تاریخ : 1398,سه شنبه 03 ارديبهشت00:19
کد خبر : 309366 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ترامپ: کنگره نمی‌تواند مرا استیضاح کند

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه گفته کنگره این کشور نمی‌تواند او را استیضاح کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با اشاره به نتایج گزارش «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا گفته که کنگره نمی‌تواند او را استیضاح کند.

ترامپ در توئیتر نوشت: «فقط جرائم سنگین و بزهکاری می‌توانند موجب استیضاح شوند. من هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام (نه تبانی [با روسیه] در کار بوده یا مانع‌تراشی [در مسیر اجرای عدالت]) بنابراین نمی‌توانید مرا استیضاح کنید. این دموکرات‌ها بودند که مرتکب جرم شدند نه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه شما.»

گزارش رابرت مولر درباره تبانی ادعایی تیم ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد.

این گزارش به این جمع‌بندی رسیده که اعضای تیم ترامپ با دولت روسیه تبانی نکرده‌اند. مولر علی‌رغم این، در این گزارش از ۱۰ اقدام توسط ترامپ نام برده که می‌توان آنها را مصداق «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» دانست.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز دوشنبه گزارش داده نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در حال ارزیابی پاسخ مناسب به گزارش رابرت مولر هستند.

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفت که اعضای این کمیته در هفته‌های آتی دیدار و درباره کلید زدن فرایند استیضاح تصمیم خواهند گرفت.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشته گزارش مولر بعید است به دوران ریاست‌جمهوری ترامپ پایان دهد، اما سئوال‌هایی جدی درباره نحوه رفتار او پیش کشیده است.

یافته‌های این گزارش پیچیده، دموکرات‌ها را با چالشی جدی درباره اقدام علیه ترامپ مواجه کرده است. گزارش مولر با آنکه تماس‌های انجام‌شده میان تیم ترامپ و روس‌ها را در حد تبانی نمی‌داند، او از از اتهام «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» هم تبرئه نمی‌کند.

دموکرات‌ها نگرانند تلاش برای برکناری ترامپ از طریق استیضاح ممکن است با توجه به کنترل اکثریت کرسی‌های سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است نتیجه معکوس به بار آورد و پایگاه‌های رأی او در انتخابات ۲۰۲۰ را افزایش دهد.

از طرف دیگر، عدم تقبیح رفتارهای او در جریان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در حکم اعتباربخشی به رفتارهای نامناسب او خواهد بود. علاوه بر این، انفعال دموکرات‌ها به معنی آن خواهد بود که آنها قادر نیستند از دست برترشان در مجلس نمایندگان برای فشار به رئیس‌جمهور استفاده کنند.