تاریخ : 1398,دوشنبه 02 ارديبهشت16:55
کد خبر : 309324 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

جهانگیری در جشنواره «علم و زن»:

قانون تابعیت برای فرزندان مادر ایرانی اصلاح و تصویب می‌شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت به پاس فعالیت‌های مریم میرزاخانی، قانون تابعیت را که پیش از این تنها به مرد‌هایی که فرزند داشتند، تعلق می‌گرفت به زنان نیز اختصاص داده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری صبح امروز با حضور در جشنواره علم و زن در جمع برگزیدگان و مسئولان گفت: امیدوار هستیم که زنان عالم و دانشمند کشور این مسیر پیشرفتی که اتخاذ کرده اند را در راه توسعه کشور به نحو مطلوب ادامه دهند.

جهانگیری ادامه داد: از اینکه یک دانشمند جوان ایرانی به نام مریم میرزاخانی توجه تمام دستگاه‌ها و انجمن‌های علمی و تخصصی داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است، بسیار خوشحال هستیم. وی در ریاضیات قله‌های زیادی را درنوردید و سرآمد شد اینکه یک جوان نخبه ایرانی می‌تواند در سطح بین الملل بدرخشد و ایران را به عنوان کشور نخبگانی در جهان سربلند کند، نشان دهنده این است که جوانان ما قهرمانان ملی ما و سرمایه نمادین و علمی کشور هستند، ما با اتکا به همین سرمایه‌های نمادین و علمی می‌توانیم تقویت انگیزه را در کشور داشته باشیم، کشف استعداد و پیشرفت را نیز با استفاده از همین سرمایه‌ها می‌توانیم داشته باشیم.

معاون اول ریاست جمهوری افزود: در این مدت جامعه قدرشناس ایران چه در دوران عمر مریم میرزاخانی و چه بعد از مرگ ایشان از زحمات وی قدردانی به عمل آورده است و دولت نیز به پاس فعالیت‌های وی قانون تابعیت را که پیش از این تنها به مرد‌هایی که فرزند داشتند، تعلق می‌گرفت به زنان نیز اختصاص داده است؛ یعنی اگر زنی فرزند داشته باشد و بخواهد برای او تابعیت ایرانی بگیرد، می‌تواند. چرا که شنیده بودیم مریم میرزاخانی علاقه‌مند بود تا برای فرزندش تابعیت ایرانی بگیرد. این لایحه در حال حاضر در مجلس است و به زودی اصلاح و تصویب می‌شود.

وی با اشاره به اعتبار سرمایه‌های علمی و نمادین کشور گفت: وجود استعداد‌های علمی و نمادین در نقاط مختلف کشور بار مسئولیت بسیار سنگینی را بر دوش دولت و همه نماد‌های علمی ایجاد می‌کند و آن مسئولیت عبور کشور از شرایط دشوار پیش رو است با این مسئولیت پذیری می‌توان تهدید‌ها را به فرصت‌ها تبدیل کرد و افق‌های جدیدی را از دل حوادث سختی که با آن روبرو هستیم بیرون آورد.

جهانگیری ادامه داد: یکی از کار‌های سختی که باید انجام بگیرد، افزایش امیدواری مردم و گشودن افق‌های امید کشور است و بار این مسئولیت بر دوش جامعه دانشگاهی است که افق‌های جدیدی را به روی مردم بگشاید. در حال حاضر شرایط دشواری در کشور وجود دارد از یک طرف با تحریم‌های ظالمانه‌ای روبرو هستیم که اقتصاد ما را در معرض تهدید قرار داده است و از طرف دیگری حوادثی از قبیل سیل موجب آزرده خاطر شدن مردم شد. گرچه ما به آب نیاز داشتیم و سال قبل در جلسات از بحران کمبود آب صحبت می‌کردیم و دغدغه نداشتن آب شرب، کشاورزی و صنعتی نیز از دغدغه‌های مهم ما بود و ایران به شدت به بارندگی نیاز داشت، اما سیلی که آمد بخش وسیعی از کشور ما را در بر گرفت و استان‌های مهمی مثل خوزستان، لرستان و گلستان درگیر این سیل شدند و برآورد اولیه‌ای که ما از این خسارت داشته ایم رقمی حدود به ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت چه به اموال و زندگی مردم و چه به صورت زیرساختی می‌باشد البته ناگفته نماند که این سیل جلوه‌های بسیاری از همبستگی را نشان داد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ما به شدت به این زبان و فهم مشترک از مسائل نیازمندیم و به شدت به واژه‌هایی مثل امید، همبستگی و تفاهم برای عبور از شرایط سخت می‌شود همه جوامع علمی کشور به میدان بیایند و کارآمدی نظام و دولت که جز با به کارگیری سرمایه‌های علمی کشور امکان پذیر نخواهد بود، افزایش دهند. دستگاه‌های علمی می‌بایستی به کشور کمک کنند چرا که آینده ایران در گرو توسعه علم است.

وی گفت: این نهضت تولید فناوری که در کشور راه افتاده است در گرو این است که ما چه قدر توانسته ایم علم را در کشور توسعه دهیم اگر کشور توسعه علمی پیدا کرد در تمام ابعاد پیشرفت نیز می‌تواند توسعه پیدا کند و زنان به عنوان نیمی از جامعه و بخش مهمی از جامعه می‌بایستی در مسیر پیشرفت کشور سهم بسزایی را داشته باشند ما در برنامه ششم توسعه تصویب کرده ایم که مناصب کشوری در اختیار زنان نیز می‌بایستی قرار بگیرد؛ البته زنان ثابت کردند که هر جا مسیر برای رقابت باز بوده است می‌توانند به قله‌های بالایی برسند.