تاریخ : 1398,یکشنبه 05 خرداد13:54
کد خبر : 313437 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

ویژه دانشکده‌های جوان انجام می شود؛

جریمه دانشکده‌های ضعیف دندانپزشکی

اعتباربخشی دانشکده های دندانپزشکی با ۱۰ سال سابقه فعالیت آغاز شده است و در صورت دارا نبودن حداقل استاندارد یک مرکز آموزشی با اخطار، توقف دوره و کاهش ظرفیت مواجه می شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، اعتباربخشی دانشکده‌های دندانپزشکی یکی از ماموریت‌هایی است که دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی دنبال می‌کند. عمده این کار زیر نظر معاونت آموزشی دانشگاه و حوزه آموزشی دانشکده‌های دندانپزشکی در حال انجام است.

مأموریت اصلی بر عهده دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی است که زیر نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت و با همکاری کل دانشکده‌های دندانپزشکی کشور انجام می‌شود.

دکتر حسن رزمی دبیر سابق شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فرآیند اعتباربخشی دانشکده‌های دندانپزشکی گفت: گروه هدف ما دانشکده‌های دندانپزشکی جدیدالتاسیس هستند. به عبارت دیگر دانشکده‌هایی که سابقه ۱۰ سال مجوز فعالیت دارند.

وی افزود: نکته مهم این است که این دانشکده‌ها در یک زمان خاص و در یک شرایط خاص مجوز فعالیت گرفتند و بالطبع این دانشکده‌ها از زیر ساخت‌های فیزیکی و آموزشی لازم برخوردار نبودند بنابراین لازم است که به طور مرتب این مراکز را ارزیابی و اعتباربخشی کنیم تا نقاط ضعف شأن زودتر دیده شود تا در فرآیند آموزش دچار مشکل نشوند.

رزمی یادآور شد: فرآیند اعتباربخشی از سال ۹۷ آغاز شده است و تاکنون ۲۳ دانشکده بازدید شده اند. ابتدا چک لیست‌ها برای دانشکده‌ها ارسال می‌شود و پس از آمادگی، تیم بازدید دانشکده را بازدید می‌کند بازخوردها در دبیرخانه آنالیز شده و مجدد به دانشکده‌ها اعلام می‌شود تا نقاط ضعف و قوت شأن مشخص شود.

وی درباره بازخورد اولیه اعتباربخشی دانشکده‌های دندانپزشکی کشور گفت: وضعیت ارزیابی تاکنون نشان می‌دهد که برخی از دانشکده‌های جدید التاسیس فوق العاده خارج از انتظار خوب بودند و متأسفانه برخی از دانشکده‌ها از حداقل استاندارد نیز برخوردار نبودند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: دانشکده‌های ضعیف که از حداقل استاندارد برخوردار نبودند مستلزم زمان بندی اعتباربخشی هستند به این ترتیب که یا مشروط به کار خود ادامه می‌دهند و اگر در بازدیدهای بعدی نقاط ضعف (حداقل‌های مورد نیاز برای یک مرکز آموزشی) برطرف نشود، در یک فرآیندی که پیش از این در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی تعریف شده به آنها اخطاریه داده می‌شود.

وی گفت: در نهایت اگر یک مرکزی مشکلات خود را مرتفع نکند با توقف دوره یا کاهش ظرفیت مواجه می‌شود. در مقابل دانشکده‌هایی که شرایط خوبی دارند از تشویق‌هایی برخوردار می‌شوند.

رزمی اظهار داشت: کار اعتباربخشی آغاز شده اما هنوز به پایان نرسیده است و تاکنون ۴۰ درصد کار انجام شده است. این کار یک فرآیند دراز مدت و اما اثر بخش در ارتقا آموزش است به همین منظور یک کمیته اعتباربخشی در دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی تشکیل شده است که این کار را پیش می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: کار اعتباربخشی در دو بخش مؤسسه‌ای و برنامه‌ای پیش می‌رود و موسساتی که از نظر دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی وزارت بهداشت از توانمندی لازم برخوردار باشند برنامه تکمیلی به عنوان مأموریت به آنها داده می‌شود که این هدف بعدی اعتباربخشی است که در ادامه کار دنبال می‌شود.