تاریخ : 1398,چهارشنبه 22 خرداد01:19
کد خبر : 315372 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

شناخت تعریف هنر دیجیتال در کشور

با برگزاری نخستین جشنواره هنرهای دیجیتال قرار است از خروجی این جشنواره برای اولین بار تعریف واحدی از هنر دیجیتال در کشور به دست آید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری نخستین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این جشنواره که از حدود یک سال پیش آغاز شده کار جدیدی در جهت استفاده از هنر دیجیتال در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که با همکاری دانشگاه هنر و وزارت کشور انجام شد.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این جشنواره از ظرفیت دانشگاه هنر و هنرمندان برای پرداختن به موضوع مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کردیم، زیرا اگر در پی توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستیم باید تا جای ممکن از بروز رفتارهای پرخطر و مجرمانه به‌ویژه در نسل جوان جلوگیری کنیم تا جامعه‌ای با پایداری، سلامت و آرامش بیشتر داشته باشیم.

در این نشست همچنین سلطانی رئیس دانشگاه هنر و دبیر جشنواره ملی هنرهای دیجیتال با ارائه جزئیاتی از این جشنواره اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۱۶۲۴ اثر به جشنواره رسیده که ۱۱۰۳ اثر در بخش آزاد و ۵۲۱ اثر در بخش آسیب‌های اجتماعی دریافت شده است که ۵۵ اثر در حال بررسی دقیق‌تر برای انتخاب برگزیدگان است.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ۸۲۰ نفر در جشنواره مشارکت کرده‌اند که ۶۷ درصد آقا و ۳۶ درصد خانم بودند.

سلطانی خاطرنشان کرد: در این جشنواره همچنین فراخوان پایان‌نامه و مقاله نیز وجود داشت که ۶۰ مقاله و پایان‌نامه به جشنواره رسیده است.

رئیس دانشگاه هنر گفت: با توجه به این‌که نخستین دوره جشنواره ملی هنرهای دیجیتال برگزار شده، هنوز به اتفاق نظر درباره تعریف هنر دیجیتال در کشور نرسیده‌ایم و از این رو در این دوره صرفا آثاری که با استفاده از یک ابزار دیجیتال ساخته شده‌اند در جشنواره شرکت کردند و خروجی این جشنواره به تعریف دقیقی از هنر دیجیتال در کشور منتج خواهد شد.

وی یادآور شد: این دانشگاه بر اساس تعهدات اجتماعی، آموزشی و فرهنگی خود وظیفه رساندن مفاهیم جدید به جامعه و دانشجویان را دارد و از این رو ابزارها و فناوری‌های جدیدی که به عرصه هنر وارد می‌شوند را به جامعه دانشگاهی معرفی می‌کنیم.

به گفته سلطانی جشنواره در فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد و از سی‌ام خردادماه اختتامیه جشنواره خواهد بود.