تاریخ : 1398,پنجشنبه 09 خرداد14:42
کد خبر : 313976 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

سنجش یک میلیون و ۴۰۰ هزار نوآموز/ چاقی مفرط ۷۶ هزار کلاس اولی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: امسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلاس اولی تحت پوشش طرح سنجش قرار می‌گیرند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نشست خبری طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، امروز در سالن کتابخانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.

* فعالیت ۲۲۰۰ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان
مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این نشست، اظهار کرد: طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان با بیش از ۲۳ سال سابقه، فعالیت می‌کند یعنی از سال ۱۳۷۵ به طور جدی در ۳ شهر شروع شد و در حال حاضر در بیش از ۹۸ درصد مناطق کشور اجرا می‌شود. 

وی با بیان اینکه ۲۲۰۰ پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی آماده شده است، ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلاس اولی به همراه نوآموزان بدو ورود به دبستان طی ۳.۵ ماه آینده تحت پوشش سنجش قرار گیرند.

* اجرای طرح سنجش بعد از ماه مبارک رمضان
قدمی به زمان اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: این طرح باید بعد از تعطیلی مدارس انجام گیرد و فضای مدارس باید آماده شده باشد و بر این اساس به استان‌ها اجازه داده شده است که بعد از ماه مبارک رمضان با توجه به شرایط اقلیمی، با یک هفته دیر یا زود این طرح آغاز شود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل اجرای طرح سنجش به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است، گفت: هم‌اکنون کار ثبت‌نام اولیه برای حضور دانش‌آموزان در پایگاه‌ها انجام می‌شود یعنی در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، نوبت‌دهی به خانواده‌ها برای نزدیک‌ترین پایگاه سنجش صورت می‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به دلیل اجرای طرح سنجش اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این طرح موجب می‌شود جایگاه متناسب آموزشی را پیش‌بینی کنیم و خدمات بهداشتی و توانبخشی مناسب به دانش‌آموزان ارائه شود.

وی به نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را ارزیابی کردیم؛ نکته جالب این است که ۷۰ درصد سابقه پیش از دبستان داشتند و جالب‌تر اینکه نمره آمادگی تحصیلی این کودکان ۲ نمره بالاتر از کودکانی است که سابقه پیش از دبستان نداشتند.

* نسبت فامیلی در ۲۱ درصد پدر و مادر کلاس اولی‌ها
قدمی ادامه داد: واکسیناسیون ۲۲.۶ درصد از نوآموزان ناقص بود که اعلام کردیم باید تکمیل کنند و بعد ثبت‌نام انجام گرفت؛ همچنین ۵.۹ درصد کلاس اولی‌ها  چپ دست بودند که این اطلاعات را برای ساخت صندلی به سازمان نوسازی مدارس ارائه کردیم.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که نسبت خویشاوندی بالا رفته است و به طور میانگین ۲۱ درصد پدر و مادر‌های کلاس اولی‌ها نسبت خویشاوندی داشتند که به ترتیب در سیستان و بلوچستان با ۴۸ درصد، خوزستان با ۳۸ درصد و بوشهر بیشترین درصد را داشتیم و کمترین درصدها هم به کردستان، گیلان و آذربایجان غربی اختصاص داشت.

*۷۶ هزار کلاس اولی چاقی مقرط دارند
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نزدیک به ۶۰ هزار نفر دانش‌آموز افغانستانی داشتیم، اظهار کرد: ۲۵۰۰ نفر دانش‌آموزان کلاس اولی سایر کشورها بودند.

وی ادامه داد: ۷۶ هزار کلاس اولی چاقی مفرط داشتند و ۲۳ هزار نفر لاغری مفرط داشتند و ۶ هزار نفر کوتاه‌قدی شدید داشتند.

* شناسایی ۸۳ هزار کلاس اولی دیرآموز
قدمی با بیان اینکه ۸۳ هزار کلاس اولی دیرآموز در سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال گذشته شناسایی شدند، گفت: دانش‌آموزان دیرآموز ۱۵ نمره از دانش‌آموز عادی پایین‌تر بوده و ۱۵ نمره از دانش‌آموز استثنایی بالاتر هستند؛ تجربه نشان داده است که محیط خوب، معلم خوب و تجهیزات خوب ۵ تا ۱۰ نمره، دانش‌آموز را ارتقا می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۸۸۱۷ کلاس اولی را به مدارس استثنایی معرفی کردیم، افزود: ۱۸۹۰ کلاس اولی هم در سیستم تلفیقی قرار گرفتند.  

* هزینه ۳۰ هزار تومان سنجش
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه هزینه سنجش تحصیلی ۳۰ هزار تومان است، گفت: البته به رئیس پایگاه اعلام شد که ۵ درصد از مراجعان که دارای مشکل پرداخت هستند به صورت رایگان و ۵ درصد نیم‌بها باشد.

وی ادامه داد: سنجش در بعضی از مناطق هم رایگان است که دانش‌آموزان کلاس اولی عشایر را رایگان تحت پوشش قرار دادیم که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه داشت و همچنین سنجش برای دانش‌آموزان کلاس اولی مناطق سیل‌زده رایگان است.

قدمی به حضور کودکان ۵ سال تمام در طرح سنجش اظهار کرد: سال گذشته ۳۶۰ هزار دانش‌آموز در طرح سنجش شرکت کردند که امیدواریم خانواده‌ها بیشتر به پایگاه‌های سنجش مراجعه کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره طرح جهش گفت: جهش تحصیلی از یک به ۳، ۲ به ۴، ۳ به ۵ و ۴ به ۶ است و در پایگاه‌های سنجش، تست هوش انجام می‌شود؛ سال گذشته حدود ۹ هزار نفر درخواست جهش داشتند که ۵۰ درصد تأیید شد.