تاریخ : 1398,پنجشنبه 12 ارديبهشت18:01
کد خبر : 310619 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

گزارش اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران» از نمایشگاه کتاب؛

کتاب‌های به روز دنیا؛ غایبان بخش بین الملل/ مشکلات تحریم برای کتاب‌های جدید

بخش ناشران بین الملل نمایشگاه کتاب هر ساله پر از حرف و حدیث است؛ ناشرانی که وظیفه آوردن آثار به روز دنیا به کشور را بر عهده دارند و شاید آنها در بین سایر هم صنف های خود، جزو‌ اصلی ترین ناشرانی باشند که افزایش قیمت ارز بر کار آنها اثر مستقیم دارد، موضوعی که برای ناشران دیگران با افزایش قیمت کاغذ و ملزومات چاپ خودش را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی - فرهنگی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بخش ناشران بین الملل نمایشگاه کتاب هر ساله پر از حرف و حدیث است؛ ناشرانی که وظیفه آوردن آثار به روز دنیا به کشور را بر عهده دارند و شاید آنها در بین سایر هم صنف های خود، جزو‌ اصلی ترین ناشرانی باشند که افزایش قیمت ارز بر کار آنها اثر مستقیم دارد، موضوعی که برای ناشران دیگران با افزایش قیمت کاغذ و ملزومات چاپ خودش را نشان می دهد. ناشران بین الملل نیز مانند ناشران دانشگاهی عمده مخاطبانش دانشگاهیان هستند؛ مسئله ای که قطعا افزایش قیمت کتاب باعث کاهش شدید مخاطبان این دسته از ناشران خواهد شد؛ به همین دلیل به سراغ چند تن از ناشران و دانشجویان این دوره از نمایشگاه رفتیم تا برایمان از وضعیت آثار بگویند.

کاهش 60 درصدی فروش
اسدی، مسئول غرفه انتشاراتی که کتاب های رمان، تاریخ، کودک و... را به نمایشگاه آورده است، می گوید: به دلیل مشکلات مالی نمی توانستیم آثار ۲۰۱۹ رو به نمایشگاه بیاوریم و وضعیت فروش نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است. در حقیقت ما پارسال غرفه ۳۰۰ متری در نمایشگاه داشتیم اما  الان متراژ غرفه ۱۵۰ متر شده و این نشان از عدم استقبال مخاطبان از کتاب ها دارد.

او ادامه می دهد: ما هر سال ۴۰ پالت بار داشتیم و الان شده ۶ پالت همین نشان دهنده وضعیت اسفبار ناشران خارجی است؛ از سوی دیگر ما باید به مخاطبان نیژ تخیف ارائه کنیم که این وضعیت را بدتر می کند.

اسدی تصریح می کند: هزینه های جانبی هم بسیار زیاد است و حتی سالن های ناشران خارجی نسبت به سال های قبل خیلی کمتر شده است.

او درباره وضعیت خواندن کتاب های زبان اصلی از سوی مردم می گوید: به نظرم وضعیت خواندن این کتاب ها امروزه بسیار بهتر از سال های قبل شده در خالی که در گذشته اصلا اینگونه نبوده است.

کتاب‌های 2019 تنها 10 درصد از کل آثار موجود نمایشگاه

مجیدی، یکی دیگر از غرفه داران بخش ناشران بین الملل می گوید: کتاب های ۲۰۱۹ بسیار کم است و شاید تنها ۱۰ درصد کل آثاری که در این نمایشگاه وجود دارد جزو آثار به روز باشد.

او تصریح می کند:  امسال برای اولین بار آثار ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۶ در غرفه های مجزا و مابقی آثار نیز در غرفه های جداگانه است و این کار را برای مخاطب راحت کرده است. 

مجیدی می افزاید:  ما تخفیف‌های مان به ریال است و شاید این کار را سخت کرده و تخفیف دلاری بسیار کم عرضه می شود و اصلا باید بررسی شود که اصلا کتاب به روز مورد نیاز واقعی دانشجویان است یا خیر.

او می گوید: همچنین جمعیت کثیری از دانشجویان ما اصلا توانایی خواندن کتاب ها به زبان اصلی را ندارند و این هم کار را برای ناشران خارجی سخت کرده است.

مشکلات تحریم برای کتاب های جدید

احمدی، یکی دیگر از غرفه داران ناشران بخش خارجی می گوید: همیشه برای آوردن کتاب های به روز مشکل داشته ایم یک بار به دلیل تحریم و الان هم به خاطر مسایل مالی و بالا رفتن قیمت دلار امکان خرید و آوردن اثار به روز اکثر ناشران با مشکل روبه رو شده اند.

احمدی، دانشجوی رشته پزشکی می گوید: امسال نتوانستم کتاب تخصصی که دنبالش می گشتم را پیدا کنم علاوه بر آن قیمت کتاب های مرجع هم بسیار بالاست و من دانشجو نمیتوانم از پس هزینه هایش بر بیایم.

او ادامه می دهد: به همین دلیل باید به سراغ کتاب های قدیمی برویم و طبیعتا این مسئله باعث می شود نتوانیم آنطور که باید در جریان علم روز دنیا قرار بگیریم.

کتاب‌ها پیدا نمی شوند

رستمی، دانشجوی مهندسی مکانیک هم از اینکه چند ساعتی را بین ناشران خارجی به جستجو پرداخته تا بتواند کتاب موردنظرش را پیدا کند گلایه می کند و می گوید: چند سال پیش هم یکی از فامیل هایمان نتوانست کتاب موردنظرش را پیدا کند؛ آن هم می گفتند به خاطر تحریم است و الان مشکلات مالی که ناشران نمیتوانند کتاب هایشان را به نمایشگاه بیاورند و طبیعتا این برای من دانشجو اصلا خوشایند نیست.

او ادامه می گوید: کتابی هم که الان خریداری کرده ام با تخفیف برایش نزدیک به ۸۰ هزار تومان پول داده ام؛ قطعا قیمت ها بسیار بالاست.

ناشران رغبتی به رمان های جدید ندارند

علی میلادی، دانشجوی رشته ادبیات می گوید: مشکل ما این است که اگر بخواهیم یک رمان به زبان خارجی را بخریم، بابد بیشتر از دانشجویان دیگر پول هزینه کنیم، چرا که ناشران این اثار می گویند با ارز آزاد کتاب هایشان را می خرند و این یعنی قیمت کتاب هایشان خیلی بیشتر از سایر ناشزان است.

او ادامه می دهد: در کنار این مسئله، گویی ناشران دیگر رغبتی به آوردن رمان های جدید ندارند و این کار را سخت تر کرده است.

گزارش از زهرا رمضانی


کد خبرنگار : 86