تاریخ : 1398,چهارشنبه 04 ارديبهشت20:48
کد خبر : 309650 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

خشم صهیونیست‌ها از سخنان سندرز

اظهارات برنی سندرز سناتور آمریکایی درباره نژاد پرست بودن دولت نتانیاهو، خشم و اعتراض صهیونیست‌ها را به دنبال داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، سخنان «برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکا علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، خشم و واکنش نهاد «آیپک» و یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی، را در پی داشت.

به نوشته پایگاه اینترنتی «عاروتص شوع» لابی روابط‌ آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک، به نژادپرست نامیدن دولت رژیم صهونیستی توسط برنی سندرز واکنش نشان داد.

این نهاد در پاسخ به سخنان سندرز، بدون آوردن نام وی و با اشاره تلویحی به این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در آمریکا، در حساب توئیتری خود نوشت: «ما از پیوندهای نزدیک بین دولت‌ها و مردم نفع می‌بریم. توهین رهبران سیاسی به دولت انتخاب شده به‌صورت دمکراتیک در اسرائیل، برای نزدیک نگه‌داشتن روابط و پیش‌برد صلح غیرسازنده است».

از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «زاچی هانگبی» وزیر همکاری منطقه‌ای نتانیاهو و عضو ارشد حزب محافظه‌کار وی، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی گفت: «ما سخنانی مانند آن‌چه سندرز گفت و واقعاً عجیب بود را محکوم می‌کنیم».

هانگبی گفت:‌ «دولت اسرائیل، دولتی نژادپرست نیست، حتی یک وزیر نژادپرست را هم شامل نمی‌شود». وی افزود: «راست‌گرا بودن نامشروع نیست و عجیب است که حزب دموکرات اجازه می‌دهد یکی از اعضای ارشدش به انتخاب دموکراتیک یک کشور احترام نگذارد».

تا پیش از این، همواره هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه آمریکا حامی رژیم‌ صهیونستی بودند اما این تنش‌های لفظی، می‌تواند این مسئله را با خطر جدی مواجه کند.

سندرز در مصاحبه روز دوشنبه خود با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «هدف باید گردهم آوردن مردم باشد نه حمایت صرف از یک کشور که در حال حاضر توسط یک دولت راست‌گرای-به جرأت می‌توانم بگویم- نژادپرست اداره می‌شود». وی افزود: نتانیاهو «با مردم فلسطین به‌شدت ناعادلانه رفتار می‌کند».

با این حال سندرز خود را «۱۰۰ درصد طرف‌دار اسرائیل» نامید.

هفته گذشته، این سناتور یهودی آمریکایی در یک نشست به میزبانی شبکه «فاکس نیوز» از هجمه رسانه‌های آمریکایی و همچنین مقام‌های دولت این کشور شامل «دونالد ترامپ» علیه «ایلهان عمر» عضو مسلمان کنگره به شدت انتقاد کرد و گفت: «منتقد بودن از یک دولت دست راستی در اسرائیل، به معنای یهودی‌ستیزی نیست».

سندرز تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیست که  علیه نتانیاهو سخن گفته است. پیش از این، «بتو اورورک» نامزد دموکرات این انتخابات و عضو سابق کنگره هم گفته بود که او نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را «نژادپرست» می‌داند.