تاریخ : 1398,دوشنبه 23 ارديبهشت14:52
کد خبر : 311869 - سرویس خبری : یادداشت

سارا عاقلی

چرا رفتار دولت در برجام درست نیست

اولین نکته درخصوص رویکرد جدید دولت، تاخیر زمانی آن است. پس از گذشت یک‌سال از خروج آمریکا از برجام و آشکار شدن بدعهدی طرف مقابل، پاسخ امروز را یک پاسخ دیرهنگام می‌دانیم که همین تاخیر زمانی سبب کم‌تاثیر شدن آن می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: سارا عاقلی// رویکرد تعلیقی دولت در ارتباط با برجام فی‌نفسه اقدام مناسبی است، اما چرا ما آن را در شرایط فعلی موثر نمی‌دانیم؟ اولین نکته درخصوص رویکرد جدید دولت، تاخیر زمانی آن است. پس از گذشت یک‌سال از خروج آمریکا از برجام و آشکار شدن بدعهدی طرف مقابل، پاسخ امروز را یک پاسخ دیرهنگام می‌دانیم که همین تاخیر زمانی سبب کم‌تاثیر شدن آن می‌شود. این در حالی است که حتی زمان انعقاد این قرارداد مجموعه هشدارهای مختلفی به دولت داده شده بود اما مورد توجه قرار نگرفت. نکته دیگر رویکرد پایین به بالای این تصمیم است که باعث می‌شود این حرکت تاثیرگذاری چندانی نداشته باشد.

مساله دیگری که باعث می‌شود موضع‌گیری دولت موضع‌گیری صحیح، بجا و به‌موقعی برآورد نشود، خود اقداماتی است که انتخاب شده است. دولت اعلام کرده در رویکرد جدید در فروش آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده تجدیدنظر کرده و آن را به تعویق می‌اندازد. این حرکت در حالی است که فروش دو مورد یادشده از مدتی قبل توسط آمریکا تحریم شده بود. درواقع به‌نظر می‌رسد دولت سعی می‌کند از این ظرفیت ایجادشده توسط طرف مقابل به‌نفع خود بهره ببرد اما درنهایت نمی‌تواند. این حرکت نمی‌تواند تصمیم تاثیرگذاری قلمداد شود و یکی دیگر از موضوعاتی است که نشان می‌دهد دولت نتوانست یک موضع‌گیری برنده، تیز و به‌موقع را از خود نشان دهد.

نکته دیگر قابل ذکر درخصوص رویکرد دولت این است که حتی در آن تهدیدی هم به خروج از برجام نمی‌کند. صرفا به رویکرد تعلیقی نه‌چندان موثر خود اکتفا می‌کند و آن را مشروط به اقدامات طرف اروپایی می‌کند که اگر چنین و چنان بشود دوباره به حالت قبلی بازمی‌گردم وگرنه به همین رویه ادامه می‌دهم و به شکل بدتری آن را دنبال می‌کنم. ما پس از یک‌سال بدعهدی آشکار طرف مقابل و چند سال بدعهدی که می‌دانیم به‌رغم توافق‌های مختلف امضاشده در جریان بود، انتظار یک موضع‌گیری صریح و قاطعانه از سمت دولت داشتیم. همین مساله باعث می‌شود انتظارات‌مان در فضای فعلی نسبت به برجام از دولت برآورده نشود و این موضعی که اتخاذ کرده، موضع پایین به بالا و متناسب با شرایط فعلی و رفتار طرف مقابل نیست.

*دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت

"انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرنامه دانشجویان ایران» نیست"


کد خبرنگار : 86