تاریخ : 1398,دوشنبه 26 فروردين18:36
کد خبر : 308658 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

غفاری:

بخش نخبگانی باید به افق‌های پیش رو دقت کند

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در بخش نخبگانی باید بنا بر نوع و میدان فعالیت به آینده پیش رو دقت کنیم، زیرا علم با افق‌های پیش رو ارتباط دارد.

 به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی با استادان و صاحب نظران دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری که صبح امروز در محل وزارت عتف برگزار شد، گفت: با وجود همه کش و قوس هایی که در حوزه اجتماعی در جامعه مطرح است؛ اما استادان دانشگاه با توجه به تعاملی که با دانشجویان که از بدنه اصلی جامعه هستند، در راس اعتمادپذیری قرار داشته و محل اعتنای خوبی محسوب می شوند.

غفاری گفت: زمانی که صحبت از تعامل می شود، به یک دغدغه کلیدی برمی خوریم و اینکه چگونه باید این سرمایه را حفظ کنیم؛ زیرا دانشگاه مرجعیت علمی خود را همچنان حفظ کرده است.

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: در بخش نخبگانی باید بنا بر نوع و میدان فعالیت دغدغه فردی، نهادی و فرانهادی مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا از یک سو کنش های این امر معطوف به اینده است و علم به نوعی با افق های پیش رو در ارتباط است.

وی تصریح کرد: جستجوی آینده اهمیت دارد و این تعهد و التزام جزو برخی از وظایف نخبگانی جامعه است و باید بگوییم که هر دانشگاهی لازم است سرمایه ای داشته باشد.

غفاری ادامه داد: این سرمایه ها برآمده از اقتداری است که هر دانشگاه باید داشته باشد و محصولی که دانشگاه تولید می کند می تواند عملکرد جامعه را بهبود دهد.

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: قطعا برای انجام هر کار تحقیقاتی و پژوهشی خطاهایی وجود دارد و دانشجویان باید خطاهایی که در مسیر کار تحقیقاتی خود وجود دارد را شناسایی کرده و تغییرات لازم را باز تعریف کنند و البته این تغییرات نباید تنها به حوزه اجتماعی محدود نشده و بعدهای علمی آن نیز محقق شود.

وی گفت: نحوه مواجهه با مشکلات علمی می تواند موجب سرمایه آفرینی بوده و دانش آموختگان دانشگاه ها باید به لحاظ شهروندی و حضور خود در جامعه بلوغ نظری لازم را به دست آورند.

غفاری با اشاره به اینکه لازم است دانشگاه و جامعه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: زمانی که اهداف دانشگاه مطرح می شود باید قابلیت شهروندی دانش آموختگان مورد بررسی قرار گیرد که تا چه میزان است و تا چه اندازه ای قابلیت گفت و گو با نسل های بعدی خود را دارد زیرا سهم دانشگاه در وسعت بخشی فرهنگی و اجتماعی محل بحث است.

معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: متقاعد کردن جامعه یکی از الزاماتی است که دانشگاه باید روی آن حساس بوده و به آن بپردازد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در درون دانشگاه و فضای بیرون آن تجربیاتی کسب کرده ایم و افت و خیزهای بسیاری دیده ایم که براساس آن می توانیم بگوییم رشد دانشگاه ها پر تعداد بوده و این امر با اقتدار دانشگاه پیوند وسیعی دارد و البته ما نیازمند اساتید امر هستیم؛ زیرا با مشارکت این استادان است که می توانیم در مسئولیت های اجتماعی موفق شویم.