تاریخ : 1398,شنبه 18 خرداد23:37
کد خبر : 314908 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

هرآنچه که باید از ماهواره‌های اینترنتی بدانید

استارلینک یک پروژه توسعه صورت فلکی ماهواره‌ای است که توسط اسپیس‌اکس به منظور توسعه یک گذرگاه ماهواره‌ای کم هزینه، با کارایی بالا و فرستنده-گیرنده برای پیاده‌سازی یک اینترنت ماهواره‌ای جدید است.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «استارلینک» یک پروژه توسعه صورت فلکی ماهواره‌ای است که توسط اسپیس‌اکس به منظور توسعه یک گذرگاه ماهواره‌ای کم هزینه، با کارایی بالا و فرستنده-گیرنده برای پیاده‌سازی یک اینترنت ماهواره‌ای جدید است.

استارلینک دقیقا چه هدفی را دنبال می‌کند؟
به‌طور خاص، استارلینک قرار است «سرویس ارتباطی پهنای باند بی‌سیم» با «دسترسی اینترنت بی‌سیم پر سرعت» باشد که سرویس‌های دیگر نیز به آن افزوده می‌شود.

درنهایت 12 هزار ماهواره ارسال می‌شود
تا سال ۲۰۱۷، فضاپیما درخواست‌های قانونی برای راه اندازی نزدیک به 12 هزار ماهواره را تا اواسط دهه ۲۰۲۰ فراهم کرد.

اسپیس‌ایکس همچنین قصد دارد تا ماهواره‌هایی را که از یک اتوبوس ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، برای اهداف نظامی، علمی یا اکتشافی استفاده کنند.

توسعه این ماهواره‌ها در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و ماهواره‌های آزمایش پروازی نمونه اولیه در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۱۸ راه اندازی شد.

پس از دو بار تعویق، بالاخره اسپیس ایکس حدود دو هفته پیش محموله 60 ماهواره استارلینک را برای استارت این پروژه به فضا پرتاب کرد.

وضعیت 60 ماهواره استارلینک
60 ماهواره استارلینک همراه یک موشک فالکون 9 در تاریخ 23 می از مقر کیپ کاناورال به آسمان پرتاب شدند؛ تنها در حدود یک ساعت بعد 60 ماهواره در مدار بسیار بالای زمین، در حدود ارتفاع 440 کیلومتری رها شدند و با استفاده از پیشران‌های خود به ارتفاع 550 کیلومتری زمین رسیدند.

هدف از این پرتاب در مدار قرار دادن ماهواره‌هایی برای دسترسی به اینترنت در سراسر جهان با سرعت تا یک گیگابیت بر ثانیه است.

در حال حاضر بخش اول راکت که سومین پرتاب به فضا را تجربه کرد روی کشتی ویژه اسپیس ایکس فرود آمده است.

موفقیت ماهواره استارلینک
۶۰ ماهواره نخست استارلینک شرکت اسپیس ایکس که تقریباً یک هفته است در حال گردش به دور زمین هستند، صفحات خورشیدی خود را با موفقیت باز کردند.

به گفته ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس این پرتاب حامل سنگینترین محموله راکت فالکون 9 بود که به فضا ارسال شد؛ در حالی که سنگینترین محموله تا پیش از این 10.6 تن وزن داشت اما محموله اخیر با 18.5 تن رکورد قبلی راکت فالکون 9 را شکست.

800 ماهواره لازمه پوشش جهانی اینترنت
ماسک باید حداقل ۴۰۰ ماهواره را در مدار زمین قرار دهد تا بتواند حداقل پوشش اینترنت را ایجاد کند و برای پوشش متوسط جهانی باید حداقل ۸۰۰ ماهواره به فضا بفرستد.

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) به اسپیس ایکس اجازه پرتاب حدود ۱۲ هزار ماهواره از خوشه‌ استارلینک را داده است؛ ماسک همچنین گفت که اسپیس ایکس اطمینان حاصل خواهد کرد که خوشه‌ ماهواره‌ای این شرکت خطری را متوجه دیگر ماهواره‌های مدار پایین زمین نخواهد کرد.

ایجاد آلودگی‌های فضایی با ماهواره‌های استارلینک
البته ایراداتی نیز بر این طرح وارد است که از مهم‌ترین آنها ایجاد آلودگی‌های فضایی و پر کردن فضای پیرامونی سطح کره زمین است؛ گروهی نیز معتقدند که امواج ماهواره‌ای که در این صورت استفاده می‌شود می‌تواند برای محیط زیست و موجودات زنده مشکلاتی را به وجود آورند.

از سوی دیگر موافقان این طرح هم کاهش هزینه‌های سرسام آور تعمیر و نگهداری کابل‌های زیردریایی اینترنت را مطرح می‌کنند و همچنین سرعت بسیار بالاتر این سیستم در قیاس با سیستم حاضر می‌تواند از دلایل مهم تمایل آنها به استفاده از استارلینک باشد.

جدای از مسائل فوق، مهم‌ترین مسئله در مورد استارلینک این است که به صورت کامل انحصار را از شبکه اینترنت موجود حذف می‌کند.

در واقع دیگر برای ارتباط از یک نقطه به نقطه دیگر نیاز نیست تا از کابل‌های موجود که از مسیرهای ویژه جغرافیایی عبور می‌کند استفاده کرد و همین ویژگی می‌تواند برای کشورهایی که محرومیت بیشتری در خصوص استفاده از اینترنت دارند بسیار مفید باشد.

همین‌طور می‌توان اینترنت را به همه نقاط دنیا و بدون محدودیت رساند و در این زمینه هزینه‌های موجود را نیز بسیار کاهش داد.

شرکت‌هایی که قرار است راه اسپیس‌ایکس را بروند
اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که چشم به مدار پایین زمین دارد، شرکت‌های وان‌وب (OneWeb)، تِلسَت (Telesat) و آمازون نیز اهداف مشابهی درسر دارند. هرچند آرایه‌های ماهواره‌ای این شرکت‌ها ممکن است به اندازه استارلینک نباشند، تصور می‌شود که خوشه‌ ماهواره‌ای وان‌وب و تلست به صدها عدد ماهواره برسد؛ اما اگر پروژه کویپر آمازون طبق برنامه پیش برود، شامل حدود ۳۲۰۰ ماهواره خواهد بود.

منبع: فارس