تاریخ : 1398,شنبه 31 فروردين04:38
کد خبر : 309104 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

معرفی کتاب «۹۷۶ روز در پس کوچه‌های اروپا»/ ۴

سفری به اعماق فرنگ/ در بلژیک چگونه قانون را دور می‌زنند؟!

بنا به گفته نویسنده این کتاب؛ آرمان شهر بودن اروپا و چرایی ایجاد این تصور از آن و چرایی ایجاد این حس در ذهن بسیاری از مردم مبنی بر اینکه اروپا سرزمین موعود برای زندگی است، از دیگر موضوعاتی است که در این یادداشت‌ها به آن توجه شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هر ساله با حضور تعداد قابل ملاحظه‌ای از ناشران از سراسر ایران و جهان در اردیبهشت‌ماه هر سال برگزار می‌شود. طی ۱۰ روز برپایی نمایشگاه کتاب، هزاران عنوان برای مخاطبان عرضه می‌شود، اما موضوعی که همیشه ذهن مخاطب عام را درگیر می‌کند، بحران انتخاب کتاب خوب است. در قسمت سوم سلسله گزارش‌های‌مان به معرفی کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» پرداختیم. دراین قسمت به معرفی کتابی از خبرنگار صدا و سیما و مجری معروف «انقلاب جنسی 3» می‌پردازیم که با سفر سه ساله به دلِ کشورهای اروپایی، ما را با فضای آنجا آشنا می‌کند.

«۹۷۶ روز در پس کوچه‌های اروپا»
این کتاب روایتی از حضور محمد دلاوری خبرنگار معروف صدا و سیما در بلژیک زمانی که مدیر دفتر صداوسیما در پایتخت اروپا بوده است. کمتر خبرنگار ایرانی حاضر در اروپا و البته سایر نقاط جهان را می‌شناسیم که به خودشان زحمت داده‌اند تا مشاهدات و روایت‌های خود را مکتوب کنند.

سفری به اعماق فرنگ/ در بلژیک چگونه قانون را دور می‌زنند؟!

او در کتابش به دنبال حواشی رفته و با مردم عادی به گفتگور پرداخته و بعضا به بعضی حلبی‌آباد شهرهای اروپا را هم سر زده است، حتی محلات خارجی‌نشین عرب‌ها و ترک‌ها را هم رفته و توصیف کرده و مشاهداتش را گاها با جذابیت‌های طنزگونه‌اش در کتاب پیاده کرده است. نگارنده در کتابش آن چنان که نشان داده می‌شود مبهوت غرب و جبروتش نشده و هر جا که لازم بوده از ساختار و سیستم درست آن کشور تعریف کرده و هر جا هم که نقصی بود، آشکار و عیان بیان کرده تا مخاطبش تصور نکند که همه چیز در اروپا وفق مراد است.

او حتی به شیوه‌های رسمی دورزدن قانون و البته رشوه‌دادن هم اشاره می‌کند تا ما بدانیم که اگر چه این مدل کشورها بر مدار قانون حرکت می‌کنند اما همه جا کسانی هستند که سیستم را دور بزنند و خلاف قانون عمل کنند آنچه در رسانه‌های رسمی دیده نمی‌شود در کتاب پیش روی شما هست و مخاطب آن می‌تواند بعد از زمین گذاشتن کتاب منصفانه درباره کشوری به نام بلژیک قضاوت کند شاید آن تصور مدینه فاضله از اذهان برخی دوست‌داران غرب پاک شود. دلاوری در ابتدای کتاب خاطراتش جذاب‌تر است و خواندنی‌تر ولی هرچه به انتها می‌رویم این مسأله کمتر می‌شود.

آنچه که این کتاب را خواندنی‌تر کرده، خنثی نبودن خاطرات بیان شده، است. دلاوری خاطرات خود را سانسور نکرده و بطور مثال از رفتار نامناسب برخی از کارکنان سفارت انتقاد کرده است.

*انتشارات: قدیانی/ *نویسنده: محمد دلاوری/ *قیمت: ۲۵ هزار تومان


کد خبرنگار : 38