تاریخ : 1398,شنبه 28 ارديبهشت15:59
کد خبر : 312421 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

دغدغه دانشجویان خوابگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی؛

از حذف رابطین خوابگاهی تا کمبود سرانه فضای فیزیکی

در حال حاضر بیش از ۳۸۰۰ دانشجو در ۱۴ خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ساکن هستند؛ اهمیت تامین امکانات صنفی و رفاهی برای این دسته از دانشجویان که بخش اعظم زمان خود را در این مکان‌ها سپری می‌کنند بر کسی پوشیده نیست، با این حال فراهم آوردن بستر برگزاری برنامه‌های فرهنگی و فوق برنامه در خوابگاه‌ها نیز مساله‌ دیگری است که اهمیت آن در شرایط امروز جامعه، بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»، هفته خوابگاه‌ها بهانه‌ای شد تا در میزگردی با حضور دبیران شوراهای صنفی برخی از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی به بررسی مسائل و دغدغه‌های این دانشجویان بپردازیم.

آرمین سعیدی سوق دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر شورای صنفی خوابگاه امام علی (ع) به عنوان بزرگترین مجتمع خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در سخنانی با اشاره به مهمترین خواسته‌های دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جزو برترین دانشگاه‌های کشور بوده و دانش آموزان با هزار شوق و آرزو و انتظارات منطقی، رشته‌های مختلف این دانشگاه را انتخاب می‌کنند، با این حال گاه سطح امکانات رفاهی موجود، در شأن نام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نبوده و با آن فاصله دارد.

ضرورت تخصیص بودجه مناسب فرهنگی و ورزشی
وی با اشاره به برخی از امکانات رفاهی مورد انتظار دانشجویان خوابگاه امام علی (ع) وی عنوان کرد: تخصیص بودجه‌ی مناسب فرهنگی و ورزشی برای برگزاری اردوهای دانشجویی، تعویض زمین چمن و تجهیز سالن ورزشی و بهبود شرایط تغذیه‌ای خوابگاه وبرخی از خواسته‌های دانشجویان خوابگاه امام علی (ع) است.

راه اندازی ایستگاه دوچرخه و اتاق موسیقی در خوابگاه
وی همچنین در رابطه با اقدامات شورای صنفی در خوابگاه امام علی (ع) به راه اندازی ایستگاه دوچرخه سواری بیرون رو و شهری در درون خوابگاه اشاره کرد و گفت: چنین اتفاقی برای نخستین بار در یک خوابگاه علوم پزشکی در سطح کشور رخ داده است. از دیگر اقدامات نیز می‌توان به راه اندازی و افتتاح اتاق موسیقی خوابگاه، فراهم کردن مقدمات برای توزیع وعده‌ی ناهار در ایام امتحانات در تمامی خوابگاه، ایجاد شبستان دانشجویی در خوابگاه، برگزاری اردوهای یک روزه در سطح شهر تهران و اردوهای چند روزه، تعمیر و سرویس ماشین‌های لباسشویی، ماکروویوها و آبسردکن-آبگرمکن ها، تهیه ۱۷ عدد اجاق گاز ترموکوبل دار، ممانعت از افزایش قیمت سبد صبحانه و همچنین ممانعت از افزایش ظرفیت اتاق‌های خوابگاه به دنبال تصمیم سال گذشته دانشگاه مبنی بر تعطیلی ۲ خوابگاه ولیعصر و تحصیلات تکمیلی که البته این اتفاق رخ نداد، اشاره کرد که با تدابیر اندیشیده شده مسئولین در حال حاضر این دو خوابگاه حفظ شده‌اند.

کانالیزه کردن مشکلات و مطالبات در شورای صنفی مرکزی
سعیدی با اشاره به عملکرد مثبت شورای صنفی مرکزی در سال ۹۷، عنوان کرد: شورای صنفی مرکزی دانشگاه در سال ۹۷ با تشکیل کمیته‌های مختلف ایاب و ذهاب، تغذیه، سلامت و روان، آی تی، آموزش، تربیت بدنی، تحصیلات تکمیلی، کمیته پیگیری و نظارت بر مطالبات دانشکده‌ها و کمیته پیگیری و نظارت بر مطالبات خوابگاه‌ها و در پی آن کانالیزه کردن مشکلات و مطالبات، علاوه بر تقسیم وظایف بهتر، با سرعت بیشتر به اکثر مطالبات خود دست یافت.

نایب دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شعار روز پنجم هفته خوابگاه‌ها "شورای صنفی، جامع‌ترین نهاد دانشجویی"، اظهار کرد: شورای صنفی قانونی‌ترین و جامع‌ترین نهاد دانشجویی است چرا که با رأی مستقیم دانشجویان و اعضای شورای صنفی انتخاب می‌شوند و هدف از ایجاد چنین نهادی با این اسم پیگیری مطالبات و دغدغه‌های موجود در سطح خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و ایجاد و زنده نگه داشتن روحیه ی مطالبه گری در سطح دانشجویان است.

رکود برنامه‌های فرهنگی با حذف رابطین خوابگاه‌ها
سعیدی در رابطه با کمبود امکانات و برنامه‌های فرهنگی در برخی از خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: طبق بند ۲ ماده‌ی ۶ آئین نامه‌ی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، شورای صنفی دانشجویان مجاز به انجام فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی نیستند، اما با توجه به کمبودها و ملغی کردن کارهای دانشجویی فرهنگی از سمت وزارت بهداشت و عدم توجه و تخصیص بودجه‌ی مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه، متأسفانه در تمام خوابگاه‌های دانشگاه ما این اتفاق افتاده و با رکود عجیبی از فعالیت‌های فرهنگی از جمله اردوهای دانشجویی، برگزاری برنامه‌ها فرهنگی و تفریحی، جشن‌ها و مراسمات مواجه هستیم.

دبیر شورای صنفی خوابگاه امام علی (ع) ادامه داد: البته برخی از دانشجویان به صورت خودجوش در حال انجام فعالیت‌های فرهنگی هستند که برگزاری اردوهای تفریحی نیم روزه دانشجویی خوابگاه‌های ولیعصر، شهید آوینی، امام علی (ع)، فردوس و دانشکده سلامت ورامین، بازدید دانشجویان خوابگاه الزهرا از کاخ موزه نیاوران و شهرک سینمایی غزالی، آموزش نمد دوزی و بافتنی در نمازخانه خوابگاه سمیه، رنگ آمیزی و طراحی دیوارهای خوابگاه گل نرگس و جمع آوری ارزاق و البسه برای مناطق سیل زده در تمامی خوابگاه‌های پسرانه و دخترانه برخی از این فعالیت هاست.

مسئول کمیته خوابگاه‌های دانشگاه در سال ۹۷ با اشاره به برخی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته طی سال گذشته، به امکان تهیه و توزیع غذای نیم پرس در خوابگاه‌های سرشار، گل نرگس و حضرت زینب (س)، توزیع وعده‌ی ناهار در تمامی خوابگاه‌های دانشجویی در ایام امتحانات، راه اندازی مجدد آسانسور خوابگاه سمیه، تعمیر و بازسازی لباسشویی‌های خوابگاه ولیعصر، به روز رسانی و راه اندازی سیستم‌های سایت کامپیوتری در خوابگاه‌های فردوس و دانش، افزایش فضای مطالعه در خوابگاه‌ها و افتتاح مخزن کتاب در خوابگاه فردوس اشاره کرد.

لغو کار دانشجویی و حذف رابطین خوابگاهی مهمترین مشکل خوابگاه‌ها
فاطمه عالی پور دانشجوی رشته فیزیوتراپی و دبیر شورای صنفی خوابگاه دخترانه سمیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به مهمترین مسائل خوابگاهی دانشگاه، ضمن انتقاد از لغو کار دانشجویی و در پی آن حذف رابطین خوابگاهی در اکثر خوابگاه‌های دانشگاه، اظهار کرد: رابط فرهنگی خوابگاه به عنوان کار دانشجویی محسوب می‌شد که با حذف آن از فروردین ۹۷، بسیاری از رابطین فعالیت خود را متوقف کردند و در حال حاضر تنها برخی از آنها به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

وی ناهماهنگی و عدم تعامل بین خوابگاه و دانشگاه و در نتیجه کمرنگ شدن مشارکت دانشجویان در برنامه‌های فرهنگی را از مهمترین تبعات حذف رابطین بیان کرد و گفت: البته برنامه‌های فرهنگی از طرف دانشگاه تدارک داده می‌شود ولی به دلیل نبود رابط، اطلاعات آن به دانشجویان خوابگاهی منتقل نشده و از سوی دیگر مطالبات و خواسته‌های فرهنگی دانشجویان نیز به دانشگاه منتقل نمی‌شود، در اصل ارتباط بین خوابگاه و دانشگاه کمرنگ شده است.

هزینه فرهنگی در خوابگاه، منفعت است
وی با بیان اینکه شورای صنفی از نظر آئین نامه‌ای نباید در مسائل فرهنگی دخالت کند، ادامه داد: بنده به عنوان یک دانشجو می‌خواهم صدای باقی دانشجویان را به گوش مسئولان برسانم، چراکه معتقدم هرچه از لحاظ فرهنگی در خوابگاه و دانشگاه هزینه کنیم، ضرر نکرده‌ایم.

دبیر شورای صنفی خوابگاه دخترانه سمیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی جامعه، عنوان کرد: تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی در خوابگاه‌ها و حذف دغدغه‌های فرهنگی با هدف ارتقای سلامت روح و روان دانشجو، به کمرنگ شدن سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی دانشجو منجر می‌شود. علاوه بر این یکی از مهمترین اهداف اجرای برنامه‌های فرهنگی، پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی است.

وی با ارائه پیشنهاد بازگشت کار دانشجویی برای فعال شدن مجدد رابطین فرهنگی و ورزشی در خوابگاه‌ها، گفت: شاید اصلی ترین دلیل مشکلات موجود در خوابگاه‌ها حذف رابطین خوابگاه‌ها باشد، چراکه با حذف رابطین لینک ارتباطی ما با مسئولین از بین رفته است.

اقدام مثبت شورای صنفی مرکزی دانشگاه در تفکیک وظایف
عالی پور کمیته بندی و تفکیک فعالیت‌های مختلف در شورای صنفی مرکزی دانشگاه را اقدام بسیار مثبتی دانست و ادامه داد: بنده به عنوان دبیر کمیته IT فعالیت می‌کنم. طی این مدت اقدامات مثبتی صورت گرفت که از آنها می‌توان به اختصاص حجم اضافه اینترنت به فعالین فرهنگی خوابگاه‌ها، ایجاد اینترنت وایرلس در دانشکده‌های تغذیه و پرستاری و افزایش حجم اینترنت برای دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه اشاره کرد.

کمبود حجم و سرعت اینترنت را از دغدغه‌های اصلی دانشجویان
دبیر کمیته IT شورای صنفی دانشگاه، کمبود حجم و سرعت اینترنت را از دغدغه‌های اصلی دانشجویان خوابگاهی عنوان کرد و گفت: در رابطه با افزایش سرعت تلاش زیادی صورت گرفت ولی متأسفانه با پهنای باند خریداری شده و زیرساخت آن امکان افزایش سرعت، حداقل برای امسال وجود ندارد. اما برنامه دانشگاه این است که برای سال‌های آینده زیرساخت مناسب آن را فراهم کند.

وی با اشاره به امکانات استاندارد خوابگاهی، عنوان کرد: اتاق پزشک، مشاور، سایت کامپیوتر، کتابخانه، سالن ورزش و سالن غذاخوری برخی از استانداردهای لازم خوابگاهی است که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای برخی خوابگاه‌ها فراهم شده و در برخی دیگر از خوابگاه‌ها کمبودهای چشمگیری وجود دارد.

دبیر شورای صنفی خوابگاه دخترانه سمیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با برخی نگرانی‌های دانشجویان درباره اسکان خوابگاهی در سال تحصیلی جدید، عنوان کرد: گفته مسئولین این است که کمبودهای اسکان خوابگاهی با احداث خوابگاه ۷۰۰ نفره مریم برطرف می‌شود ولی اطلاعات کافی در این رابطه به ما داده نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به برخی دیگر از نیازهای خوابگاه سمیه؛ دومین خوابگاه پرجمعیت دخترانه دانشگاه، اظهار کرد: نبود فضای سبز، کاربری نامناسب ساختمان خوابگاه، نیروی خدماتی مسن و با تعداد ناکافی برخی از این کمبودهاست که امیدواریم برطرف شوند.

کاهش آسیب‌ها با حضور همتایاران در خوابگاه‌ها
این دانشجوی رشته فیزیوتراپی در ادامه با اشاره به اقدام مثبت مرکز مشاوره دانشگاه مبنی بر اعزام همتایاران به خوابگاه‌ها، اظهار کرد: همتایاران از بین دانشجویان خود دانشگاه انتخاب شده و وظیفه اصلی آنها شناسایی دانشجویان در معرض خطر و نیازمند مشاوره یا درمان روانشناختی است که به گفته مسؤولان طی سال گذشته عملکرد خوبی داشته‌اند و جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و حتی اقدام به خودآسیب زنی برخی از دانشجویان را گرفته‌اند.

ضرورت شناسایی و کمک به دانشجویان بی بضاعت و نیازمند
وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی جامعه و تأثیر آن بر قشر دانشجو، گفت: این کمبودها منجر به آسیب روحی و بروز استرس، اضطراب و گوشه گیری در بین دانشجویان شده که به اعتقاد بنده دانشگاه باید هرچه سریع‌تر ضمن شناسایی دانشجویان بی بضاعت و نیازمند، راهکاری برای کمک به آنها در ضمن حفظ عزت نفس دانشجو پیش بینی کند.

عالی پور، وجود رابطین فرهنگی طی سالهای گذشته و تدارک برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی با هدف سرگرم کردن دانشجویان را اقدام مناسبی دانست و گفت: با حذف رابطین اغلب این فعالیت‌ها حذف شده ولی خود دانشجویان به صورت خودجوش نسبت به برگزاری برخی کارگاه‌ها از جمله طراحی، نقد فیلم‌، پخش مستندهای چالشی و غیره اقدام می‌کنند.

برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی تداوم داشته باشد
دبیر شورای صنفی خوابگاه دخترانه سمیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی سبک زندگی در سالهای گذشته و استقبال بالای دانشجویان، گفت: این کارگاه امسال فقط یک بار برگزار شد در حالی که نیاز آن کاملاً محسوس است.

وی با بیان اینکه اردوهای گردشگری هم به دنبال کاهش بودجه فرهنگی خوابگاه‌ها، تقریباً حذف شده است، گفت: البته برنامه‌های فرهنگی وگردشگری خوبی از سوی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود که البته هزینه آن کمی بالاست و جامعه هدف مدنظر ما نمی‌توانند در آنها ثبت نام و شرکت کنند.

مسئولان، شوراهای صنفی را به عنوان بازوی مشورتی خود قبول کنند
دبیر شورای صنفی خوابگاه دخترانه سمیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به قراردادهای جدید معاونت فرهنگی با شهرداری، سازمان سینمایی و موزه‌ها به عنوان اقدامی مثبت برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی دانشجویان، خاطرنشان کرد: در مجموعه دانشگاه افرادی هستند که واقعاً برای رفاه دانشجو تلاش کرده و در کنار دغدغه‌مندی همواره پاسخگوی مشکلات دانشجویان هستند. اگر مسئولان شوراهای صنفی را به عنوان بازوی مشورتی خود قبول کنند بسیاری از مشکلات با یک مشورت و تعامل ساده برطرف خواهد شد، چراکه ما بدون جناح بازی‌های سیاسی، دغدغه دانشجو را داشته و حرف دل آنان را می‌زنیم.

سرانه فضای فیزیکی، مهمترین مشکل فعلی خوابگاه‌ها
در ادامه میزگرد کیوان اولازاده دانشجوی ارشد آمار زیستی و دبیر خوابگاه پسرانه ولیعصر (عج) و همچنین دبیر کمیته ایاب و ذهاب شورای صنفی، در رابطه با وضعیت ایاب و ذهاب و سرویس‌های دانشگاه با بیان اینکه از نظر آمار تا ۵ درصد خطا جایز است، گفت: خطای سرویس‌ها و بخش ایاب و ذهاب دانشگاه زیر ۵ درصد است ولی پیشنهاداتی برای رفع همین مشکلات به مسئولین داده شده که در قرارداد جدید با پیمانکار لحاظ شده است.

برنامه دانشگاه برای اخذ تست سلامت از رانندگان سرویس
وی ادامه داد: به عنوان نمونه پیشنهاد شده که یک سامانه پیامکی برای انتقال مشکلات سرویس‌های دانشگاه پیش بینی شده و برچسب اطلاعات آن بر روی تمامی سرویس‌ها نصب شود تا دانشجویان به محض روبرو شدن با مشکل بتوانند اعتراض خود را از این طریق به دانشگاه منتقل کنند. بر این اساس سرویس‌ها و یا پیمانکار دارای نمره منفی بالا لغو قرارداد می‌شود. همچنین از ترم جدید از تمام رانندگان تست سلامت و از سرویس‌ها معاینه فنی گرفته می‌شود.

اولازاده همچنین با اشاره به کمبود برنامه‌ها و امکانات فرهنگی در خوابگاه‌ها، گفت: البته با پیگیری دبیران شورای صنفی امکانات خوبی در برخی خوابگاه‌ها فراهم شده است، به عنوان نمونه در خوابگاه امام علی (ع) اتاق موسیقی و پیست دوچرخه سواری احداث شده و اردوهای تفریحی برگزار می‌شود.

بستر برگزاری برنامه‌های فرهنگی به صورت مستقیم در خوابگاه‌ها فراهم شود
وی ادامه داد: همچنین از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امکان بازدید از موزه‌ها و برخی مکان‌های تفریحی و فرهنگی تهران فراهم شده و درصورت ارائه درخواست از سمت دانشجویان محقق می‌شود.

این دانشجو با بیان اینکه با این حال همچنان ضعف فرهنگی در خوابگاه‌ها زیاد است، گفت: باید بستر برگزاری برنامه‌های فرهنگی به صورت مستقیم در خوابگاه‌ها فراهم شود، به عبارت دیگر عقد تفاهم‌نامه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه با شهرداری و سایر ارگان‌های فرهنگی در خوابگاه‌ها نمود داشته باشد.

وی با بیان اینکه امکانات فرهنگی و سالن‌های ورزشی باید در تمامی خوابگاه‌های دانشگاه فراهم شود، گفت: به عنوان نمونه برخی خوابگاه‌ها به بهترین امکانات مجهزند در حالی که برخی از کمترین امکانات فرهنگی و ورزشی نیز برخوردار نیستند.

دانشگاه راهکاری برای حل مشکل خوابگاه‌های استیجاری بیندیشد
اولازاده استیجاری بودن خوابگاه ولیعصر (عج) را مساله بعدی عنوان کرد و گفت: متأسفانه دانشگاه به بهانه استیجاری بودن این خوابگاه، گاهی از هزینه کردن در آن خودداری کرده و درخواست‌های دانشجویان مبنی بر تعمیر و بازسازی برخی زیرساخت‌ها و تجهیزات بسیار دیر پاسخ داده می‌شود. به عنوان نمونه نیروهای خدماتی و نگهبانی خوابگاه ولیعصر به پیمانکار خصوصی سپرده شده و طی هفته گذشته به دلیل پرداخت نشدن حقوق پیمانکار، تا چند روز نیروهای خدماتی به وظایف خود عمل نمی‌کردند، انتظار می‌رود برای حل این معضلات راهکار درستی اندیشیده شود.

دبیر شورای صنفی خوابگاه ولیعصر مهمترین مشکل فعلی خوابگاه‌های دانشگاه را سرانه فضای فیزیکی عنوان کرد و گفت: سرانه استاندارد خوابگاهی برای هر دانشجو بین ۵ تا ۶ متر است که این سرانه در برخی از خوابگاه‌های دانشگاه رعایت نشده است. این در حالیست که هنوز مشکل خوابگاه‌های استیجاری دانشگاه و بحث تخلیه آنها حل نشده و اکثر دانشجویان نگران وضعیت اسکان خود در سال تحصیلی جدید هستند.

نگرانی و بلاتکلیفی دانشجویان برای اسکان در سال تحصیلی جدید
وی با بیان اینکه این بلاتکلیفی باعث اضطراب و سردرگمی دانشجویان شده، گفت: در جلسه پیش از عید دبیران شورای صنفی با ریاست دانشگاه، نگرانی دانشجویان درباره سرانجام خوابگاه‌های ولیعصر و سرشار به دکتر آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکیشهید بهشتی منتقل شد و ایشان گفتند که تمام مشکلات خوابگاهی برطرف خواهد شد ولی هنوز طرح و برنامه مشخصی به ما اعلام نشده است.

ضرورت ریشه‌یابی علل گرایش برخی دانشجویان به سوءمصرف مواد
اولازاده با اشاره به وجود برخی از آسیب‌های اجتماعی و مسائلی همچون سو مصرف مواد و دخانیات در خوابگاه‌ها، عنوان کرد: علل گرایش دانشجویان به این سمت باید ریشه یابی شده و به صورت اصولی برای رفع آن اقدام و برخورد شود.

وی در ادامه با اشاره به اعزام مشاور به خوابگاه‌ها از طرف مرکز مشاوره دانشگاه، گفت: اگرچه حضور مشاور در خوابگاه اقدام مثبتی است ولی متأسفانه دانشجویان از این برنامه‌ها استقبال نمی‌کنند و در اینجا کم کاری از خود دانشجوهاست که از امکانات و تسهیلات فراهم شده از سوی دانشگاه استفاده نمی‌کنند. به اعتقاد بنده باید کارگاه‌های توسعه مهارتهای فردی و زندگی و یا آموزش آثار سو مصرف مواد به صورت مستقیم در خوابگاه‌ها برگزار شود تا دانشجویان بیشتری در آن شرکت کنند.

عللی بی‌انگیزگی و ناامیدی دانشجویان بررسی شود
اولازاده همچنین با اشاره به بی ذوق و انگیزه شدن اکثر دانشجویان در محیط‌های خوابگاهی و دانشگاهی، عنوان کرد: دانشگاه باید با برنامه ریزی مناسب علل اصلی این مساله را شناسایی و ریشه یابی کند، در غیر این صورت تبعات و آسیب‌های ناشی از آن جبران ناپذیر خواهد بود.

ضرورت حذف بوروکراسی و پیچیدگی‌های اداری
وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تفریحی بیشتر در سطح خوابگاه‌ها را در این زمینه مؤثر دانست و گفت: به غیر از این دانشگاه می‌تواند بلیط و تخفیف‌های دانشجویی برای بازدید از اماکن فرهنگی، سینماها و تئاتر و غیره برای دانشجویان تدارک ببیند که مطمئناً با استقبال روبرو می‌شود.

دبیر شورای صنفی خوابگاه ولیعصر در خاتمه خواستار حذف بوروکراسی و پیچیدگی‌های اداری برای پاسخگویی سریع‌تر به نیاز دانشجویان خوابگاهی از طرف مسئولان دانشگاه شد.

آیا تبعات حذف رابطین فرهنگی به صرفه‌جویی حاصل از لغو کار دانشجویی می‌ارزد؟

محمدی دانشجوی دکترای فیزیولوژی و دبیر شورای صنفی خوابگاه شماره ۱۵ که اغلب دانشجویان Ph.d در آن ساکن هستند، نیز در این نشست با اشاره به وضعیت رفاهی خوابگاه‌ها با بیان اینکه وضعیت تغذیه خوابگاه به نسبت سایر دانشگاه‌ها مطلوب‌تر است، اظهار کرد: ایاب و ذهاب و سرویس‌های دانشگاه و برخی از رانندگان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که باید به این مساله رسیدگی شده و در انتخاب رانندگان با صلاحیت دقت بیشتری شود.

ضعف برنامه‌ها و امکانات فرهنگی
وی مشکل اصلی خوابگاه ۱۵ خرداد را ضعف برنامه‌ها و امکانات فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: به عبارت دیگر برنامه فرهنگی و تفریحی خاصی در خوابگاه ما ارائه نمی‌شود که یکی از مهمترین علل آن حذف رابطین فرهنگی خوابگاه‌ها و نبود ارتباط منسجم بین خوابگاه و دانشگاه است، درحالیکه پیش از این و در زمان حضور رابطین، برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی خوبی در خوابگاه برگزار می‌شد.

وی حجم و سرعت پایین اینترنت خوابگاه را مساله بعدی عنوان کرد و گفت: البته حجم اینترنت دانشجویان دکترا طی سال گذشته از ۷ به ۹ گیگ افزایش یافت که هنوز پاسخگوی نیازها نیست. پیشنهادی که ما بارها به دانشگاه منتقل کرده‌ایم ولی هنوز محقق نشده، اختصاص دونوع اینترنت به دانشجویان است یکی اینترنت با سرعت پایین ولی حجم نامحدود و دیگری حجمی محدود با سرعت بالا برای تحقیقات و نیازهای پژوهشی دانشجویان. در این صورت هم هزینه‌ها افزایش پیدا نمی‌کند و هم بخش زیادی از نیاز دانشجو مرتفع می‌شود.

محمدی در رابطه با فضا و سرانه فیزیکی خوابگاه، اظهار کرد: وضعیت در حال حاضر به خاطر فارغ التحصیل شدن بخشی از دانشجویان مطلوب است با این حال اتاقهای تعبیه شده برای جمعیت ۳ یا ۴ نفره از استاندارد و کیفیت لازم برخوردار نیست.

تبعات منفی نبود رابطین فرهنگی، بهداشتی و ورزشی
وی در ادامه، عدم پاسخگویی سریع به نیازهای صنفی خوابگاه و نبود رابطین فرهنگی، بهداشتی و ورزشی را از مهمترین مسائل دانشجویان خوابگاه شماره ۱۵ عنوان کرد و گفت: پیش از این دانشگاه ترمی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای رابطین هزینه می‌کرد که با حذف کار دانشجویی فعالیت بسیاری از رابطین متوقف شد، حال دانشگاه باید با بررسی سود و زیان این اقدام، ببیند که صرفه‌جویی در این هزینه ۵۰۰ هزار تومانی نفع بیشتری دارد یا تبعات و آسیب‌های توقف فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی در خوابگاه‌ها؟

تدارک امکانات ورزشی مطلوب در خوابگاه شماره ۱۵
محمدی با اشاره به تدارک امکانات ورزشی مطلوب در خوابگاه شماره ۱۵، گفت: با وجود این امکانات ورزشی دانشجویان خوابگاهی بیشتر زمان فراغت خود را با ورزش سپری می‌کنند که این مساله در ارتقای روحیه و سلامتی دانشجویان نقش بسزایی دارد.

وی در ادامه گفت: درخواست بعدی ما نظارت و دقت بیشتر در انتخاب پرسنل خوابگاه است، از آنجا که دانشجویان خوابگاه دکترا اکثراً دارای رنج سنی ۳۰ تا ۳۵ سال هستند، قاعدتاً باید پرسنل خوابگاه نیز در همین سنین و یا حتی بالاتر انتخاب شوند، درحالیکه اینگونه نیست و پرسنل جوان گاهی برخورد مناسبی با دانشجویان ندارند.

دغدغه اول دانشجو رفع مسائل صنفی و رفاهی است
وی در رابطه با نیاز دانشجویان خوابگاهی به امکانات و برنامه‌های فرهنگی، عنوان کرد: متأسفانه نبود امکانات استاندارد در خوابگاه‌ها باعث شده که دغدغه اول دانشجو رفع مسائل صنفی و رفاهی بوده و برنامه فرهنگی در اولویت بعدی قرار بگیرد. با این حال نیاز به وجود این برنامه‌ها با هدف افزایش مشارکت، انگیزه و روحیه دانشجویان کاملاً محسوس است.

ضرورت برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های فردی و سبک زندگی
محمدی با اشاره به ضرورت برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های فردی، سبک زندگی و یا کارگاه ازدواج در خوابگاه‌ها، تصریح کرد: اکثر دانشجویان خوابگاه دکترا در سنین ازدواج بوده و آموزش این مهارت‌ها بسیار مثمر ثمر خواهد بود ولی متأسفانه طی سه سال گذشته هیچ کارگاهی در خوابگاه ما برگزار نشده است. به اعتقاد بنده برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مقایسه با جلسات مشاوره خصوصی کاربردی تر بوده و دانشجویان بیشتری در آن شرکت می‌کنند.

دبیر شورای صنفی خوابگاه شماره ۱۵ در خاتمه از مسئولان دانشگاهی خواست که در بین دانشجویان خوابگاهی حاضر شده و مطالبات و نیازهای آنها را شنیده و پاسخگو باشند.

مهر ماه هیچ دانشجوی متقاضی و واجد شرایطی بدون خوابگاه نمی‌ماند
در ادامه مهندس امیرحسین حکیمیان، مدیر امور دانشجویی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با سرانه فضای فیزیکی خوابگاه‌های دانشگاه، اظهار کرد: سرانه استاندارد فضای خوابگاهی بین ۳ تا ۵ متر است که این رقم در خوابگاه‌های دانشگاه به طور متوسط حدود ۴ متر است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی دانشگاه پوشش خوابگاهی کلیه دانشجویانی که وفق مقررات بایشان متعهد است، گفت: ممکن است این استاندارد در برخی خوابگاه‌ها به صورت صد در صدی رعایت نشده باشد ولی دانشگاه تمامی سعی خود را مبنی بر رعایت حال دانشجویان به کار گرفته، چراکه می‌خواهیم هیچ دانشجویی مجبور نباشد خارج از فضای خوابگاهی دانشگاه اسکان یابد.

وی در رابطه با نگرانی دانشجویان نسبت به تخلیه خوابگاه‌های استیجاری و تکرار اتفاقات سال گذشته، اظهار کرد: قرارداد خوابگاه‌های استیجاری دانشگاه ۳۱ شهریور ماه به اتمام می‌رسد ولی تصمیم دانشگاه بر این است که شرایط اسکان دانشجویان را در اولویت خود قرار داده و به دنبال تدارک فضای جدیدی برای اسکان دانشجویان این دو خوابگاه هستیم.

مدیر امور دانشجویی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه با برنامه دانشگاه تا مهر ماه هیچ دانشجوی متقاضی و واجد دریافت خوابگاه بر اساس آئین نامه، بدون خوابگاه نخواهد ماند، تصریح کرد: سال گذشته نیز دلیلی برای نگرانی دانشجویان وجود نداشت، چراکه سیاست دانشگاه به هیچ عنوان تخلیه و بلاتکلیفی دانشجویان خوابگاهی نیست. دانشگاه تا به امروز پاسخگوی نیاز کلیه متقاضیان بوده و در حد توان سعی کرده شرایط رفاهی مطلوبی برای کلیه دانشجویان فراهم کند.

حکیمیان در رابطه با سرانجام پروژه خوابگاه مریم، نیز تصریح کرد: اراده مدیریت دانشگاه بر تکمیل این پروژه قرار دارد ولی اجرا و تکمیل آن زمان‌بر است، البته بخشی از بودجه این پروژه از سوی وزارت بهداشت و خیرین تأمین شده و دانشگاه نیز به فراخور توان بودجه مورد نیاز را تأمین خواهد کرد. لذا در این راستا همت بلند خیرین، زمان رسیدن به این گونه اهداف خیرخواهانه را کوتاه می‌نماید.

وی تجمیع خوابگاه‌ها و دانشکده‌های دانشگاه در یک مکان مشخص را نیز از پروژه‌های آتی دانشگاه عنوان کرد و گفت: هیأتی از سوی ریاست محترم دانشگاه و هیئت رئیسه محترم برای این منظور تشکیل شده و دانشگاه نیز مصرانه خواهان تحقق این طرح است. چراکه در این صورت بسیاری از هزینه‌های فعلی مبنی بر اجاره، ایاب و ذهاب و خیلی دیگر از هزینه‌ها حذف شده و می‌تواند صرف سایر امور فرهنگی و رفاهی دانشجویان گردد.

حکیمیان همچنین از قرارداد جدید دانشگاه در رابطه با ایاب و ذهاب خبر داد و گفت: در قرارداد جدید کلیه سرویس‌ها باید از نظر فنی و ساختاری به روز بوده و دارای معاینه فنی تأیید شده باشند، همچنین به کلیه رانندگان سرویس نیز کارت سلامت ارائه می‌شود. درصورتیکه این اصول از سوی پیمانکار رعایت نشود، جریمه‌های سنگینی برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیر امور دانشجویی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به برنامه دانشگاه برای اصلاح ساختار خوابگاهی و انجام برخی اقدامات در طول تابستان، اظهار کرد: با توجه به حضور حداقلی دانشجویان و تمرکز ایشان در دوخوابگاه پسران و دختران امکان بازسازی و مرمت ابنیه در رأس امور مسئولین خوابگاه‌ها خواهد بود.

حکیمیان در خاتمه با اشاره به ورود دانشجویان جدید از مهر ماه به دانشگاه، گفت: هیچ نگرانی بابت اسکان دانشجویان ورودی جدید وجود ندارد و تمام دانشجویانی که بر اساس دفترچه نسبت به اسکان خوابگاهی آنها تعهد داریم، در خوابگاه‌های دانشگاه اسکان داده می‌شوند.

رابطین فرهنگی با ساختاری جدید به خوابگاه‌ها برمی‌گردند
حسن نصیری مدیر امور تعالی فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این میزگرد با تاکید بر اینکه ساماندهی اقدامات و برنامه‌های فرهنگی در حوزه خوابگاه‌ها جزو اولویتهاست، اظهار کرد: در همین راستا رابطین فرهنگی با ساختار جدیدی در خوابگاه‌ها حضور خواهند داشت.

وی بابیان اینکه طرح جدیدی برای انتخاب و حضور رابطین فرهنگی در خوابگاه‌ها در معاونت فرهنگی در دست بررسی است، تصریح کرد: از این پس همه اقدامات و تمام فعالیت‌های این حوزه به صورت قانونمند و بر اساس موازین حاکم برگزار می‌شود. منظور این نیست که قبلاً کارها غیر قانونی انجام می‌شده و صرفاً تاکید بر اصل قانون مداری است که با کمک خداوند متعال، همکاران و همیاری دانشجویان عزیز در این راه موفق خواهیم شد.

وی با بیان اینکه رابطین فرهنگی بازوی اجرایی معاونت فرهنگی بوده و بدون آنها کارها آنگونه که مدنظر است پیش نمی‌رود، عنوان کرد: این عزیزان به صورت داوطلبانه فعالیت خواهند کرد، چراکه کار فرهنگی دلی بوده و باید با شوق و علاقه قلبی انجام شود. کار دانشجویی هم مقوله‌ای مفصّل است که بر اساس قوانین مربوطه اجرا می‌شود.

مدیر امور تعالی فرهنگی و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به تغییر معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، تصریح کرد: به زودی برنامه‌های فرهنگی جدید دانشگاه اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا