تاریخ : 1398,جمعه 03 خرداد18:28
کد خبر : 313173 - سرویس خبری : ماه دیدار ماه

علی سلطانی‌وش؛

غافلگیری در دیدار ماه

انتقادات صبوری حتی تا بیت رهبری هم پیش رفت و وقتی از پیکان انتقاداتش به سمت این مساله رفت که نزدیکان رهبری نظرات خود را به نظام‌نظرات رهبری تحمیل میکنند مجددا تشویق‌ها و احسنت‌های دانشجویان را بر انگیخت. تصمیم نظام هم دیگر مساله ای بود که صبوری مطرح کرد.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی سلطانی‌وش// شب گذشته طبق روال سالیان گذشته، امسال نیز دیدار صمیمی دانشجویان  با رهبر انقلاب برگزار شد تا دانشجویان در یک جلسه حدودا سه ساعته انتقادات، مطالبات، راهکارها و حتی درددل‌های خود را بدون‌واسطه با رهبرشان در میان بگذارند.

روال تعیین افراد شرکت‌کننده در دیدار دانشجویان با رهبری امسال متفاوت تر از سال‌ها گذشته بود و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سعی کرده بود با انتخاب افراد از طریق سامانه قرعه‌کشی، روندی شفاف‌تر و عادلانه‌تر را پیش‌بگیرد که به نظر می‌رسید اقدام قابل تحسینی بود.

طبق اعلام‌قبلی قرار بود مراسم از  ساعت ۱۷:۳۰ آغاز شود که ما از حدود ساعت ۱۴ خود را به انتهای خیابان فلسطین جنوبی که ورودی اول بیت بود رساندیم که از اولین دقایق حضور  دانشجویان در میان آنها باشیم.

بعضی از دانشجویان از همان نماز ظهر که طبق روال هر سال در ماه مبارک به امامت رهبر انقلاب برگزار‌ می‌شود آمده بودند تا بلافاصله بعد از اتمام نماز جز اولین نفراتی باشند که برای دیدار دانشجویی به داخل حسینیه می‌روند.

تقریبا از همان ساعت دو صف انتظار برای باز شدن در بیت تشکیل شده بود و دانشجویان که با یک عبور سریع از کنارشان هم می‌شد فهمید از هر قوم و زبان و استانی در میانشان میتوان یافت بی‌صبرانه و با شوق غیرقابل وصفی ، در انتظار دیدار یار بودند.

حتی گرمای سوزان اولین‌ روز خرداد که از شانزدهمین روز رمضان را یکی از سخت‌ترین روزهای روزه‌داری ساخته بود هم مانع از حضور زودهنگام دانشجویان نشده بود. عده‌ای به صحبت با هم دانشگاهی‌هایشان مشغول بودند عده‌ای در فکر فرو رفته بودند و برخی نیز به ذکر گفتن و قرآن خواندن مشغول. بالاخره انتظارها به پایان رسید و درب ورودی باز شد. پاسدار مهربانی که چهره‌اش مرا یاد شهید همدانی می‌انداخت کارت دیدار و‌کارت‌شناسایی‌ها را کنترل‌میکرد و از ورود کسانی که کارت شناسایی یا کارت دیدار نداشتند جلوگیری‌ میکرد.

حدود هفت دقیقه طول کشید تا چند مرحله بازرسی پاسداران ولی‌امر تمام شد و ما به داخل حسینیه رسیدیم. شور و شوق را هم از چشمهای برق زده دانشجویان می‌شد فهمید هم از سرعت و اشتباق قدم‌هایشان که همه شعی داشتند در نزدیک‌ترین محلی که می‌توانستند آقا را بهتر ببینند بنشینند. صف‌ها به سرعت و انضباط خاصی تشکیل می‌شد همه چیز برای آغاز باشکوه دیدار با جانان دانشجویان فراهم بود. یکی از سنت‌های هر ساله ساعات قبل از آفاز مراسم، شعارها، مداحی‌ها و شعر‌هاییست که برخی از دانشجویان می‌خوانند و بقیه هم همراهیشان میکردند.

انگار عقربه‌های ساعت امروز کندتر از هر روز دیگری به سوی ساعت ۱۷:۳۰ حرکت میکنند. از ورود دانشجویان سخنران، مسئولین و افزایش حضور محافظان می‌شد فهمید که انتظارها دارد به سر می آید و رهبری تا لحظاتی دیگر وارد حسینیه خواهند شد. از چند ثانیه قبل‌تر همه ایستاده بود که پرده پشت جایگاه کنار رفت و رهبر انقلاب با همان هیبت و نورانیت منحصر به فردشان وارد حسینیه شدند. هر کسی به شیوه‌ای سلام و ابراز محبت خود را به مولایش ابلاغ میکرد که نوبت به همخوانی سرودی رسید که قبل از آغاز مراسم متن آن در اختیار دانشجویان قرار گرفته بود و چند دوری هم تمرینش کرده بودیم. رهبری هم از ‌میز کناریشان کاغذی را که متن شعر همخوانی در آن‌ آورده شده بود برداشته و مشغول خواندن متن شعر شدند.

علیرضا مهدی‌زاده با قرائت آیاتی از سوره غافر سکوت را حسینیه برگرداندند تا بعد از آن‌نوبت به مجری مراسم برسد که بعد از سلام و صحبت‌های اولیه و قبل از دعوت شروع اولین سخنرانی شعری حماسی را بخواند که با واکنش و تشویق حاضرین همراه شد.  دست‌نوشته ها و کاغذ‌نوشته ها مثل هر سال در همه‌جای حسینه قابل مشاهده بود که شعارها جملات و  اشعار حماسی، سیاسی اقتصادی و حتی عاشقانه بر روی آنها‌نوشته بود.

سخنران اول با سخنانش را با انتقاد از وضعیت بازار ارز آغاز کرد و با اشاره به مانور اشرافیت آقازاده‌ها و پاسخگو‌نبودن ساختار سیاسی و‌پیشنهاد پارلمانی شدن شاختار سخنانش را با انتقاد شدید از مسئولین‌وزارت علوم و فشار شدید آنها بر تشکل‌های انقلابی دانشجویان به پایان رساند.

خانم سیده‌نرگس حسینی سخنران دوم مراسم بود که به نمایندگی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی‌تحکیم‌وحدت به دو موضوع انتخاب مسئولین و نظام انتخاباتی تناسبی و مسائل زنان پرداخت که این قسمت از‌صحبت‌هایش مورد توجه و تحسین دانشجویان دختر حاضر در جلسه قرار گرفت.

امین شریفی به نمایندگی هیات‌های دانشجویی و گروه های جهادی محور‌صحبتوهایش جها‌گیری و اثرگذاری اجتماعی مجموعه‌های دانشجویی بود که با اشاره به موضوعاتی چون مناظق سیل زده، اعتکاف‌ها و موکب‌های اربعین که به دستور سردار سلیمانی در اختیار سیل زده‌ها قرار‌گرفت گفت: اگر به حوان‌ها میدان نمی‌دهید لااقل راه را برای کنشگری جوانان‌نبندید که با استقبال  دانشجویان همراه بود.

طاها بیات‌به نمایندگی از انجمن‌های علمی‌دانشگاههای علوم‌پزشکی مطالبات و دغدغه‌های دانشجویان و تشکل‌های حوزه بهداشت و سلامت را مطرح کرد و در انتها با‌ اشاره به تشکیل بسیج ملی فشار خون درخواست کرد‌آقا هم در این پویش ملی شرکت کرده و فشار خونشان را بگیرند تا مردم‌ نیز‌تشویق به شرکت در آن‌شوند که با خنده آقا و حضار همراه بود.

قبل از حضور سخنران بعدی یکی از دانشجویان از میان جمعیت بلند شد و از آقا خواست که اجازه صحبت سه دقیقه ای به او بدهد که آقا کساله را به مجریان برنامه واگذار کرد که اگر در‌انتها فرصت بود این دانشجو‌نیز‌مطالب خود را مطرح کند.

علیرضا شریفی به نمایندگی از بسیج دانشجویی با اشاره به اشرافیت و دوری از آرمان مسئولین با طعنه‌ای به نمایندگان‌مجلس گفت در این شرایط جنگی‌ صدایی از بهارشتان به گوش‌نمیرسد که ظاهرا آرایش جنگی آنها معلوم‌نیست برای انتخابات است یا چیز دیگری! هدیه این‌دانشجو بعد از اتمام سخنرانی به رهبری‌که تصویر شهید نادر‌مهدوی بود از حاشیه های جالب این دیدار بود که با دستور رهبر انقلاب این تصویر تا پایان جلسه در میز کنار دست ایشان گذاشته شد.

مائده افشاری به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه آزاد دانشجوی دیکری بود که با دو جمله خود دوبار تشویق  و دست زدن دانشجویان را با خود همراه کرد. بار اول و با این جمله که ما با ۲۰ ساله‌ها جنگ را بردیم اما با ۶۰ ساله‌ها اقتصاد را باختیم و بار دوم با پیشنهاد خرید پراید به مسئولین برای آقازاده هایشان.

صبوری دبیر جنبش عدالتخواه سخنران دیگری بود که مطالبش با استقبال و تشویق زیادی از سوی دانشجویان همراه بود. او گفت ظاهرا سرمایه ملی ارث پدری مسئولان است و ما عدالت در آزادی نداریم که با احسنت های حضار‌مواجه شد.

انتقادات صبوری حتی تا بیت رهبری هم پیش رفت و وقتی از پیکان انتقاداتش به سمت این مساله رفت که نزدیکان رهبری نظرات خود را به نظام‌نظرات رهبری تحمیل میکنند مجددا تشویق‌ها و احسنت‌های دانشجویان را بر انگیخت.

تصمیم نظام هم دیگر مساله ای بود که صبوری مطرح کرد و گفت در غالب موارد این تصمیم نظام بر خلاف فرموده‌های رهبری است دقیقا بگویید نظام و تصمیم‌نظام‌ کیست و چیست؟

دبیر جنبش عدالتخواه صحبتهای خود را با اشاره به بی مهری های برخی‌ مسئولین‌ نسبت به مردم شریف افغانستانی به‌پایان رساند که باز‌هم با تحسین‌حضار‌مواجه شد.

پیوندی به نمایندگی از نشریات دانشجویی دیگر سخنران دانشجویی بود که انتقاد از رسانه در‌کمک‌رسانی به انقلاب بحث خود را آغاز کرد و با اشاره ای به گسترش ستاره مربع‌ها در صداوسیما، نقد اصلی خود را متوجه مسئولان وزارتخانه علوم کرد که مانع از برگزاری به موقع انتخابات نشریات شده‌اند که در این قسمت با تشویق و‌حمایت دانشجویان حاضر در جلسه همراه شد که پیونده به زبان آذری به رهبری گفتند که «آقالارین دا تشریفی وار» (آقایان اینجا تشریف هم دارند؟) که با خنده حضار هم مواجه شد.

پیام مرادی نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل آخرین سخنران دانشجویی‌مراسم بود که سخنانش در بیشتر موارد با واکنش‌ها و تحسین حضار‌مواجه شد.

مرادی وقتی مسئولان را استادتمام فرصت سوزی معرفی کرد با تشویق زیاد دانشجویان مواجه شد و همین اتفاق چند ثانیه بعد در انتقاد از عملکرد وزیر‌نفت دوباره برایش تکرار شد.

سخنان مرادی به کرات در مسائلی جون ولنگاری ارزی، اشتراکات منافع رئیس مجلس و رئیس جمهور، نمک‌نشناسی رئیس جمهوری در طرح مساله نداشتن اختیارات کافی،بازی اسم و فامیل شورای شهر تهران ، برخورد منفعلانه و قبیله گرایانه اصولگرایان  و دوگانه مسوخ اصلاحطلبی-اصولگرایی هم با تایید و تویق بی‌سابقه حضار‌روبرو شد.

مرادی سخنان خود را باشعری با متنی به پایان رساند که در خاتمه آن برای شادی روح شاعر نام‌آشنای شعر انقلاب احمد عزیزی صلواتی نیز فرستاد.

با اتمام سخنان دانشجویان نوبت به سخنان رهبر امقلاب رسید که دانشجویان یک‌سال منتظر این لحظات بودند چرا که چراغ راه همه فعالیت‌های یک‌سال آینده خود را در این جلسه از دست ایشان دریافت‌میکردند.

رهبری سخنان خود را با تمجید از نشاط و سرزندگی جلسه آغاز کردند که لبخند شیرینی‌را بر لب همه‌ دانشجویان نشاند.آقا البته انتقاداتی هم به دانشجویان داشتند که معنقد بودند باید در انتخاب تعابیر و بیان دقت زیادی داشته باشند و از افراط و‌تفریط بپرهیزند.

آقا گریزی به سخنان یکی از دانشجویان که پیشنهاد نظام پارلمانی را داده بود زدند و گفتند که با توجه به مشکلات بیشتر این نوع ساختار سیاسی برای ایران امروز با این مشاله چندان موافق نیستند.

رهبر انقلاب خیلی صریح به سخنان یکی‌از دانشجویان واکنش‌نشان دادند و گفتند از هر کسی شنیدید که‌ من‌ با دانشجویان انقلابی مخالفت و مقابله کرده‌ام بدانید که حرف غلط و اشتباهیست که همین جمله باعث‌ شد اکثر دانشجویان‌با قوت قلب بیشتری به ادامه راه امیدوار‌باشند.

رهبری اشاره ای به برجام هم کردند و گفتند اگر‌عده‌دی میگویند تصویب برجام‌کار رهبرب است خب‌شما هم چشم دارید هم گوش‌ دیدید که من اعتقادی به برجام و نحوه اجرای آن نداشتم و ندارم. در ادامه‌ وقتی آقا اشاره به چند مورد‌فعالیت تشکل‌های‌دانشجوی از‌جمله در‌ماجرای نیشکر هفت تپه یا ماشین‌سازی تبریز‌کردند  موجی از شور و امید در چهره دانشجویان دیده می‌شد که خوشحال و سرمست از این‌بودند که آقا کارهای خوبشان را میبینند.

آقا نگاهی به ساعت می‌اندازتد و میگویند فرصت کم است و مطالب زیاده مانده است که بعضی از دانشجویان به آقا میگویند که بعد از افطار هم جلسه ادامه داشته باشد که آقا با خنده گفتند این دیگر حرف‌زور است که با خنده حضار همراه شد.

نکته جالب دیگری که در سخنان رهبری برای دانشجویان جذابیت داشت تشبیه انقلاب اسلامی به معجزه عصای  و شکافته شدن دریای توسط حضرت موسی بود که افق جدیدی از انقلاب را برای دانشجویان نمایان تر‌ میکرد.

راهکارهای عملیاتی و پیشنهادات انضمامی آقا برای فعالیت‌های جوانان و دانشجویان هم از دیگر بخش‌های جذاب سخنان رهبری بود که ایده‌های بسیار نابی را برای دانشجویان فراهم می‌کرد.

سخنان آقا رو به پایان بود و لحظات اذان هم فرا رسیده بود.خیلی زود صف‌های نماز به امامت آقا تشکیل شد و  دانشجویان پشت سر‌امامشان نماز و مغرب و عشا را خواندند. بعد از اتمام نماز تهدادی از دانشجویان منتظر اتمام تعقیبات نماز آقا بودند تا شاید بتوانند از نزدیک هم با آقا صحبتی داشته باشند عده ای هم که تجربه بیشتری داشتند‌زودتر‌به طرف سفره‌های افطار برسند و نزدیک آقا افطار کنند تا یک خاطره بی نظیر با افطار در‌کنار رهبر انقلاب به پایان برسد


کد خبرنگار : 86