تاریخ : 1398,دوشنبه 23 ارديبهشت12:58
کد خبر : 311845 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

نامه یک مجموعه دانشجویی به نمایندگان برای تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی؛

به چرخه تولید بی‌هویتی پایان دهید

شبکه کانون های تفکر ایران با ارسال نامه ای به نمایندگان مجلس درباره لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی، اعلام کرد: امید است نمایندگان مجلس با تصویب این لایحه ضمن پایان بخشیدن به چرخه تولید بی‌هویتی در کشور، وضعیت کودکان بی‌شناسنامه در کشور را نیز سامان دهند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) همزمان با بررسی لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به نمایندگان مجلس، چالش های این مسئله را بیان کرده و تصویب لایحه مذکور را پایان بخش چرخه تولید بی هویتی و سامان بخشیدن به کودکان بی‌شناسنامه در کشور دانست.

متن نامه به شرح زیر است:

با سلام و احترام؛
به استحضار می‌رساند یکی از مسائلی که تبعات اجتماعی و امنیتی برای کشور داشته، مسئله نداشتن تابعیت و بی‌هویتی فرزندانی است که مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی دارند. طبق اظهارات مسئولان، در حال حاضر 200 هزار تا 1 میلیون کودک در کشور وجود دارد که حاصل از ازدواج‌ زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی و عمدتاً افغانستانی هستند. این کودکان به دلیل قوانین قدیمی و مخالف با منطق اسلام، فاقد تابعیت بوده و از داشتن شناسنامه که تنها مدرک هویتی افراد است، محروم شده‌اند. متاسفانه طبق قوانین تابعیت در کشور ما، تنها در صورتی که پدر ایرانی باشد به فرزند تابعیت ایرانی می‌تواند اعطا شود و به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی  تابعیت اعطا نمی‌شود. عدم‌پویایی قوانین تابعیت کشور و برخورد صلب با پدیده‌های اجتماعی تبعاتی جدی برای کشور به همراه داشته که عدم توجه بدان، معضلات پیچیده امنیتی را به‌دنبال خواهد داشت.

به عنوان نمونه یکی از تبعات مسئله مذکور قابل ذکر است که اکثر ازدواج‌های زنان ایرانی با مردان خارجی در بانک‌های اطلاعاتی کشور ثبت نمی‌شود و به طریق اولی، اطلاعات هویتی فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها نیز ثبت نمی‌گردد و حاکمیت بر اطلاعات و هویت این افراد اشراف نخواهد داشت. همین مسئله، تبعات جدی امنیتی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

از منظر اجتماعی نیز این کودکان به دلیل نداشتن تابعیت ایرانی فاقد هویت بوده و از حقوق اولیه شهروندی محروم و از زندگی اجتماعی طرد می‌شوند همچنین، این کودکان فاقد دسترسی مناسب به خدمات درمانی، حمایتی و... هستند که این موضوع تشدید فقر اقتصادی و بروز آسیب‌های اجتماعی را در این قشر به دنبال خواهد داشت.

دولت محترم به منظور حل مسئله بی‌هویتی این کودکان، لایحه‌ای تحت عنوان «اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی» به مجلس ارسال کرده است که طبق آن، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، در داخل خاک ایران می‌توانند قبل از سن 18 سالگی به درخواست مادر و بعد از آن به درخواست خودشان و با بررسی وزارت اطلاعات، تابعیت ایران را کسب نمایند. تصویب لایحه مذکور می‌تواند زمینه بروز تبعات اجتماعی و امنیتی مذکور را از بین ببرد؛ لذا امید است نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب این لایحه ضمن پایان بخشیدن به چرخه تولید بی‌هویتی در کشور، وضعیت کودکان بی‌شناسنامه در کشور را نیز سامان دهند.