تاریخ : 1398,یکشنبه 25 فروردين13:02
کد خبر : 308481 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم خبر داد؛

شائبه تقلب در انتخابات دانشگاه تهران!

پس از برگزاری انتخابات دانشگاه تهران مطلع شدیم آماری که دانشگاه تهران از تعداد نشریات فعال خود گزارش داده بود با واقعیت مطابق نیست و این دانشگاه بعد از سال 78 تاکنون هرگز اقدام به به‌روز‌رسانی آمار نشریات خود نکرده است.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، یکی از وقایع پرحاشیه دانشجویی است که هرساله و در ایام منتهی به اردیبهشت‌ماه سروصدای بسیاری را به همراه دارد. امسال اما با توجه به حرف‌وحدیث‌هایی که درمورد انتخابات‌ کمیته‌های ناظر بر نشریات برخی دانشگاه‌ها به وجود آمده است، حاشیه‌ها زودتر از سال‌های گذشته خودنمایی کرده‌اند؛ ‌هرچند با تدوین شیوه‌نامه برگزاری این انتخابات چه در درون دانشگاه‌ها و چه در انتخابات سراسری وزارت علوم، این امید بود که حاشیه‌ها به حداقل برسد اما حالا که خود این شیوه‌نامه محل حاشیه‌سازی شده، برخی فعالان دانشجویی از سلامت انتخابات شورای بعدی اظهار نگرانی کرده‌اند.

معاونت فرهنگی وزارت علوم اعلام کرده است که نیمه اول اردیبهشت امسال نشست انتخابات اعضای دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریاتش را برگزار می‌کند؛ ‌با این حال همچنان زمان دقیق و مکان برگزاری این نشست را اعلام نکرده و این درحالی است که فرصت زیادی باقی نمانده است. از سوی دیگر خبر تعدیل بیش از 70درصد کارمندان معاونت فرهنگی وزارت علوم با شروع سال 98 بر نگرانی‌ها افزوده و همین مساله اساسا برگزاری یا عدم‌برگزاری نشست نشریات دانشجویی وزارت علوم را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

پنجشنبه هفته گذشته اما در خلال اولین دوره گردهمایی بیش از 100 نفر از مدیران مسئول نشریات دانشجویی وزارت علوم که به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم از برگزاری نشست انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم، تا قبل از ماه مبارک رمضان خبر داد.

یکی از دانشجویان حاضر در این جلسه گفته است: «در این جلسه سه‌ساعته نمایندگان اکثر دانشگاه‌های کشور سوالات و نقطه‌نظرات‌شان را مطرح کردند و در مقاطعی هم بحث‌ها رو به‌ تندی رفت و گفت‌وگو بین مسئولان وزارت علوم و دانشجویان بالا گرفت.»

این دانشجو در ادامه گفت: «مهم‌ترین مسائلی که در این نشست مطرح شدند مربوط به حاشیه‌هایی درمورد شیوه‌نامه برگزاری انتخابات دانشگاهی و انتخابات دانشگاه پیام‌نور بود. همچنین ادعاهایی مبنی‌بر تخلف در انتخابات دانشگاه تهران که مدتی است در فضای رسانه‌های دانشجویی از سوی دانشجویان این دانشگاه مطرح‌شده است.»

ماجرای انتخابات نشریات دانشگاه تهران از این ‌قرار است که پس از برگزاری انتخابات در اواخر بهمن‌ سال گذشته که با مشارکت کمتر از 20درصد افراد واجدین شرایط رأی دادن در این انتخابات برگزار شد، محمدرضا محمدی، عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم مدعی شد که 105 نفر از افرادی که در این انتخابات حائز حق رأی بوده‌اند، فارغ‌التحصیل شده‌اند و دیگر دانشجوی دانشگاه تهران نیستند.

این عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم درمورد ادعای تخلف در انتخابات دانشگاه تهران در گفت‌وگویی بیان کرد: «پس از برگزاری انتخابات دانشگاه تهران مطلع شدیم آماری که دانشگاه تهران از تعداد نشریات فعال خود گزارش داده بود با واقعیت مطابق نیست و این دانشگاه بعد از سال 78 تاکنون هرگز اقدام به به‌روز‌رسانی آمار نشریات خود نکرده است. 105 نفر از افرادی که در این انتخابات حائز حق رأی شده بودند اساسا دانشجوی دانشگاه تهران نیستند و تعداد زیادی از آنها بیش از 10 سال است که فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

محمدرضا محمدی افزود: «پس از اطلاع از این مساله در گزارشی اسامی این افراد را برای معاون فرهنگی دانشگاه تهران ارسال کردیم، اما در جلسه جمع‌بندی انتخابات گزارش ما در دستور جلسه قرار نگرفته بود. پس از بی‌توجهی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران به این گزارش، آن را برای محمد مهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ارسال کردیم که خوشبختانه این گزارش از طریق این نهاد در دبیرخانه شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم ثبت شد.»

وی همچنین با اشاره به جلسه پنجشنبه هفته گذشته دانشجویان گفت: «در این جلسه، مدیران مسئول نشریات دانشگاه‌های سراسر کشور نسبت به تخلف گسترده در انتخابات دانشگاه تهران، اعتراض‌شان را به معاون فرهنگی وزارت علوم اعلام کردند و در مقاطعی از جلسه هم مباحثات تندی شد. اما امروز مطلع شدیم که معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با حذف اسامی این 105 نفر از صورت‌جلسه انتخابات، این اسامی را مجددا برای وزارت علوم ارسال کرده است.»

محمدی در پایان گفت: «اینکه دانشگاه تهران مساله تقلب در دانشگاه را پذیرفته است، جای امیدواری دارد اما با تغییر صورت‌جلسه انتخابات نمی‌شود که انتخابات تایید شود. این قبول‌کردن از نظر قانون یعنی انتخابات مخدوش است و باید در جلسات آتی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم ابطال شود و انتخابات دانشگاه تهران در اسرع‌وقت مجددا برگزار شود.»

از آنجا ‌که معاون فرهنگی وزارت علوم و مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، خودشان هم از اعضای هیات‌علمی دانشگاه تهران هستند و در سابق متصدیان معاونت فرهنگی دانشگاه تهران هم بوده‌اند و همچنین یکی دیگر از اعضای دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم از دانشجویان دانشگاه تهران است و در همین انتخابات اخیر دانشگاه تهران هم به‌عنوان عضو کمیته ناظر بر نشریات این دانشگاه انتخاب‌شده است، باید دید که سرانجام حاشیه‌های انتخابات نشریات دانشگاه که باید در جلسه این هفته شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم بررسی و به رأی گذاشته ‌شود، چه خواهد بود.


کد خبرنگار : 16