تاریخ : 1398,یکشنبه 29 ارديبهشت17:21
کد خبر : 312552 - سرویس خبری : یادداشت

مجتبی رئیسی

۱۰ نکته برای سخنرانان دیدار دانشجویی

از بیان مطالب تکراری و سؤالات تکراری به جد پرهیز کنید. برای آنکه بدانید چه موضوعات و سؤالاتی در سال‌های گذشته مطرح‌شده لازم است متن نطق‌های سال‌های گذشته را حتماً بخوانید. اگر می‌خواهید به یک موضوع تکراری بپردازید لااقل از زاویه‌ی جدیدی موضوع را تحلیل کنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: مجتبی رئیسی*// به سیاق هرساله، در ماه مبارک رمضان دانشجویان به دیدار رهبر انقلاب رفته و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در فضایی صریح و صمیمی به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود خواهند پرداخت. سخنرانی در حضور رهبر انقلاب و بیان دیدگاه‌ها نزد ایشان فرصت مغتنمی است که باید از آن به‌خوبی استفاده کرد. فرصتی که البته برای سخنرانان دیدار دانشجویی دیگر تکرار نخواهد شد. ازاین‌رو با توجه به تجربه‌ی سال‌ها فعالیت دانشجویی و بیان دیدگاه‌ها در دیدار دانشجویی با رهبر انقلاب، پیشنهاداتی چند جهت کمک به غنای مطالب ارائه‌شده خدمتتان تقدیم می‌گردد:

1- در بازه زمانی حدود 10 دقیقه سخنرانی، قرار نیست همه موضوعات ایران و جهان اسلام مورد تحلیل قرار گیرد. پراکندگی موضوعات علاوه بر آنکه انسجام ساختاری و محتوایی متن را دچار مشکل می‌سازد، امکان پردازش کامل یک یا چند موضوع را نیز سلب خواهد کرد. پیشنهاد می‌شود به‌جای پرداختن سطحی و گذرا به موضوعات متعدد، 2-3 موضوع را انتخاب کرده و آن را با زیر موضوعاتش مورد پردازش تحلیلی قرار دهید.

2- در بیان موضوعات، حرف‌های خود آقا را به آقا تحویل ندهید! سخن رهبری مبنی بر خطر تحریف امام، اتکای به داخل، اهمیت اقتصاد مقاومتی و ازاین‌دست موضوعات را به خود ایشان تأکید نکنید. تنها در صورتی این موضوعات جای طرح در نزد ایشان را دارد که سخنران، نکات جدیدی به محتوای مباحث آقا اضافه کند. در غیر این صورت متن سخنرانی دانشجویی با سخنرانی سیاسیون تفاوت چندانی نخواهد داشت.

3- هدف از برگزاری دیدار دانشجویی آن است که تحلیل دانشجویان بی‌واسطه به رهبری انقلاب منتقل شود. متون ادبی، حماسی و یا شعرگونه اگرچه زیباست و احتمالاً توسط حاضران در حسینیه مورد تأیید قرار می‌گیرد، اما وزن تحلیلی نداشته و عیار فکری و نظام مسائل جامعه‌ی دانشجویی کشور را مشخص نمی‌سازد.

4- فیلم این دیدار از صداوسیما پخش‌شده و میلیون‌ها بیننده خواهد داشت. ازاین‌رو توجه داشته باشید اگرچه سخنرانی شما در حسینیه امام خمینی و در محضر رهبر انقلاب است، اما میلیون‌ها مخاطب دارد، فرصت انتقال دیدگاه‌های دانشجویی به میلیون‌ها مخاطب ایرانی، ایجاب می‌کند که در نگارش متن و بیان موضوعات، حتماً به رشد فکری و تحلیلی جامعه و گفتمان سازی موضوعات نیز توجه شود.

5- از بیان مطالب تکراری و سؤالات تکراری به جد پرهیز کنید. برای آنکه بدانید چه موضوعات و سؤالاتی در سال‌های گذشته مطرح‌شده لازم است متن نطق‌های سال‌های گذشته را حتماً بخوانید. اگر می‌خواهید به یک موضوع تکراری بپردازید لااقل از زاویه‌ی جدیدی موضوع را تحلیل کنید. بدیهی است طرح سؤالات تکراری به شنیدن پاسخ‌های تکراری منجر خواهد شد. سؤالات تکراری همچون رئیس قوه قضائیه و رئیس صداوسیما و ... را رهبری منصوب می‌کند چرا به آن‌ها تذکر نمی‌دهید؟ آیا نظر کارشناسی مخالف نظر رهبری ضدیت با ولایت‌فقیه است؟ سخن رهبری را از چه کسی بشنویم؟ و ازاین‌دست سؤالات بارها پرسیده شده و پاسخ‌داده‌شده است. طرح مجدد چنین سؤالات تکراری‌ای بیش از همه نشانگر عدم صرف وقت کافی توسط نویسنده برای مطالعه سؤالات سال‌های گذشته و احتمالاً نگارش نطق سخنرانی 2-3 شب قبل از دیدار است.

6- شجاعانه سخنرانی کردن و انتقاد کردن منافاتی با مؤدبانه سخنرانی کردن ندارد، می‌شود هم صریح انتقاد کرد و هم مؤدبانه سخن گفت.

7- برای متن سخنرانی‌تان حتماً یک پیوست رسانه‌ای طراحی کنید، در نگارش نطق نیز به کلیدواژه‌ها و جملات ابداعی توجه ویژه‌ای داشته باشید. کلیدواژه‌های به کار گرفته‌شده در متن در ذهن‌ها می‌ماند و بسترساز گفتمان سازی حول آن موضوع خواهد بود.

8- اگرچه متن سخنرانی حتماً باید از یک پشتوانه‌ی فکریِ مستدل و قوی برخوردار باشد، تجربه نشان داده پرداختن به موضوعات صرفاً نظری در دیدارهای دانشجویی نتوانسته ارتباطی با جامعه برقرار سازد.

9- متن سخنرانی‌تان را بسیار تمرین کنید تا آنجا که بتوانید بخش‌هایی از متن را بدون توجه به نوشته‌هایتان بیان کنید. خوانش کتابی از روی متن کسل‌کننده بوده و حاضران در حسینیه را یاد کلاس‌های اِنشا خواهد انداخت. اگرچه رهبر انقلاب به‌تمامی سخنرانی‌ها با دقت گوش خواهند داد، اما در سخنرانی، «ارائه» به‌اندازه‌ی «محتوا» اهمیت دارد. برای نائل آمدن به سطح بالایی از تسلط بر متن لازم است روزهای پایانی منتهی به دیدار به تمرین ارائه‌ی نطق پرداخته شود.
10- وظیفه‌ی جنبش دانشجویی آرمان‌خواهی و مطالبه گری است. در کنار نقد دستگاه‌ها اگر پیشنهادی دارید هم حتماً مطرح کنید. در نقد دستگاه‌ها نیز تجربه نشان داده نام بردن از افرادی که در جلسه غائب هستند، علاوه بر آنکه ازلحاظ اخلاقی درست نیست، حتماً با واکنش رهبر انقلاب مواجه خواهد شد.

* دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی


کد خبرنگار : 86