تاریخ : 1398,شنبه 04 خرداد20:55
کد خبر : 313318 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

داوطلبان کنکور در مناطق سیل زده همچنان نگران زمان برگزاری آزمون؛

بدقولی نمایندگان؛ اضطراب داوطلبان

سیل فروردین ماه که 20 استان کشور را درگیر خود کرد، نتایج آن امروز هزاران نفر از داوطلبان کنکور سراسری را با مشکل روبرو کرده است. ماجرای تعویق کنکور و یا اعطای سهمیه به داوطلبان کنکور یکی از موضعاتی است که در این مدت به خبری مهم برای داوطلبان کنکور و البته پر از حاشیه تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیل فروردین ماه که 20 استان کشور را درگیر خود کرد، نتایج آن امروز هزاران نفر از داوطلبان کنکور سراسری را با مشکل روبرو کرده است. ماجرای تعویق کنکور و یا اعطای سهمیه به داوطلبان کنکور یکی از موضعاتی است که در این مدت به خبری مهم برای داوطلبان کنکور و البته پر از حاشیه تبدیل شده است.

شاید بتوان آغاز این ماجرا را در تعویق در آزمون کنکور کارشناسی ارشد 98 دانست، آزمونی که قرار بود 5 و 6 اردیبهشت ماه برگزار شود، اما با اعتراض داوطلبان کنکور با هفت هفته به تعویق به تاریخ 23 و 24 خرداد ماه منتقل شد. این موضوع باعث شد تا داوطلبان کنکور سراسری نیز که با توجه به سیل دچار مشکلات فراوانی شده بودند درخواست های مکرری را برای به تاخیر افتادن آزمون سراسری انجام دهند اما موضوع تعویق کنکور سراسری از همان ابتدا با مخالفت سازمان سنجش و آموزش کشور مبنی بر عدم به تاخیر افتادن این آزمون مواجه شد، بطحائی نیز در مصاحبه ای در اردیبهشت ماه از عدم امکان به تعویق افتادن زمان برکزاری کنکور گفت اما در این بین نمایندگان مجلس تمایل داشتند تا کنکور به تعویق بیفتد و عملا تفاوت نظری آشکار میان سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس به وجود آمد.

در نهایت برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی پیرامون تعویق دو ماهه کنکور در مجلس سعی کرد تا کنکور را از این طریق به تعویق بندازد اما هفته گذشته طرحی که توانسته بود هنگام ارائه اولیه حمایت حدود 150 نفر از نمایندگان را جلب کند، تنها 81 نماینده به آن رای مثبت دادند تا این طرح با 115 رای مخالف و هفت رای ممتنع از دستور کار خارج شود.

هر چند «خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی اعلام کرده بود که اعلام تعویق و یا عدم تعویق مکرر مسئولین می تواند بر روی سرنوشت داوطلبان اثر منفی گذاشته و بهتر است مسئولین حرف آخر را اول بزنند و نگذارند که این گونه خبرها موجب تضعیف روحیه داوطلبان در مطالعه دروس شود اما در نهایت این روند به یک شوآف تبدیل شد، به صورتی که سید محمد جواد ابطحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد این رفتار عجیب گفت:« ما واقعا از این رفتارهای نمایندگان سر در نمی آوریم که چطور اکثریت نمایندگان حاضر در صحن مجلس، در هنگام رای گیری برای این طرح چهار چهار را فریاد می زدند اما در هنگام رای دکمه 2 را می زنند.»

حال این چند روزه نگرانی داوطلبان مناطق سیل زده کنکور سراسری افزایش پیدا کرده است. اکنون که ماجرا به تعویق افتادن کنکور توسط مجلس نیز منحل شده است و خبرها مبنی بر اختصاص سهمیه به داوطلبان این مناطق است، جمعی از این داوطلبان در ارتباط با «خبرنامه دانشجویان ایران» از عدم مطلوبیت سهمیه نوشته و خواهان تغییر در زمان برگزاری آزمون سراسری شدند:

یکی از داوطلبان با بی فایده خواندن امتیازاتی از قبیل سهمیه ها نوشت: ما بچه های کنکوری خواهان بررسی مجدد و تصویب طرح تعویق کنمور سراسری به مدت حداقل دوماه هستیم،لطفا به حای دادن امتیازاتی مثل سهمیه و ضریب...که نه تنها سودی برای بچه های اسیب دیده نداره بلکه به ضرر ماهم هست ندید. تمامی بچه های اسیب دیده قطعا خواهان زمان مجدد برای تهیه کتاب و شروع مجدد هستن،به این شکل هیچ حقی ضایع نمیشه. لطفا جلوی مخالفین که از مافیای کنکور هستن و تعویق به ضررشون هست رو بگیرید و نذارید بیش از این جلو برن

داوطلب دیگری با بیان این موضوع که مافیای کنکور به دلیل درآمدی که از داوطلبان پشت کنکوری کسب می کند مخالف به تعویق افتادن کنکور است، نوشت: با عرض سلام، از شما تقاضای به تعویق افتادن کنکور را خواستاریم.عده ی خیلی زیادی هستند در مناطق سیل زده که نه کتابی براشون باقی مونده نه خونه ای.خواهش میکنم این موضوع رو درک کنید و نسبت به آن بی تفاوت نباشید .
عده ای دیگه هم که مخالف تعویق کنکور هستن اینا مافیای کنکورن و بیشتر اموزشگاه ها و موسسات را شامل میشوند چرا که در صورت تعویق قبولی بچه ها بیشتر میشند و درامد آن ها کمتر در نتیجه دانش اموزان زیادی پشت کنکور نمیمونن و از این بابت خوشحال نمیشن.خصوصا موسسه ای مثل قلم چی ...ولی با دادن چند ماه فرصت بتونن جبران کنن. شاید همین چند ماه نقش مهمی در سرنوشتشون داشته باشه و بتونن در بهترین دانشگاه ها قبول بشن.خواهش میکنم این موضوع رو درک کنید.خواهش میکنم مسئله به تعویق افتادن کنکور رو تو روز جمعه مطرح کنید

یکی از دیگر از داوطلبان نوشت: لطفا صدای مارو برسونید.با توجه به سیل و خرابی ها و همچنین اوضاع نا بسامان سیل زدگان و نبودن امکانات کافی و همچنین اوضاع بد روحی دانش اموزانی که دچار سیل شدن و کسانی که شاید چند سال پشت کنکور بودن و متاسفانه به خاط این اتفاق ها نتونستن ب اندازه ای که می خواستن تلاش کنن و از بقیه عقب موندن،خواهشمندیم که کنکور رو عادلانه به تعویق بندازین.با این حرکت انسان دوستانه دعا خیر ما به شما میرسه و هرکس تو این راه به ما و این تعداد زیاد دانش اموز کمک کنه این محبتش قطعا فراموش ما نمی شود

داوطلب دیگری در این مورد نوشت: به کنکوری ها کمک می کنید؟.. از حساسسیت کنکور آگاهید.. اینا میخوان سهمیه بدن. سهمیه به 100.000 هزار سیل زده.. این یعنی مابقی نابود!!! لطفا اگه کاری از دستتون برمیاد دریغ نکنید.. بخدا نماینده ها ما رو بازی دادن. همش میگفتن  ما با شماییم، ما با شماییم.. آخرش گفتن نه.. چطور یه شب نظرشون عوض میشه، الله اعلم.. لطفا کمک کنید.. اینجا هیچکس صدای ما رو نمی شنوه.. از دو شنبه که با ما بازی کردن فقط کارم گریهست.. بخدا این همه درس خوندم همش نابود شد.. این همه برنامه داشتم.. سنجش همیشه راحت ترین راه رو انتخاب میکنه! سهمیه؟؟به داد ما برسین.. ما نمی خوایم آرزوهامونو چال کنیم بالاسرشون گریه کنیم.. ما حقمونو می خوایم.. کنکور باید برای همه به تعویق بیفته.


کد خبرنگار : 86