تاریخ : 1398,دوشنبه 02 ارديبهشت11:58
کد خبر : 309246 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

روسیه:

آمریکایی‌ها در حال ارزیابی مداخله نظامی در ونزوئلا هستند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد مقامات دولت آمریکا در حال ارزیابی مخاطرات مداخله نظامی احتمالی در ونزوئلا هستند، اما آنها نباید انتظار پشتیبانی کشورهای آمریکایی لاتین از راه‌حل نظامی را داشته باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از افکارنیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز یکشنبه در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد مقامات دولت آمریکا در حال ارزیابی مخاطرات مداخله نظامی احتمالی در ونزوئلا هستند، اما آنها نباید انتظار پشتیبانی کشورهای آمریکایی لاتین از راه‌حل نظامی را داشته باشند.

لاوروف که با یک شبکه تلویزیونی محلی گفتگو می‌کرد، افزود: «هنگامی که آمریکایی‌ها مدام می‌گویند (در رابطه با ونزوئلا) تمام گزینه‌ها روز میز است، هیچ شکی ندارم که در حال برآورد پیامدهای ماجراجویی نظامی هستند».

وی همچنین تأکید کرد: «ظاهراً آنها (آمریکایی‌ها) تصور می‌کنند که این حمله به سرعت نتیجه می‌دهد، اما هرگز چنین نخواهد شد و خود آنها نیز این را می‌دانند».

وزیر خارجه روسیه درباره واکنش کشورهای آمریکای لاتین به حمله نظامی آمریکا علیه ونزوئلا گفت: «هیچ کسی در آمریکایی لاتین از آنها حمایت نمی‌کند، آمریکایی‌ها روی حمایت یک یا دو کشور حساب باز کرده‌اند. اطمینان داریم اگر آمریکا عملیات نظامی در ونزوئلا انجام دهد، اکثر دولتهای منطقه حمایت واشنگتن برای سرنگونی دولت ونزوئلا را متوقف می‌کنند».

دیپلمات ارشد روسیه همچنین تبلیغات رسانه‌ای آمریکایی‌ها درباره تلاشها برای انتقال کمکهای بشردوستانه از مرز ونزوئلا را رد کرد و آن را یک نمایش مبتذل خواند.

 پایگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان هفته گذشته  اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در حال طراحی گزینه‌های نظامی برای مقابله با نفوذ روسیه، کوبا، و چین در ونزوئلا است.

در همین حال رسانه‌های آمریکا از برگزاری نشستی محرمانه در اندیشکده جنگ‌طلب «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) مستقر در واشنگتن تحت عنوان «ارزیابی استفاده از نیروی نظامی در ونزوئلا» خبر دادند. بنا به گزارشها این  میزگرد محرمانه با شرکت دست‌کم ۴۰ نفر از مقامات امنیتی،  نظامی و سیاسی آمریکا و همچنین مقاماتی از کشورهای کلمبیا و برزیل برگزار شد.

خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا، ژانویه سال جاری میلادی پس از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدان واشنگتن، در اقدامی غیرقانونی و جنجال برانگیز، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور شد؛ اقدامی که بی درنگ مورد حمایت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی قرار گرفت.

مردم ونزوئلا و ارتش این کشور بار‌ها حمایت خود را از دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا اعلام کرده اند. طی ماه‌های گذشته آمریکا و متحدانش همزمان با جنگ رسانه‌ای سنگین علیه کاراکاس تلاش کردند با وضع تحریم‌های شدید و همچنین تحت فشار قرار دادن ارتش ونزوئلا، آن‌ها را به قطع پشتیبانی از دولت مادورو وادار کنند اما به اذعان رسانه‌های خود آمریکا، تاکنون تمام طرحهای واشنگتن برای روی کار آوردن دولت دست‌نشانده با شکست مواجه شده و اکنون به دنبال مداخله نظامی در ونزوئلا است.