تاریخ : 1398,جمعه 06 ارديبهشت15:28
کد خبر : 309798 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

پشت پرده تعویق انتخابات نمایندگان مدیران مسئول شورای مرکزی ناظر بر نشریات چیست؟

اعتراض مسئولان نشریات به کوتاهی معاونت فرهنگی وزارت علوم +نامه

در حال حاضر اما طبق اعلام اعضای شورای مرکزی ناظر، انتخابات تا بعد از ماه مبارک رمضان به تعویق افتاده است و این درحالیست که مهلت قانونی برگزاری انتخابات توسط وزارت علوم بعد از ماه مبارک رمضان، منقضی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از مدیران مسئول نشریات دانشگاه های کشور در حال تهیه امضا برای اعتراض به تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم هستند، در بخشی از این نامه آمده است: بر اساس دستور العمل اجرایی ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی، شورای مرکزی ناظر بدون مدیران مسئول منتخب نشریات، رسمیت ندارد. از طرفی احکام دانشجویان برای عضویت در این شورا هرساله تا پایان خرداد ماه اعتبار دارد. با این حال مسئله این است که درصورتی که در انتخاباتی که به تعویق افتاده است، کوچکترین تخلفی صورت پذیرد، هیچ مرجعی برای رسیدگی رسمی به تخلفات وجود نخواهد داشت و این مسئله تا حدود بسیاری سلامت انتخابات را تهدید می کند.

این مسئله در حالی است که محمدرضا محمدی عضو کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم در توئیتی از پشت پرده این تصمیم گفته بود.

اعتراض مدیران مسئول نشریات به تخلف معاونت فرهنگی وزارت علوم +نامه

محمد زادمهر از اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز به این مسئله واکنش نشان داده است:

اعتراض مدیران مسئول نشریات به تخلف معاونت فرهنگی وزارت علوم +نامه

متن این نامه به شرح زیر است:

نامه اعتراضی مدیران مسئول نشریات به وزیر علوم
بسمه تعالی
نامه جمعی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی وزارت علوم خطاب به وزیر علوم در واکنش به تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات این وزارتخانه
جناب آقای دکتر غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

احتراما به استحضار می رساند مجموعه معاونت فرهنگی وزارت تحت امر جنابعالی، با کوتاهی از اجرای مواد شیوه نامه برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران مسئول شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم و عدم برگزاری بموقع جلسات و تهیه مقدمات برگزاری این انتخابات، همایش سالیانه مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه های کشور را تا پایان ماه مبارک رمضان به تعویق انداخته است. دلیل این تعویق هم ناتوانی مجموعه وزارت علوم از اجرای تبصره اول ماده ۴۴ شیوه نامه انتخابات عنوان شده است. در خلال این تبصره، وزارت علوم ملزم شده است که حداقل دو هفته قبل از برگزاری انتخابات، اسامی افراد حائز حق رای را بصورت عمومی منتشر کند. اما علت اصلی عدم تحقق این ماده این است که معاونت فرهنگی جلسات خود را در زمان قانونی به پایان نرسانده و مقدمات اعلام اسامی افراد حائز حق رای را فراهم نکرده است. تنها دلیل این مسئله هم کوتاهی کارشناسان و مدیران مجموعه تحت امر حضرتعالی است.

حال، جالب تر اینجاست که وزارت علوم، ابتدای هفته گذشته  طی نامه ای به تمام دانشگاه های سراسر کشور اعلام کرده بود که قصد دارد این انتخابات را ١١ الی ١٣ اردیبهشت ماه در تهران برگزار کند.

جناب وزیر؛ پر واضح است که تحت هر شرایطی انتخابات فوق الذکر باید طبق زمانبندی موجود در شیوه نامه مربوطه برگزار شود. بر اساس تبصره ٣ ماده اول این شیوه نامه وزارت علوم باید این نشست را حد اکثر تا نیمه خرداد ماه هر سال برگزار کند. در حال حاضر اما طبق اعلام اعضای شورای مرکزی ناظر، انتخابات تا بعد از ماه مبارک رمضان به تعویق افتاده است و این درحالیست که مهلت قانونی برگزاری انتخابات توسط وزارت علوم بعد از ماه مبارک رمضان،  منقضی خواهد بود.

اما این پایان ماجرا نیست. بر اساس دستور العمل اجرایی ضوابط ناظر بر نشریات دانشگاهی، شورای مرکزی ناظر بدون مدیران مسئول منتخب نشریات، رسمیت ندارد. از طرفی احکام دانشجویان برای عضویت در این شورا هرساله تا پایان خرداد ماه اعتبار دارد. با این حال مسئله این است که درصورتی که در انتخاباتی که به تعویق افتاده است، کوچکترین تخلفی صورت پذیرد، هیچ مرجعی برای رسیدگی رسمی به تخلفات وجود نخواهد داشت و این مسئله تا حدود بسیاری سلامت انتخابات را تهدید می کند.

لازم به ذکر است که تمامی این موارد در جلسه اخیر شورای مرکزی ناظر مطرح شده است اما در پایان شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم با بی توجهی به موارد فوق الذکر، این انتخابات را به تعویق انداخته است و کوتاهی هایش را به نفع خود و به ضرر دانشجو حل و فصل کرده است.

سوال ما دانشجویان این است که حتی اگر هیچ کدام از موارد فوق که نقض صریح قانون هستند هم وجود نداشت، دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور چطور می توانستند در هفته ای که هم کنکور کارشناسی ارشد در حال برگزاری است و هم ایام امتحانات دانشگاه‌هاست خودشان را برای نشستی سه روزه به تهران برسانند؟! این درحالیست که انتخابات نشریات وزارت علوم به بهانه عدم اطلاع‌رسانی درست و به بهانه افزایش مشارکت دانشجویان در نشست نشریات به تعویق افتاده است!

علی ای حال به نظر می رسد سوگیری های خاص سیاسی هم در جریان این تخلفات در مجموعه تحت امر جنابعالی وجود داشته است که بی هیچ وجه من الوجوه برای دانشجویان قابل قبول نیست. فلذا اعلام می گردد که تمامی تبعات تخلفات معاونت فرهنگی وزارت علوم در این زمینه به عهده وزارت علوم می باشد.


کد خبرنگار : 16