تاریخ : 1398,چهارشنبه 04 ارديبهشت16:22
کد خبر : 309625 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

پذیرش دانشجوی دکتری در تعدادی از رشته‌ها متوقف می‌شود

با ابلاغ آیین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره های دکتری تخصصی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که پذیرش دانشجو در برخی از رشته های دکتری به دلیل نرسیدن به حدنصاب ها متوقف می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین روزهای سال 97 یکی از مهمترین آیین نامه های آموزشی را تحت عنوان راه اندازی و ارزشیابی دوره های دکتری تخصصی به دانشگاه ها ابلاغ کرد.

**دوره های بی کیفیت ارزشیابی می شود
با توجه به اینکه آموزش عالی کشور از نظر کمی اشباع شده و کیفیت ها زیر سوال رفته، ابلاغ این آیین نامه یکی از ضرورت های مقطع دکتری محسوب می شود. آیین نامه ای که در پی بررسی و ارزشیابی دوره های فاقد بی کیفیت دکتری است و بر اصلاح و ساماندهی این دوره ها تاکید می کند.
در واقع، مهار کمیت و ساماندهی رشته ها و دوره های آموزش عالی هدف اصلی آیین نامه یاد شده است.

**تحصیل 100هزار دانشجوی دکتری
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش برنامه ریزی آموزش عالی که هفته گذشته برگزار شد با اعلام این نکته که هم اکنون 100 هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می کنند، تاکید کرد که کشور اصلاً به این تعداد دانشجوی دکتری نیازی ندارد. چنین به نظر می رسد که این مسئله بی رمق ماندن کیفیت و سنگین شدن کفه کمیت را به رخ می کشاند.
اما آیین نامه یاد شده چند سوال را به ذهن متبادر می سازد چرا که بحث متوقف شدن برخی از دوره های دکتری مطرح می شود و نگرانی دانشجویان دکتری را به دنبال دارد.

در این زمینه محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایرنا با اشاره به ابلاغ این آیین نامه و ماموریت هایی که به دانشگاه ها واگذار شده است، اظهار کرد: آیین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره های دکتری تخصصی مربوط به نحوه پذیرش دانشجو نیست، روی ظرفیت پذیرش اثری نمی گذارد و جریان پذیرش دانشجو را سخت یا آسان نمی کند.

وی افزود: بر اساس این آیین نامه، دانشگاه هایی که درخواست مجوز دوره جدید دکتری دارند، باید استانداردهای آموزش عالی را مانند امکانات و تجهیزات رشته مورد نظر، تامین اعضای هیأت علمی همچنین تجهیز برخی نرم افزارها مثل کتابخانه الکترونیکی متناسب با رشته را رعایت کنند.

آهنچیان این نکته را هم یادآور شد که پیش شرط های یاد شده باید متناسب با استانداردهای جهانی باشد و مورد توجه دانشگاه های متقاضی دوره جدید دکتری قرار گیرد.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه دوره شتاب گسترش آموزش عالی گذشته و دوره فعلی باید با کیفیت بهتر حرکت کند، به یک ویژگی مهم این آیین نامه اشاره کرد و گفت: بر اساس آیین نامه جدید، از دوره هایی که در دانشجوی دکتری می پذیرفتند ارزیابی به عمل می آید و در صورت مثبت نبودن نتیجه، مجوز پذیرش دانشجو از آن دانشگاه سلب می شود.

وی زمان عملیاتی شدن این آیین نامه را سال تحصیلی 99 – 98 اعلام و اظهار کرد: از سال تحصیلی 98 این ارزیابی ها اعمال می شود که البته به معنی بیرون کردن دانشجو از دوره های دکتری و ایجاد وقفه در تحصیل نیست.

این مسئول وزارت علوم، تاکید کرد: آیین نامه یاد شده عتف به ماسبق نمی شود و دانشجویانی که حتی تا سال 97 در دوره های دکتری دانشگاه ها پذیرش شده اند به تحصیل خود ادامه می دهند اما از مهرماه 98 ادامه پذیرش دانشجو در این دوره ها متوقف می شود چرا که فاقد کیفیت های لازم هستند.

به گفته مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، برخی از دانشگاه ها سال 90 مجوز پذیرش دانشجوی دکتری گرفته اند اما به مرور زمان شرایط مجوز را به علت استهلاک امکانات و تجهیزات یا بازنشسته شدن استادان از دست داده اند که این مسئله نارضایتی دانشجویان را در پی داشت.

آهنچیان در مورد استاندارد مورد نظر این آیین نامه برای تعداد اعضای هیأت علمی مورد نیاز، خاطرنشان کرد: در یک رشته گرایش خاص، حداقل یک استاد، حداقل دو دانشیار، حداقل سه استادیار و در کل شش عضو هیأت علمی با این ترکیب در درخواست های جدید رشته محل ها باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه آیین نامه مذکور شامل حال دانشگاه های سطح یک و دو می شود، اظهار کرد: حتی در بزرگترین دانشگاه سطح یک کشور هم دوره های دکتری باید بین سه تا پنج سال ارزشیابی شود و اگر شرایط اولیه را نداشته باشند، این مجوزها لغو خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آیین نامه مذکور دانشگاه ها برای رشته های دائر خود، حداکثر یک سال فرصت دارند شرایط این آیین نامه را احراز کنند. در بررسی درخواست مراکزی که در پرتو سیاست ساماندهی، تجمیع می شوند ملاک احراز شرایط در هر یک از مراکز، توانمندی و ظرفیت های تجمیع شده، است.