تاریخ : 1398,سه شنبه 03 ارديبهشت14:16
کد خبر : 309394 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

ماجرای یک بام و دو هوایی که داوطلبان آزمون سراسری گرفتار آن شده‌اند؛

تعویق یا تثبیت؛ مسئله این است/ چه کسانی از تأخیر کنکور سود می‌برند؟

شایعات پیرامون تاخیر و یا عدم تعویق در برگزاری آزمون سراسری همچنان ادامه دارد، برخی از نمایندگان از تعویق آن می گویند و برخی برای ان کمپین تشکیل داده اند، با این حال آیا تاخیر در آزمون به نفع داوطلبان مناطق سیل زده است یا به نفع داوطلبانی که این روزها در خانه های خود به راحتی درس می خوانند؟

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعویق هفت هفته ای آزمون کارشناسی ارشد انگیزه برای به تعویق انداختن دیگر آزمون ها به خصوص کنکور سراسری شد. تعویق زمان کنکور سراسری زمانی رنگ و بوی جدی تری به خود گرفت که خبرگزاری فارس در گزارشی از امضای نامه ای توسط 9500 نفر برای به تعویق افتادن آزمون سراسری نوشت. این تعداد امضا کننده هم اکنون به بیش از 18هزار نفر رسیده است که در مقایسه با تعداد ثبت نام کنندگان کنکور سراسری  تنها حدود 1.6 درصد از شرکت کنندگان کنکور را شامل می شود!

در نامه ای که توسط داوطلبانی که خواهان تغییر زمان برگزاری کنکور نوشته شده است، آمده: «ما امضاکنندگان این نامه بر آن شدیم تا در راستای حمایت از داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۸ که ساکن مناطق سیل‌زده هستند و برای جلوگیری از بی ثمر ماندن تلاش‌ها و رعایت عدالت آموزشی و کاهش آلام این عزیزان و برای آن‌که امیدشان به نا امیدی تبدیل نشود، از وزیر محترم درخواست کنیم نسبت به تعویق کنکور سراسری اقدام کنند.»

در ادامه نیز ضمن درخواست به تعویق افتادن چند هفته ای کنکور نوشته شده:« بعضی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده که نظام قدیم نیز می‌باشند، هیچگونه کتاب یا جزوه ای برایشان باقی نمانده است و منابع نظام قدیم هم در بازار موجود نمی‌باشد که بتوانند خرید کنند.»

هر چند که برای تبلیغ این نامه گفته می شود که این درخواست از طریق افراد ساکن مناطق سیل زده انجام شده است اما با توجه به نگارش آن مشخص است که این نامه نه توسط سیل زدگان بلکه توسط افرادی نوشته شده است که در خانه های خود به سر می برند و برای کمک به داوطلبان مناطق سیل زده این مطلب را منتشر کرده اند! هر چند نمی توان منکر حمایت برخی از داوطلبان سیل زده از این نامه شد اما متن نامه نه از جانب آنان بلکه از جانب حامیان این داوطلبان است.

از نمایندگان اصرار، از سازمان سنجش انکار!
برخی از نمایندگان مجلس مانند حمیدرضا حاجی بابایی و محمد بیرانوند از به تعویق افتادن آزمون سراسری صحبت کرده اند. مدتی پیش محمد بیرانوند نماینده مردم خرم آباد نیز در مصاحبه ای از پیشنهاد برای به تعویق افتادن آزمون سراسری گفته بود اما تا کنون سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم از عدم امکان تغییر زمان برگزاری این آزمون گفته اند.

همین حرف ها بود که در نهایت وزیر علوم را وادار کرد تا در اینستاگرام خود نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد، غلامی روز 5شنبه، 29 فروردین در اینستاگرام خود از پیگیری قانونی شایعه سازانی که از تعویق کنکور صحبت می کنند حرف زد! و خطاب به داوطلبان کنکور سراسری نوشت: این کار آنها حتما به ضرر شما و به نفع رقیب های شماست. از زمان وقوع سیل تا کنکور سراسری بیش از دو ماه فاصله وجود دارد، در حالی که آزمون کارشناسی ارشد در ابتدای اردیبهشت بود. پس قابل مقایسه نیستند بررسی های ما نشان می دهد برخی افراد که این موضوع را مطرح می کنند، اصلا داوطلب کنکور نیستند. البته در حال پیگیری هستیم تا مشخص شود هویت اصلی آنها چیست و به چه دلیل و منظوری دارند موجب نگرانی داوطلبان عزیز می شوند. مسئله از طریق دستگاه های مسئول در حال پیگیری است.

در همین حین و حال حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس 30 فروردین، یعنی یک روز پس از آنکه وزیر علوم به دنبال شایعه سازان تعویق کنکور است! در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به تقاضاهای رسیده در خصوص تعویق در تاریخ کنکور سراسری ۱۳۹۸در مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

او در بخشی دیگر از صحبت های خود می گوید: در این زمینه طرحی برای تعویق کنکور کارشناسی ارشد ارائه و این مورد به نتیجه رسید، که با توجه به اهمیت کنکور سراسری برای دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه‌ها باید در این زمینه نیز از فرصت‌های قانون‌گذاری استفاده کنیم.

گویا نه نمایندگان مجلس و نه مسئولین آموزشی، قصد تغییر نظرات خود را ندارند و در حالتی زیگزاگی قرار است داوطلبان کنکور را در بین تعویق و عدم تعویق کنکور سراسری نگه دارند و یقینا باعث آسیب به روحیه و توان داوطلبان خواهد شد.

ای کاش نمایندگان مجلسی که قصد بررسی تعویق کنکور سراسری را دارند به دور از جنجال ها اقدامات خود را انجام داده و در صرتی که اقدام آنها راه به جایی ببرد آن را اعلام کنند در غیر این صورت خبرهایی از قبیل تعویق و تثبیت آزمون نه تنها نشان دهنده عدم هماهنگی سازمان های مختلف آموزشی است، بلکه باعث به هم ریختگی تمرکز داوطلبان خواهد شد.

13،14 تیر نه؟ پس کی؟
هر چند هم اکنون برخی معتقدند تا باید کنکور به تعویق بیفتد اما بر سر تعویق آن هیچ گونه توافقی وجود ندارد. در نامه ای که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد برای تعویق این آزمون تهیه کرده بودند علاوه بر درخواست تعویق، تاریخ پیشنهادی زمان برگزاری نیز اعلام شده بود تا داوطلبان بدانند که در صورت حمایت از این نامه این آزمون چند روز به تعویق می افتد و همان طور که در نامه درخواستی آمده بود، آزمون به 23 و 24 خرداد منتقل شد. اما داوطلبانی که در کمپین فعلی در «فارس من» در حال جمع اوری امضا هستند هیچ گونه تاریخ پیشنهادی اعلام نشده است و صرفا خواستار تعویق چند هفته ای آزمون شده اند.

همین موضوع می تواند اختلافات زیادی را در بر داشته باشد. برای مثال در کامنت های این گزارش اختلاف نظر ها در مورد میزان به تعویق افتادن این آزمون خود به یک چالش تبدیل شده است. برخی تعویق یک یا دو هفته ای را قبول ندارند و برخی خواستار تعویق یک ماهه آزمون هستند.

نظرات پیرامون زمان برگزاری آزمون، گروهی از تاخیر یک ماهه آزمون نوشته اند و فردی دیگر از تاخیر ده روزه آزمون نوشته!

کمپین فعلی نقطه ضعف مهمی دارد که داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد توانسته بودند آن را بر طرف نمایند و آن هم به دست آوردن زمان مطلوب برای برگزاری آزمون است. در خواستی شفاف که اعلام می کرد به دلیل برخورد با ماه رمضان  آزمون پس از این ماه برگزار شود، اما داوطلبان کارشناسی نقطه مشترکی در زمان برگزاری آزمون ندارند و حتی در نامه خود نیز برای مشخص شدن خواسته داوطلبان به آن اشاره نشده است. در واقع صرفا عقب افتادن کنکور مهم است، حال اگر آزمون به اول شهریور ماه هم بیفتد برخی راضی تر هم می شوند!

قیاس مع الفارق آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد
یکی از نکته هایی که موافقان تعویق کنکور به آن تکیه می کنند، تعویق هفت هفته ای کنکور کارشناسی ارشد از 5 و 6 اردیبهشت به 23 و 24 خردادماه است، بر همین اساس از آنجا که زمان از دست رفته داوطلبان کارشناسی و کارشناسی ارشد در مناطق سیل زده یکسان بوده است پس باید این تعویق برای داوطلبان کارشناسی نیز لحاظ گردد! هر چند می توان گفت یکی از دلایلی تغییر زمان آزمون کارشناسی ارشد از دست دادن زمان مطالعه داوطلبان مناطق سیل زده بوده است اما دلیل اصلی آن را می توان در مهیا نبودن امکانات جهت برگزاری آزمون دانست. امروز، با آنکه 3 اردیبهشت است اما هنوز ساکنان خوزستان نگران سیل بندها هستند و واقعا هم نمی توان در چنین شرایطی آزمون رابرگزار کرد، اما این شرایط با شرایط آزمون کارشناسی که در تیرماه برگزار می شود متفاوت خواهد بود.

به نام مناطق سیل زده و به کام ...
هر چند که گفته می شود کمپین درخواست برای تعویق زمان کنکور برای کمک به مردم سیل زده است اما آیا افراد دیگر مناطق از این زمان در جهت مطالعه استفاده نمی کنند؟! این درحالی است که داوطلبان کنکور مناطق سیل زده با توجه به مشکلات به وجود آمده تا چند ماه درگیر مسائلی از جمله مسکن، کتاب و ... خواهند بود و این تعویق تاثیر چندانی بر روی مطالعه آنان در چنین شرایطی نخواهد داشت. این درحالی است که چنین تعویقی در برگزاری آزمون دقیقا به نفع افرادی است که هم اکنون در منزل خود هستند و بدون استرس می توانند به مطالعه بپردازند، شاید عادلانه تر این باشد که آزمون سراسری زودتر برگزار شود تا هنوز که داوطلبان مناطق سیل زده از کورس  رقابت عقب نیفتاده اند با داوطلبان مناطق دیگر به رقابت بپردازند، هر چند این مورد به خاطر مشکلات خود نمی تواند عادلانه باشد، اما یقینا عقب انداختن این آزمون نیز نه امکان پذیر و نه به نفع داوطلبان خواهد بود.

نظر یکی از داوطلبان در مخالفت با تاخیر در زمان برگزاری آزمون

سود کلان موسسات آموزشی
یکی از گروه هایی که از تعویق آزمون سراسری سود می کنند موسسات آموزشی هستند. یکی از کارهای مهم موسسات آموزشی، آزمون های آموزشی است که این موسسات برگزار میکنند. پس از عید آزمون های جامع این موسسات که برای جمع بندی برگزار می شود و از استقبال بیشتری نیز برخوردار هستند. یکی از این موسسات برای رشته ریاضی حدود 45 هزار و برای رشته علوم تجربی 75 هزار نفر داوطلب دارد (از آنجا که اطلاعات شفافی از طریق سایت های این موسسات در اختیار نبوده است بر اساس اطلاعات گرفته شده از شرکت کنندگان این آزمون ها این تعداد شرکت کننده تخمین زده شده است) که می توانیم حدود 120هزار نفر در نظر بگیریم و اگر هزینه ثبت نام در هر آزمون را 35هزار تومان حساب کنیم، برای هر آزمون جامع 4.025.000.000تومان به دست این موسسات می رسد و حال اگر در نظر بگیریم که کنکور سراسری دو الی سه هفته با تاخیر برگزار گردد یقینا این موسسات به نام آمادگی برای آزمون سراسری دست به برگزاری آزمون جامع دیگری می زنند که سود خوبی را می تواند برای این سازمان ها داشته باشد.

با روحیه داوطلبان بازی نکنیم
در این زمان مهم آن است که مسئولین سعی کنند از صحبت هایی که خود می تواند به شایعه تبدیل شود پرهیز کنند، ایجاد گمانه زنی پیرامون تعویق و یا به موقع برگزار شدن آزمون با توجه به سخنان مسئولین ایجاد می شود و در نهایت اگر قرار است تصمیمی گرفته شود چه بهتر است که نتیجه نهایی به اطلاع داوطلبان برسد، زیرا این گونه موارد تنها می تواند انتظارهای روانی افراد را تغییر داده و برنامه درسی آنان را دهد و در مجموع به ضرر افراد تمام شود.

از طرفی گمان بر این موضع که تاخیر در آزمون می تواند به نفع داوطلبان این مناطق باشد نیز خود مورد سوال است چرا که این زمان به همه داوطلبان اضافه می شود و داوطلبان دیگر یقینا می توانند از این زمان بهتر و بیشتر استفاده کنند.


کد خبرنگار : 86