تاریخ : 1398,چهارشنبه 08 خرداد14:20
کد خبر : 313842 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

چه کسی مسئول اعلام ترازهای علمی آزمون دکتری است؟

تغییر در تراز علمی؛ شوک بزرگ به داوطلبان آزمون دکتری

نتایج اولیه کنکور دکتری اعلام شد تا داوطلبان برای حضور در دانشگاه و انجام آزمون مصاحبه آماده شوند. طی روزهای اخیر دانشگاه های مختلفی زمان حضور و مصاحبه دانشجویان را اعلام کرده اند اما شرایط اعلام شده توسط برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... به یک نگرانی برای پذیرفته شدگان دوره دکتری نمیه متمرکز تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نتایج اولیه کنکور دکتری اعلام شد تا داوطلبان برای حضور در دانشگاه و انجام آزمون مصاحبه آماده شوند. طی روزهای اخیر دانشگاه های مختلفی زمان حضور و مصاحبه دانشجویان را اعلام کرده اند اما شرایط اعلام شده توسط برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... به یک نگرانی برای پذیرفته شدگان دوره دکتری نمیه متمرکز تبدیل شده است.

نمره قبولی نهایی شامل 50 درصد آزمون و 50 درصد نمره مصاحبه است که به همین خاطر معمولا دانشگاه ها تراز های علمی مشخصی را اعلام می کنند که طی آن چند برابر ظرفیت پذیرش دکتری برای مصابه به دانشگاه دعوت می شوند و سپس با جمع بندی نمره مصاحبه و نمره آزمون پذیرفته شدگان نهایی اعلام می شوند، اما طی روزهای اخیر شاهد تغییر در روند دعوت به مصاحبه پذیرفته شدگان دکتری در این دانشگاه ها بوده ایم. این دانشگاه ها تراز علمی لازم برای دعوت به مصاحبه را افزایش داده و همین موضوع باعث شده است تا افراد کمتری برای مصاحبه به دانشگاه دعوت شوند این روند به گونه ای است که حتی تعداد افراد دعوت شده به مصاحبه به حد نصاب پذیرش در برخی از دانشگاه ها نیز نرسیده است.

شوک در اعلام دعوت به مصاحبه دکتری
یکی از داوطلبان در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون روند فعلی در دعوت به مصاحبه برخی از دانشجویان گفت: نتایج دعوت به مصاحبه کنکور دکتری شوک بزرگی را به شرکت کنندگان در آزمون ورودی وارد کرد. طبق مصوبه مجلس و صفحه اول دفترچه انتخاب رشته نمره قبولی نهایی شامل50 درصد نمره ازمون و 50 درصد نمره مصاحبه می شود. با ترازهای اعلام شده توسط سازمان سنجش نمره مصاحبه در بسیاری از رشته ها حذف و یا به کمتر از 10 درصد رسیده است.به عنوان مثال ظرفیت پذیرش یک رشته در دانشگاه تهران 12 نفر می باشد که تا رتبه 7 دعوت به مصاحبه شده اند.

او ادامه داد: با پیگیری های انجام شده توسط داوطلبین سازمان سنجش اعلام کرده که کسی نگران نباشد ظرفیتی خالی نمی ماند .این نحوه پاسخگویی از طرف مسئول سازمان سنجش جای تعجب دارد چرا که طبق خود دفترچه کنکور و با در نظر گرفتن نمره مصاحبه حداقل باید 25 تا 30 نفر برای رشته فوق دعوت به مصاحبه شوند. الان که کمتر از ظرفیت پذیرش دعوت به مصاحبه شده اند دیگر نمره مصاحبه چه معنایی دارد. زحمات یک سال ما به خاطر بی مسئولیتی و بی سوادی عده ای دارد به باد می رود.

این پذیرفته شده آزمون دکتری گفت: سازمان سنجش می گوید دانشگاه تهران مقصر هست دانشگاه تهران می گوید سازمان سنجش مقصر است . نکته جالب این می باشد که این مشکل برای تمامی دانشگاه های شهر تهران شامل تهران, تربیت مدرس, امیرکبیر, شهید بهشتی, علم و صنعت, علامه, الزهرا و ..., صنعتی اصفهان و چند شهر دیگر با هم اتفاق افتاده است که به وضوح مشخص میشود اشکال از سازمان سنجش است.

یکی دیگر از پذیرفته شدگان آزمون نیمه متمرکز دکتری سال 98 نیز با اشاره به این موضوع که در برخی از دانشگاه ها نمره مصاحبه به کمتر از 10 درصد رسیده است گفت: ترازهای اعلام شده از طرف سازمان سنجش شوک بزرگی را به شرکت کنندگان در آزمون دکتری وارد کرده است. چرا که بسیاری از داوطلبان با رتبه های خوب از شرکت در مصاحبه دانشگاه های برتر کشور محروم شده اند. بر اساس ترازهای اعلام شده نمره مصاحبه در برخی از رشته ها به زیر 10 درصد و حتی صفر رسیده است. این اتفاقات در حالیست که بر اساس مصوبه مجلس که در دفترچه آزمون نیز ذکر شده، 50 درصد از نمره نهایی پذیرفته شدگان باید بر اساس نمره مصاحبه تعیین گردد.

او ادامه داد: سازمان سنجش هیچ پاسخ مناسبی در جواب پیگیری های داوطلبان نداده است و تنها اعلام کرده که دانشگاه ها مقصر هستند دانشگاه ها میگویند خود سازمان امسال ترازها را تعیین کرده است. حال شما پیدا کنید پرتقال فروش را !

چه کسی مقصر است؟ دانشگاه یا سازمان سنجش
سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه هایی که پیرامون نحوه دعوت ان از داوطلبان آزمون دکتری نفدهایی وجود دارد، سازمان سنجش کشور را مقصر اعلام کرد و در اظهار نظری گفت:« این موضوع مقداری به سازمان سنجش آموزش کشور باز می‌گردد، سازمان سنجش اعلام می‌کند باید با همه پذیرفته‌شدگان مصاحبه شود، یعنی اگر ما در رشته‌ای نصاب سنجش را بپذیریم و در رشته‌ای سه نفر بخواهیم، سازمان سنجش ۱۰۰ نفر به ما معرفی می‌کند که باید با همه مصاحبه شود، بنابراین با انبوهی از متقاضیان روبه‌رو هستیم، از طرفی سازمان سنجش اجازه می‌دهد حدنصابی را خود دانشگاه اعلام کند، با وجود این، نصابی که دانشگاه تهران به سازمان سنجش اعلام کرده، این است که سازمان به ازای هر نفر پذیرش پنج داوطلب به دانشگاه معرفی کند، یعنی اگر در رشته‌ای پنج نفر پذیرش داریم به ما ۲۵ نفر ظرفیت معرفی کنند. اما اکنون یک ایرادی ممکن است در برخی رشته‌ها ایجاد شود و آن اینکه برخی اسامی تکرار می‌شوند، یعنی در دو رشته که نزدیک به هم هستند، داوطلبانی که معرفی می‌شوند از یک لیست در دو جا هستند.»

او در ادامه گفت:« این مساله در برخی رشته‌های مدیریت اتفاق افتاده که درحال رایزنی با سازمان سنجش هستیم که در این رشته‌ها لیست افراد را افزایش دهیم، صحبت‌هایی با سازمان سنجش شده است تا برخی رشته‌ها را که تعداد داوطلبان معرفی‌شده در آنها کم است، اعلام کند؛ یکی دو رشته نیز اعلام کرده‌اند، در برخی رشته‌های مدیریت ظاهرا در معرفی افراد اشتباهی صورت گرفته است. برخی افراد با رتبه‌های خوب معرفی نشده‌اند که این موضوع درحال بررسی است.»

او درباره اینکه به دلیل حدنصاب علمی بالا ممکن است ظرفیت برخی رشته‌ها تکمیل نشود آن را چگونه تکمیل خواهید کرد، می‌گوید: «درحال حاضر نصاب علمی دانشگاه تهران را سازمان سنجش به رسمیت شناخته است و ما با توجه به ظرفیتی که اعلام کرده‌ایم، پذیرش خواهیم داشت. ممکن است در برخی رشته‌ها افرادی که معرفی می‌شوند شرایط لازم را احراز نکنند و ظرفیت برخی رشته‌ها تکمیل نشود و خالی بماند ولی اساس بر این است که ظرفیت رشته‌ها تکمیل شود.»

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش نیز پس از اظهار نظر معاون آموزشی دانشگاه تهران، به دفاع از سازمان سنجش پرداخت و گفت:« اطلاعات آماری لازم درخصوص حدنصاب و تعداد داوطلبان واجدشرایط و نمره‌های داوطلبان از سوی سازمان سنجش به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و پس از آن یک حدنصاب به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌شود که درمورد دانشگاه تهران، سازمان سنجش حدنصابی را به دانشگاه تهران پیشنهاد کرد، اما دانشگاه تهران آن را نپذیرفت و حدنصاب خود را اعلام کرد. به‌رغم اینکه کارشناسان سازمان سنجش به دانشگاه تهران اعلام کرده بودند که با حدنصاب دانشگاه ممکن است برخی ظرفیت‌های پذیرش خالی بماند، اما دانشگاه تهران بر حدنصاب خود پافشاری کرده است؛ از معاون آموزشی دانشگاه تهران تعجب می‌کنم که این موضوع را به این شکل اعلام کرده است.»

او تاکید می‌کند: «ضمن اینکه رایزنی با سازمان سنجش توسط دانشگاه‌ها سازوکار خود را دارد و تنها اعلام رسانه‌ای آن کافی نیست و باید به صورت رسمی و کتبی به سازمان سنجش اعلام شود، سازمان سنجش سازمانی داوطلب‌محور است و درصورت درخواست کتبی دانشگاه تهران، سازمان سنجش حتما با داوطلبان مساعدت لازم را به عمل می‌آورد.»

او همچنین این موضوع را که رتبه‌های بالاتر برای مصاحبه معرفی نشده‌اند، اشتباه دانشگاه تهران اعلام کرده و می‌گوید: «بررسی‌های سازمان سنجش نشان داده است که رتبه‌های بالاتر معرفی شده‌اند و این‌گونه نیست که رتبه‌های بالاتر معرفی نشده باشند. اما تعدادی از رتبه‌های پایین‌تر که سال گذشته می‌توانستند با این رتبه معرفی شوند امسال معرفی نشده‌اند که این موضوع به همان حدنصاب علمی دانشگاه تهران برمی‌گردد.»

این که مقصر وضعیت پیش آمده برای داوطلبان دکتری کدام یک از ارگان های مربوطه است هر چند مهم است اما آنچه در این بازه از اهمیت بیشتری برخوردار است بر طرف شدن مشکلات داوطلبانی است که به خاطر اشتباه یکی از این سازمان ها دچار مشکلاتی شده اند، باید دید آیا پس از این دعواها مشکلات این داوطلبان حل خواهد شد؟


کد خبرنگار : 86