تاریخ : 1398,سه شنبه 07 خرداد11:43
کد خبر : 313652 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

نظرسنجی اینستاگرامی «خبرنامه دانشجویان ایران» و ۹۰ درصدی که خواهان تعویق کنکور بودند؛

ماجرای داوطلبانی که از «نه به سهمیه» می‌گویند

تنها گروهی که از تعویق آزمون سراسری حمایت می کردند با عدم رای به تعویق کنکور در جبهه مخالفان تعویق آزمون قرار گرفتند و عملا در حال حاضر هیچ کدام از نهادهای مرتبط با کنکور از جمله وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و حتی مجلس شورای اسلامی با تعویق کنکور موافق نیستند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نزدیک به دوماه است که از سیل در مناطق مختلف کشور مانند استان لرستان و خوزستان می گذرد، سیلی که یقینا تاثیرات زیادی بر روز زندگی افراد مختلف ساکن در این شهرها داشته است. یکی از تاثیرات این سیل بر داوطلبان آزمون های دانشگاهی بود که در این مناطق زندگی می کردند، داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد غیرپزشکی، کارشناسی ارشد پزشکی و داوطلبان کنکور سراسری از جمله افرادی بودند که تحت تاثیر این سیل قرار گرفتند.

پس از سیل اولین پیشنهادات برای به تعویق افتادن آزمون های مختلف از طرف داوطلبان و برخی از نمایندگان مجلس ارائه شد و در نهایت آزمون های کارشناسی ارشد غیر پزشکی، کارشناسی ارشد پزشکی و آزمون دکتری رشته های علوم پایه پزشکی به تعویق افتادند و بنا شد تا آزمون سراسری بدون تعویق در زمان برگزاری طبق برنامه ریزی قبلی در زمان مشخص شده، 13 و 14 تیرماه برگزار شود.

از سخت گیری سازمان سنجش تا بد قولی نمایندگان
پس از سیل و در اواسط فروردین ماه چند تن از نمایندگان مجلس از به تعویق افتادن آزمون سراسری صحبت کردند و همین موضوع باعث شد تا برخی از داوطلبان به تعویق کنکور امیدوار تر شوند و کمپین های مختلفی برای به تعویق افتادن کنکور به وجود آمد، هر چند این کمپین ها از تعویق کنکور سخن می گفتند اما سازمان سنجش و وزارت علوم از عدم توانایی تغییر در زمان برگزاری آزمون صحبت می کردند. همین موضعات باعث شد تا منصور غلامی، وزیر علوم در اینستاگرام خود از پیگیری قانونی با شایعه سازانی که از تعویق کنکور صحبت می کنند بنویسد! و خطاب به داوطلبان کنکور سراسری نوشت: این کار آنها حتما به ضرر شما و به نفع رقیب های شماست. از زمان وقوع سیل تا کنکور سراسری بیش از دو ماه فاصله وجود دارد، در حالی که آزمون کارشناسی ارشد در ابتدای اردیبهشت بود. پس قابل مقایسه نیستند بررسی های ما نشان می دهد برخی افراد که این موضوع را مطرح می کنند، اصلا داوطلب کنکور نیستند.

اما این حرف، حرف پایانی نبود، یک روز پس از انتشار این مطلب، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به تقاضاهای رسیده در خصوص تعویق در تاریخ کنکور سراسری ۱۳۹۸در مجلس شورای اسلامی این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

حتی در این میان علی رستمیان، نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی از برگزاری دو کنکور برای متقاضیان صحبت کرد و گفت: باید کنکور به تاخیر بیفتد و یا لااقل برای مناطق سیل‌زده تاریخ برگزاری کنکور تغییر کند یعنی کنکور در دو مرحله برگزار شود. یکی برای مناطق که شرایط‌شان عادی بوده و مشکلی نداشتند و یکی هم برای استان‌های سیل زده که با یکی دو ماه تاخیر برگزار شود تا دانش‌آموزان برسند درس بخوانند و حق و حقوق‌شان ضایع نشود.

سازمان سنجش و وزارت علوم اما تنها راه حلی را عملی را اختصاص سهمیه به مناطق سیل زده می دانند که آن هم باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس شورای اسلامی برسد، که خود این موضوع نیز تا حدودی مشکلاتی را به همراه دارد. ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این مورد گفته بود: اختصاص سهمیه سیل‌زدگان نیاز به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی دارد، شورای سنجش و پذیرش دانشجو اصولا نمی‌تواند چنین مصوبه‌ای را تصویب کند.

وزیر آموزش و پرورش نیز برای پایان دادن به شایعات برای به تعویق افتادن آزمون سراسری از عدم امکان تعویق صحبت کرد اما باز هم در 21 اردیبهشت ماه، هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تعویق ۳ ماهه برگزاری کنکور سراسری شد!

هر چند نحوه برخورد نمایندگان مجلس با تعویق کنکور به گونه ای بود که گمان می رفت، مجلس آمادگی تصویب طرحی برای به تعویق انداختن کنکور را دارد اما نمایندگان مجلس در اقدامی عجیب طرح دو فوریتی تعویق کنکور را با 115 رای رد کردند.

سید محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با الف در این مورد گفت: در هنگام بحث برای این طرح و در لحظه رای گیری اکثر نمایندگان که به نظر می رسید تعداد شان بیش از 150 نماینده بوده، چهار چهار می گفتند و خواستار رای موافق به تعویق کنکور بودند اما در کمال تعجب بعد از رای گیری متوجه شدیم 115 نماینده رای مخالف داده و تنها 81 نماینده موافق بودند.

او گفت: ما واقعا از این رفتارهای نمایندگان سر در نمی آوریم که چطور اکثریت نمایندگان حاضر در صحن مجلس، در هنگام رای گیری برای این طرح چهار چهار را فریاد می زدند اما در هنگام رای دکمه 2 را می زنند.

این که چرا نمایندگان مجلس در عین حال که مخالف این طرح هستند، در مقابل دوربین ها از این طرح حمایت کردند و باعث سردرگمی داوطلبان پیرامون زمان برگزاری آزمون شدند، خود جای سوال دارد.

هر چه رای نمایندگان عجیب به نظر برسد اما در نهایت تنها گروهی که از تعویق آزمون سراسری حمایت می کردند با عدم رای به تعویق کنکور در جبهه مخالفان تعویق آزمون قرار گرفتند و عملا در حال حاضر هیچ کدام از نهادهای مرتبط با کنکور از جمله وزارت علوم، سازمان سنجش، وزارت آموزش و پرورش و حتی مجلس شورای اسلامی با تعویق کنکور موافق نیستند.

داوطلبانی که سهمیه نمی خواهند!
پس از رد طرح دو فوریتی مجلس باز هم بحث تعویق و یا عدم تعویق کنکور سراسری به فضای مجازی کشیده است. «خبرنامه دانشجویان ایران» روز شنبه نظر سنجی را در اینستاگرام خود انجام داد که در آن این سوال مطرح شده بود: «آیا شما با تعویق زمان برگزاری آزمون کنکور سراسری موافقید؟» که سه هزار نفر در این نظر سنجی شرکت کردند که از این بین 90 درصد افراد شرکت کننده خواهان به تعویق افتادن زمان برگزاری آزمون شدند و این موضوع می تواند نشان از فضایی جدی برای درخواست جهت تعویق کنکور باشد.

داوطلبان مناطق سیل زده دلایلی مختلفی را برای رد سهمیه و نیز تعویق کنکور می آوردند. برای مثال یکی از داوطلبان پیرامون مفید نبودن سهمیه ها برای «خبرنامه دانشجویان ایران» نوشت: ما سهمیه نمی خوایم، فقط می خوایم که کنکور به تعویق بیفته چون عملا سهمیه ها هیچ فایده ای نداره، برای مثال مناطق زلزله زده سرپل ذهاب هم که براشون سهمیه در نظر گرفته بودن هیچ فایده ای براشون نداشت.

داوطلبی دیگر که با انتشار ویدیویی خواستار تعویق کنکور به جای تخصیص سهمیه شده و می گوید: ما تا وقتی زمانی برای جمع بندی مطالب نداشته باشیم، حتی با داشتن سهمیه هم نمی توانیم از آن استفاده کینم، از طرفی درهر استان فقط در چند شهرستان و روستا سیل آمده که با اختصاص سهمیه به استان عملا افراد دیگری هستند که از این سهمیه استفاده می کنند.

در واقع راه حل این داوطلبان نه سهمیه بلکه تعویق زمان برگزاری کنکور است، شاید موقعیت پیش آمده کمی عجیب به نظر برسد، از طرفی نهادهای اجرایی کنکور حاضر به تعویق کنکور نیستند و اختصاص سهمیه به مناطق سیل زده را پیش نهاد می کنند. از طرفی دیگر داوطلبان هم با اختصاص سهمیه مخالفت می کنند و خواستار به تعویق افتادن کنکور هستند.

پیشنهاد مشاور به داوطلبان؛ چه باید کرد؟
حدود یک ماه تا کنکور سراسری باقی مانده است، این زمان برای افرادی که می خواهند در کنکور شرکت کنند یقینا زمان زیادی نیست، اما به نظر می رسد این مدت هم همچنان حاشیه هایی را برای تعویق و یا عدم تعویق کنکور به همراه داشته باشد.

ایمان جعفری، یکی از مشاوران تحصیلی در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون تعویق و یا عدم تعویق کنکور گفت: داوطلبان کنکور اکنون حدود یک ماه تا آزمون فرصت دارند و می توانند از این فرصت برای جمع بندی و مطالبعه استفاده کنند. اکنون که حتی مجلس شورای اسلامی هم طرح خود را برای تعویق کنکور رد کرده است، داوطلبان باید تمام وقت و فرصت خود را بر روی جمع بندی مطالب بگذارند و سعی کنند از مسائل حاشیه ای مانند تعویق کنکور پرهیز کنند.

او پیرامون این موضوع گفت: برخی از داوطلبان و حتی یکی از نمایندگان مجلس از تعویق دو یا سه ماهه کنکور صحبت می کنند که عملا این موضوع امکان پذیر نیست و طرح این مسائل باعث می شود که داوطلبان کنکور عملا دچار سردرگمی شوند و فرصت مطالعه مطالب را از دست بدهند.

جعفری گفت: پیشنهاد من این است که داوطلبان در این مدت به جمع بندی بپردازند چرا که نمی توان به تعویق کنکور آن هم به مدت  تا سه ماه امیدی داشته باشیم.


کد خبرنگار : 86