تاریخ : 1398,چهارشنبه 28 فروردين18:46
کد خبر : 308942 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

آمار معنادار از فارغ‌التحصیلان دکتری در کشور

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در ساماندهی مؤسسات آموزش عالی به جمع بندی رسیده‌ایم و ساماندهی رشته‌ها در مرحله بعدی آغاز می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم که با حضور مسئولان حوزه آموزش عالی و معاونین وزیر علوم در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد ضمن خیر مقدم و تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور ما باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و شاید یک نمونه آن سیل اخیر باشد که می‌توانیم با مطالعات دقیق فرصتی ایجاد کنیم تا با مطالعه بر روی آن و نگهداری و مدیریت آن شرایط را برای کشاورزی و تامین منابع آبی کشور تامین نماییم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در جلسه امروز که اولین نشست دور دوم کارگروه تخصصی است بیشتر به مسائل اجرایی می‌پردازیم. در واقع می‌خواهیم در این حوزه آستین‌ها را بالا بزنیم و در قدم اول به دنبال یکی شدن شورا‌ها هستیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه معتقدیم آموزش بدون پژوهش و پژوهش بدون آموزش فایده‌ای ندارد، گفت: آموزش و پژوهش دو بال آموزش عالی هستند و باید با یکدیگر هماهنگ باشند.

وی گفت: اگر بخواهیم نگاهی به آمار‌ها از سال ۵۷ تا ۹۲ در حوزه آموزش عالی داشته باشیم باید بگوییم که ۱۷۵ هزار دانشجو به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده همچنین اعضای هیئت علمی از ۳۰۰ نفر به ۸۰ هزار نفر ارتقا یافته است.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در توسعه موسسات آموزش عالی بدون توجه به اینکه این رشد صحیح بوده یا نه از ۲۴۰ موسسه به ۲۸۵۰ موسسه رسیده ایم که رشد کمی قابل توجهی است.

شریعتی نیاسر گفت: بعد از دهه ۶۰ در حوزه آموزش عالی اتفاقات خوبی رخ داد که سرنوشت آموزش را در کشور تغییر داد. دانشگاه آزاد اسلامی از سال ۶۱ و پیام نور سال ۶۷ راه اندازی شدند و در ادامه آن سال ۹۰ دانشگاه فنی حرفه‌ای به جمع موسسات آموزش عالی اضافه شدند و شاید یکی از بهترین بخش‌هایی که به مجموعه آموزش عالی افزوده شد شورای تحول علوم انسانی بود.

وی ادامه داد: این شورا که از سال ۸۸ راه افتاد امیدواریم که بتواند یک جهت گیری خوب و پرسرعت داشته باشد، زیرا ما در حوزه علوم انسانی حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و تقریبا ۶۰ درصد دانشجویان ما در این حوزه مشغول تحصیل هستند و در واقع عملکرد ما در این بخش باید به گونه‌ای دیگر باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: کارگروه‌ها در گذشته نقش برنامه ریزی درسی را برعهده داشتند، اما از سال ۹۴ بخش عمده‌ای از برنامه ریزی را به خود دانشگاه‌ها سپرده ایم و نظرمان این بود که کارگروه‌ها به عنوان فرهیختگان نباید به دنبال برنامه ریزی باشند بلکه باید سیاست گذاری‌های حوزه آموزش عالی را برعهده بگیرند.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: ما به عنوان پیشگامان این عرصه در قدم اول شورای عالی و گسترش برنامه ریزی را با یکدیگر تلفیق کردیم و بعد به دنبال تلفیق کارگروه‌های تخصصی بودیم و با هماهنگی دو معاونت آموزش و پژوهش وزارت علوم به این نتیجه رسیدیم که همه کارگروه‌ها باید با یکدیگر ادغام شوند و رویکرد ما در شکل گیری این کارگروه‌ها انتخابی بود.

وی با تاکید بر آمار ۱۰۰ هزار نفری فارغ‌التحصیلان دکتری در کشور گفت: این آمار بیشتر از نیاز فعلی جامعه است و باید بازنگری اساسی در تناسب جذب دانشجویان دکتری با نیاز جامعه صورت بگیرد.

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: مزایای روش انتخابی مشارکت جامعه مخاطب، ارتقای سطح اعتماد به روسای دانشگاه ها، ارتقای سطح اعتماد عمومی به نظام تصمیم گیری، آزمونی برای شناسایی چهره‌های شاخص، افزایش سهم دانشگاه‌های توانمند در تصمیم سازی و امید بیشتر به برنامه ریزی‌های آینده است.

شریعتی نیاسر با اشاره به رویکرد‌های مهم فعالیت این کارگروه‌ها گفت: نظارت بر کیفیت ارائه رشته ها، ارزشیابی و اعتبارسنجی دوره ها، توجه به ماموریت موسسات هر یک از زیرنظام‌های آموزش عالی، افزایش اختیارات دانشجو در انتخاب واحد از سایر دانشگاه ها، تقویت حوزه‌های بین رشته‌ای به ویژه در مراکز تحقیقات و توجه به جایگاه بخش غیردولتی در آموزش عالی کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: از مهمترین وظایفی که برعهده کارگروه‌ها است می‌توانم به متناسب سازی ظرفیت پذیرش با تعداد اعضای هیئت علمی، ایجاد رشته‌ها و حوزه‌های جدید بین رشته ای، ساماندهی رشته‌های تحصیلی منطبق با طرح آمایش و شناسایی و تنوع در مدارج تحصیلی اشاره کنم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: شیوه آموزش ما منسوخ شده و باید راهکار‌های جدید برای جذب دانشجو ارائه کنیم.

وی گفت: کارگروه‌ها باید به مقطع کارشناسی توجه ویژه داشته باشند، زیرا جوانان ما در این دوره از نظر علمی شکل می‌گیرند. از سوی دیگر کارگروه‌ها باید به ما بگویند که آیا این حجم از واحد‌های درسی لازم است یا خیر.

شریعتی نیاسر با اشاره به برخی عناوین نامتعارف در رشته‌های دانشگاهی گفت: متاسفانه برخی از رشته‌های دانشگاهی ماهیت خوبی دارند، اما عناوین آن‌ها بسیار نامتعارف است مثل قرآن کاوی رایانشی، فقه پزشکی، مهندسی هوافضا گرایش جلوبرندگی و ... که در دانشگاه تدریس شده و مدرک معتبر نیز برای آن صادر می‌شود، اما فارغ التحصیل ما نمی‌تواند در اجتماع آن را به محل کاری ارائه کند.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: کارگروه‌ها موظف هستند ظرف بیست روز از هفتم اردیبهشت ماه تشکیل شوند و وزارتخانه هم از کارگروه‌ها حمایت حقوقی و اعتباری خواهد کرد و ساماندهی ارتباطی آن‌ها هدفمند خواهد بود.