم که اهمیت موضوع در کنار اخبار و وقایع دیگر کشور کم شود و دانشجویان باید نقش خود را در مطالبه‌گری مناسب ایفا کنند.»

البته در این جلسه محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی- سیاسی نهاد و محمد ودود حیدری، مسئول قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز به سخنرانی پرداخت.

لزوم پیگیری علمی مطالبات حوزه آب و خشکسالی
محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر ضرورت مشارکت دانشجویان در کمک‌رسانی دانشجویان تاکید کرد و گفت: «از فرصت حضور دانشجویان مناطق حادثه‌دیده می‌توان بهره‌مند شد و در انتقال کمک‌ها استفاده کرد.» وی با یادآوری اهمیت فعالیت‌های علمی درخصوص حوادث اخیر گفت: «تشکل‌ها برگزاری مناظره‌های جدی با حضور متخصصان امر در مساله آب و موضوع خشکسالی را پیگیری و مطالبات خود از دولت را به شکل علمی دنبال کنند.»

پتانسیل دانشگاه فعال شود
محمد ودود حیدری، مسئول قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به حجم بزرگ سیلاب‌های اخیر گفت: «در روزهای نخست سال با سفر به استان گلستان و شهر شیراز و در روزهای اخیر در لرستان و خوزستان از نزدیک شاهد شرایط خاص آنها بودم.»

وی ادامه داد: «در برخی حوادث، عمق آن جلب توجه می‌کند و باعث دیده شدنش می‌شود، اما در حوادث اخیر هم عمق و هم حجم واقعه، موضوع را به یک مساله ملی تبدیل کرده است.»

مسئول قرارگاه جهادی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اضافه کرد: «تنوع و تفاوت استان‌ها نکته دیگری است که در حوادث به‌عینه دیده می‌شود و باید در خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده در نظر گرفت.»

حیدری افزود: «جریان دانشگاهی نباید از جریان مردمی عقب بماند یا نسبت به وقایع اخیر کشور بی‌تفاوت باشد. باید پتانسیل بالای دانشگاه‌ها در این شرایط فعال شود و به کمک مردم بیاید. تشکیل ستادی از دانشجویان می‌تواند این امر را تسریع کند.»


کد خبرنگار : 16