تاریخ : 1398,یکشنبه 19 خرداد12:36
کد خبر : 314974 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

استقبال شورای نظامی سودان از میانجی‌گری اتیوپی

شورای نظامی سودان پس از کشتار فجیع روز دوشنبه، از میانجی‌گری اتیوپی استقبال کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از افکارنیوز، شورای نظامی سودان طی بیانیه‌ای از میانجی‌گری اتیوپی استقبال کرده و بر گفت‌وگو در راستای رسیدن به تفاهم مورد توافق دو طرف تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: در تلاش برای تفاهم‌هایی هستیم که به توافقی ملی در دوران انتقالی و رسیدن به ساحل امنیت منتهی شود.

شورای نظامی سودان در ادامه مدعی شده است: به دنبال مذاکرات برای ایجاد تحولی دموکراتیک و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت هستیم.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت.

این شورا مورد حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر قرار گرفت. معترضان خواستار آن شدند که این شورای نظامی قدرت را به دولتی مدنی تحویل دهد چرا که با ماندن این شورا، چیزی تغییر نکرده بود؛ به همین دلیل به تحصن خود در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم ادامه دادند و هم‌زمان مشغول مذاکره با این شورا بودند.

دهم خرداد، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان «البرهان» در مقام عالی‌ترین مقام این کشور، به اجلاس سران اسلامی و سران عرب در مکه دعوت شد و با مقامات سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کرد.

سه روز بعد از اجلاس مکه، نیروهای امنیتی دوشنبه سوم ژوئن (13 خرداد) با حمله به میدان محل تحصن معترضان بیش از ده ها نفر را کشتند. کمیته پزشکان سودان، پنجشنبه، سه روز پس از حادثه، آمار کشته‌ها را 108 نفر اعلام کرد حال آنکه وزارت بهداشت سودان این آمار را 46 نفر اعلام کرده بود