تاریخ : 1398,جمعه 17 خرداد19:29
کد خبر : 314747 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در میزگرد «جنبش دانشجویی و الزامات شکل‌گیری دولت جوان حزب‌اللهی» مطرح شد:

جوانگرایی؛ از مریدپروری تا نبود ساختارهای لازم

صبوری در این نشست گفت: متأسفانه در حال حاضر می‌بینیم که به اسم جوانگرایی و آمدن نیروی جوان، بازتولید سیستم مریدپروری و سیستم نوچه‌پروری صورت می‌گیرد. یعنی تفکر و شخصیت همان تفکر و شخصیت است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هزاران نفر از دانشجویان چهارشنبه اول خرداد و همزمان با ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب دیداری سه ساعته داشتند و در این دیدار نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی حدود دو ساعت به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف روز پرداختند.

بر همین اساس با حضور تعدادی از دانشجویانی و دبیران اتحادیه‌های دانشجویی که در دیدار با رهبر معضم انقلاب به سخنرانی پرداختند، میزگردی با عنوان « جنبش دانشجویی و الزامات شکل‌گیری دولت جوان حزب‌اللهی» در خبرگزاری فارس برگزار شد. در این میزگرد درباره چگونگی تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی با دانشجویان به بحث و گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

صبوری: به اسم جوانگرایی ، بازتولید سیستم مریدپروری و سیستم نوچه‌پروری صورت می‌گیرد
محمدحسین صبوری دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در این میزگرد گفت: بنده در ارتباط با مطالبه‌ای که رهبر معظم انقلاب داشتند سعی می‌کنم نسبتی برقرار کنم با یکی از نکات و بندهایی که در متن سخنرانی در رابطه با جوانگرایی در دیدار با معظم‌له داشتیم.

وی افزود: مطالبه رهبر معظم انقلاب کاملاً مشخص است، اینکه یک دولت جوانی سرکار بیاید که الزامات مثبتی که جوان‌ها دارند را داشته باشد و البته حزب الهی و انقلابی هم باشد.

صبوری در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره جوانگرایی تأکید کرد: ما از بعد آسیب‌ شناسانه به این فرمان مقام معظم رهبری پرداختیم. نکاتی که می‌تواند این فرمان را یا خنثی کند یا اینکه از یک فرمان روبه جلو و از یک تحول مثبت به یک تحول منفی و یا حداقل حفظ به وضعیت موجودمان تبدیل کند. آن هم ایرادی است که ما در رابطه با نسبتی است که جریان‌ها، رسانه‌ها و شخصیت‌ها با این فرمان برقرار می‌کنند.

این فعال دانشجویی یادآور شد: متأسفانه  در حال حاضر می‌بینیم که  به اسم جوانگرایی و آمدن نیروی جوان، بازتولید سیستم مریدپروری و سیستم نوچه‌پروری صورت می‌گیرد. یعنی تفکر و شخصیت همان تفکر و شخصیت است، فقط کسانی که سن پایین‌تری دارند جای قبلی‌ها را می‌گیرند، یعنی محافظه‌کار پیر کنار می‌رود و محافظه‌کاران جوان به جای محافظه‌کاران پیر قرار می‌گیرند.

صبوری ادامه داد: این مسئله چیزی را حل نخواهد کرد، وقتی می‌گوییم جوان، به مؤلفه‌‌هایی که یک جوان می‌تواند داشته باشد اشاره داریم نه اینکه فقط از نظر شناسنامه‌ای سن پایین‌تری داشته باشد.

وی گفت: آن چیزی که ما از جوانگرایی انتظار داریم با کنار رفتن پیرهای محافظه‌کار و جایگزینی جوانان محافظه‌کار محقق نمی‌شود.

این فعال دانشجویی اضافه کرد:‌ تشکیل «دولت جوان حزب‌اللهی» نکته خیلی صریحی بود که رهبر معظم انقلاب بیان کردند، به نظر من لازم است، آسیب‌هایی که می‌تواند متوجه این موضوع شود توسط جریانات دانشجویی گرفته شود.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: به طور مثال عده‌ای می‌گفتند باید رئیس جمهور آینده، جوان باشد، یا اینکه یک عده می‌گفتند رهبر انقلاب فرموده‌اند دولت جوان نه رئیس جمهور، پس فلانی که ۶۵ سال دارد می‌تواند وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شود.» اینها سعی می‌کردند این لباس را به اندازه خودشان درآورند و کاری که ما باید انجام دهیم این است که جلوی سواستفاده‌ اینها را بگیریم.

وی گفت: اینکه ما دستور رهبر معظم انقلاب و این نقطه صریح واضح و مستقیم را طوری تفسیر کنیم که خنثی شود، عملاً این فرمان و جوانگرایی به یک دستور عمل لوث تبدیل می‌شود.

صبوری تصریح کرد: به طور مثال می‌بینیم با استفاده از این جوانگرایی در نهادهای مختلف حاکمیت افرادی که منتسب به نهادهای سیاسی، امنیتی و نهادهایی که منتسب به شخصیت‌‌ها هستند یک شبه‌ راه چندین ساله را می‌روند و هلی‌بردی در پست‌های بالا مسئولیت می‌گیرند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که آقایان وقتی در میان دوستان، آشنایان، هم حزبی‌ها و همسایه‌های خود مزد جوان و کم‌سن و سالی را پیدا نمی‌کنند می‌روند با لابی‌ برای افراد موجود استثنا می‌گیرند. یعنی حتی ظاهر جوانگرایی هم حفظ نمی‌کنند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تأکید کرد: منظور از جوان صرفاً سن شناسنامه‌ای نیست منظور جوانی است که آن شجاعت و صراحت کارایی لازم و مبارزه با رویه غلط داخل نهادها را داشته باشد.

مهدی‌پور: باید به صورت واقعی به جوانان حزب‌اللهی میدان داده شود
محمدامین مهدی‌پور دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه این میزگرد گفت: تشکیل دولت جوان حزب‌‌اللهی یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری از دانشجویان بود، معظم‌له در جمع دانشجویان نسبت به ساختارها، عملکرد مجموعه‌ها، نهادها و دولت انتقاد کردند و تاکید کردند که اگر شما نسبت به این موضوع دغدغه‌مند هستید شرایطی را فراهم کنید تا افراد پرشور و نشاطی که دغدغه خدمت به مردم و قدرت ریسک داشته باشند و البته حزب‌اللهی باشند.

مهدی‌پور در خصوص الزامات تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی افزود: کشور ما پس از طی کردن ۴۰ سال از انقلاب اسلامی به حدی رسیده که یکسری از اشکالات و نقاط قوت مشخص شده است و لازم است به صورت منطقی و عادلانه بنشینیم و بررسی کنیم تا این نقاط ضعف حل شود.

این فعال دانشجویی گفت: یکی از مسائلی که در محضر رهبر معظم انقلاب مطرح کردیم رفع مشکلات ساختار و سیستم سیاسی بود. از این پس باید سیاست‌ ما مبتنی بر همین ساختار باشد و درون آن هستیم را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین کارهای ما باید این باشد که این اشکالات این سیستم و نواقص آن را برطرف کنیم و ساختار شفافی ایجاد شود که در آنجا جوانان بتوانند چرخه تربیت نیروهای تراز انقلاب را مشخص کنند. جوانان و نخبگان اطلاع داشته باشند که چطور و چگونه باید در این عرصه وارد شده، خودسازی کنند و در آینده کشور و برای ایجاد یک دولت حزب‌اللهی نقش داشته باشند.

مهدی‌پور یادآور شد: مشکل امروز کشور ما این است که در اختیار «جیم»‌ها‌ و «ب»‌ها قرار گرفته، یعنی جبهه‌ها و بنیادهایی که در ساختار سیاسی مان نقش دارند، درفضای سیاسی ما حضور پیدا کرده و هر سال رنگ شعار عوض می‌کنند و اقدام به جلب آرای عمومی می‌کنند.

وی گفت: از طرفی این جبهه‌‌ها و بنیادها، ساختار سیاسی دقیق و مشخصی ندارند. ساختار تربیت نیروی آنها مشخص نیست و نسبت به عملکرد خودشان هم پاسخگو نیستند. همان گروه‌هایی که آرای مردم را می‌گیرند و قدرت و فعالیت‌های اجرایی کشور را بهدست می‌گیرند، پس از دوران مدیریت خودشان به هیچ عنوان پاسخگو نیستند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اضافه کرد: باید به صورت واقعی به جوانان مخصوصا جوانان انقلابی و حزب‌اللهی میدان داده شود، البته نمی‌توان یک جوان کم تجربه را به عنوان مدیر انتصاب کرد.

این فعال دانشجویی گفت: جوانگرایی از ۲۰ ساله شروع می‌شود تا ۴۵ سالگی هم ادامه دارد بحث ما سرکار آمدن تفکرهای نو و تفکرهایی که به قالب جوانان ما نزدیک‌‌تر هستند و به قشر قالب جوانان ما از لحاظ اثر گرایش‌های فکری و سیاسی نزدیک‌تر هستند.

مهدی‌پور تأکید کرد: متأسفانه تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، و روند این گروه‌های سیاسی با ساختار فعلی ادامه پیدا کند تنها چیزی که می‌شود اسم آن را جوانگرایی گذاشت نوچه پروری‌ای است که آقایان انجام می‌دهند.

وی گفت: اینها می‌گویند اگر دور یک فرد جمع شوی و از او طرفداری کنی شما جوان انقلابی و کارآمد نظر ما هستی ولی اگر داخل دایره مذکور نباشی مسئله فرق می‌کند!

این فعال دانشجویی تأکید کرد: ما در عین حال که نقد می‌کنیم و امیدواریم به سمت آینده پیش می‌رویم این انتظار را داریم که مشکلات حل شود برای آن را حل داشته باشیم.

دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان گفت: راه ما حل هم این است که جبشن‌های دانشجویی و جوانان نسبت به کار تخصصی دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

دهقان: باید مطالبه رهبر انقلاب درباره تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی را به نتیجه برسانیم
علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکم وحدت هم در این میزگرد گفت: در این رابطه ما در ابتدا باید تعریفی از دولت جوان حزب‌اللهی داشته باشیم، ولی در مورد تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی نکته اصلی این است که هم ناظر به دولت، هم ناظر به جوان و هم ناظر به حزب‌اللهی بودن باید دید دقیقی داشته باشیم و بدانیم هر کدام از اینها تعریفی دارد و برای هر کدام محدوده‌ای وجود دارد که باید بر اساس آن تلاش کنیم.

دهقان تأکید کرد: مقام معظم رهبری در بیاناتی که در دیدار دانشجویان داشتند فرمودند که صحبت‌های خود را در ذیل بیانیه گام دوم مطرح می‌کنند. این مسأله ناظر به این است رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده جمهوری اسلامی برای یکسری دانشجوی انقلابی و دغدغه‌مند صحبت می‌کنند که این اهمیت سخنان معظم‌له را دو چندان می‌کند. مخصوصاً برای ما که در این دیدار حضور داشتیم و مخاطب اصلی سخنان رهبر معظم انقلاب بودیم.

این فعال دانشجویی در خصوص الزامات تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که داشتیم یکسری راهکار دادند و همه این راهکارها ناظر بر این است که ما بتوانیم در فضای دانشگاه‌ها واقعیت‌ها را بشناسیم و درک کنیم.

وی تصریح کرد:‌مختصات و چارچوب‌های جمهوری اسلامی هم خیلی مهم است و این هم شکل نمی‌گیرد و آموزش داده نمی‌شود و به منصه ظهور نمی‌رسد مگر اینکه در فضای تشکل‌های دانشجویی و تشکیلاتی که در دانشگاه‌ها داریم فضای مشارکت دادن دانشجویان و درگیر کردن آنها با واقعیت‌های جامعه فراهم شود.

دهقان اضافه کرد: دانشجو در فضای تشکل‌ها است باید کاملاً نسبت به واقعیت‌های جامعه آگاه باشد و این واقعیت‌ها هم بستری که فراهم شده چه در قالب کانون‌ها، هیأت‌ها و چه انجمن‌های اسلامی، بسیج و سایر تشکل‌ها این بستر فراهم شود که مطالبه رهبر معظم انقلاب که تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی است را به نتیجه برسانند.

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت تأکید کرد: با توجه به دیدارهایی که با مقام معظم رهبری در سال‌های مختلف داشته‌ایم، فکر می‌کنیم ایشان فضای دانشجویی و جنش دانشجویی را می‌شناسند و می‌دانند دوز آرمان‌گرایی در دانشجویان بیشتر از واقع‌گرایی است، این موضوع خیلی اهمیت پیدا می‌کند که بتوانیم در کنار آرمانگرایی ای که داریم در عمل و واقعیت‌ها هم بهتر قدم برداریم.

افشارنیا: ممانعت از ورود جوانان به عرصه‌ مدیریت خواست دشمن است
مرضیه افشارنیا نماینده از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزاد اسلامی در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب هم در ادامه میزگرد « جنبش دانشجویی و الزامات شکل‌گیری دولت جوان حزب‌اللهی» گفت: جوان دانشجو انقلابی، با هویتی اثرگذار، روحیه ای مطالبه گر و امید به آینده باید در جریان گام دوم انقلاب بدرخشد.

وی ادامه داد: دانشجویان باید با توجه به ظرفیت ها و امکانات دانشگاه خود، به سمت آرمانهای بیانیه گام دوم قدم بردارند و در این مسیر خسته و نا امید نشوند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: دانشجویان باید همانگونه که در منویات مقام معظم رهبری بارها بر عدم بروز و وجود ناامیدی تاکید شده است. به دشمن نقطه ضعف نشان ندهند و فضا را برای ورود دشمنان انقلاب مهیا نسازند.

افشارنیا تصریح کرد: امید به آینده، احساس تاثیر گذاری فعالیت‌های دانشجو را چند برابر می‌کند، در عین حال دانشجو باید حقایق و پتانسیل ها را نیز در نظر بگیرد، به مسائل و راهکارها توجه جدی داشته باشید نه صرفا نگاهی ناشی از آمال و آرزو.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان ادامه داد: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب راه حل اساسی برای برطرف کردن عیوب و مشکلات اساسی برخی از دستگاه ها، تزریق عناصر جوان، فعال، مومن و پرانگیزه به این دستگاه هاست. مسئولینی که با ورود جوانهای کم تجربه به وزارت خانه ها، نهادها و دستگاه ها مخالف هستند، باید تفکر خود را اصلاح کنند.

وی گفت: نیروی جوان، دارای روحیه امید، ایده های جدید و هوشمندانه، با انگیزه و توانمند باید وارد میدان شده و گام دوم انقلاب را تحقق ببخشد.

نماینده تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزاد افزود: جنبش‌های دانشجویی مسئله تمدن سازی نوین اسلامی را در دستور کار فعالیت های خود قرار دهند که واقعا این مسئله فوق العاده مهم است. افزایش سطح بصیرتی در موارد مختلف سیاسی، اجتماعی، مذهبی و... که با مطالعه بر روی ادوار گذشته میسر است، باید در دانشگاه به صورت گسترده از جانب جنبشهای دانشجویی اتفاق بیفتد.

وی گفت:  در این راستا پیشنهاد می‌شود شبکه‌ای مجازی را طراحی کرده و از این طریق فایل کتب مناسب را در آن قرار بدهند و سیر مطالعاتی داشته باشند.

افشارنیا اضافه کرد: عزت و اقتدار ملی و انقلابی باید در رأس، انگیزه ای جدی برای رویارویی با فریب و حربه های دشمنان نظام باشد. مسئولین ذی ربط دانشگاهی، فضای بیان آزادانه عقاید و تفکرات سیاسی را فراهم کنند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: جوان دانشجو باید در دانشگاه عقاید خود را در صورت اشتباه بودن اصلاح و یا در وجود حقانیت عقیده، آن راقوت ببخشد؛ اگر این چنین نشد، یقینا دچار ضعف در تحلیل مسائل و اتفاقات شده و ضربه خواهد خورد. همانگونه که در اوایل انقلاب، این اتفاق رخ داد.

نماینده تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزاد در دیدار با رهبر انقلاب افزود: محدودکردن جوان و عدم اجازه به ورود ایشان به عرصه‌های مدیریتی، تحقق خواست دشمن است. دشمن می‌خواهد جوان ما محدود شود، بی انگیزه شود، بی اعتنا به مسائل کشور شود، پس آتو دستشان ندهیم.

افشارنیا ادامه داد:‌ می‌توان بخشی از کارهای دولت را به دست جنبش‌های سیاسی دانشجویی در دانشگاه ها سپرد و در صورت نتیجه و بازخورد مثبت، کم کم عرصه را برای ورود جدی جوانان به دولت فراهم کرد. دانشجویان عضو جنبشهای مختلف، بر روی راهکار برون رفت از بحران اقتصادی فکر کنند و نتیجه را به دولت اعلام کنند.

منبع: فارس