تاریخ : 1398,یکشنبه 26 خرداد14:30
کد خبر : 315826 - سرویس خبری : اقتصادی

نگاهی به رکود بازار پر رونق خودرو؛

خودرو در سراشیبی قیمت

این روزها بحث آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم به کشور برای تنظیم بازار نیز به موضوعی داغ تبدیل شده است. کارشناسان بازار خودرو از آزادسازی واردات خودروهای سبک نو و کارکرده برای تنظیم بازار داخلی و تعادل قیمت‌ها به‌عنوان گامی برای ایجاد یک بازار رقابتی باثبات یاد می‌کنند.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روند کاهشی قیمت خودرو از هفته گذشته سرعت بیشتری گرفته و گشتی در بازار نشان می‌دهد اکنون نرخ خرید و فروش خودرو به صورت روزانه کاهش می‌یابد و دیگر خبری از سیر صعودی قیمت‌ها نیست. اخبار بازار خودرو حاکی از آن است که در آخرین روز کاری هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی بین دو تا پنج میلیون تومان، مونتاژی‌ها پنج الی ۱۰میلیون تومان و خودروهای وارداتی ۱۰ الی ۲۰میلیون تومان از فاصله صبح تا بعد از ظهر همان روز، کاهش داشته است.

سال گذشته را می‌توان سال افزایش قیمت‌ها از جمله قیمت خودرو نامید. سالی که در آن خودروسازان با استفاده از فضای موجود در بازار ارز، قیمت‌گذاری را به دست گرفتند و به رشد بی‌رویه قیمت خودروها جنبه قانونی دادند. این امر سبب شد خودرو از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای بدل شده و باعث بروز پدیده سفته‌بازی در بازار معاملات شود. در این میان پای فضای مجازی نیز به خرید و فروش خودرو باز شد و دلالان از طریق قیمت‌گذاری‌های عجیب و غریب، آشفتگی بازار را به غوغای سوداگری خودرو بدل کردند. پس از آن بود که با دستور دادستانی، در کنار حذف قیمت مسکن از سایت‌ها، دستور حذف قیمت خودرو نیز صادر شد تا ابزار تبلیغاتی دلالان از دسترس خارج شده و آرامش به بازار خودرو باز گردد. اگر چه در روزهای آغازین این طرح، همچنان قیمت خودرو بالا بود اما با حساس‌شدن معاونت اول ریاست‌جمهوری و مجلس به موضوع قیمت خودرو و تذکرهای پی‌درپی به وزارت صمت در این باره، به نظر می‌رسد گشایش‌هایی در اصلاح قیمت خودرو ایجاد شده است. کارشناسان بازار نیز بر این امر صحه گذاشته و کاهش قیمت کنونی را آغاز یک روند نزولی مداوم ارزیابی می‌کنند.

قیمت خودرو به کف می‌رسد
در ماه‌های گذشته و به دلیل افزایش انتظارات تورمی جامعه و تبدیل‌شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای، صاحبان خودرو تمایلی به فروش نشان نمی‌دادند، اما اکنون با سیر نزولی قیمت‌ها و نگرانی از ضرر و زیان، فروشندگان به بازار آمده‌اند؛ البته همچنان خبری از خریدار نیست و مردم در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند که این امر سبب بروز رکود در بازار شده است. کاهش قیمت خودرو که به صورت هفتگی رخ می‌داد اکنون فاصله زمانی این تغییر را کمتر کرده و به صورت روزانه و گاه چند ساعته، اتفاق می‌افتد. یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است به زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد. فربد زاوه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کاهش قیمت خودرو در بازار نتیجه اثرات روانی مسائل سیاسی کشور است و این مورد تأثیر خود را بر قیمت ارز نیز گذاشته است. اما پایداری قیمت‌ها و ادامه این روند به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد. او اظهار کرد: ریشه تمامی این اتفاقات خوش‌بینی سیاسی موجود در کشور است و در صورت ادامه شرایط، روال تا چند ماه آینده نیز به همین صورت خواهد بود؛ البته باید گفت رکود سنگین در بازار ایجاد خواهد شد و افراد منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.

پیگیری تخلف قیمت‌گذاری در سازمان حمایت
از سوی دیگر در خبرها آمده بود شرکت کرمان‌موتور در کمتر از یک ماه بعضی از محصولات خود را تا ۴۰میلیون تومان گران کرده است؛ این در حالی‌ست که هیچ تغییری در متغیرهای اصلی اقتصادی از جمله نرخ ارز رخ نداده است. این شرکت نیز در پاسخ اعلام کرد که افزایش قیمت صورت‌گرفته ناشی از افزایش قیمت بیش از ۲۵درصدی نرخ ارز نیمایی، افزایش قیمت خرید قطعات تولید داخل، افزایش هزینه‌های دستمزد و افزایش هزینه‌های حمل بوده است. در همین ارتباط، عضو هیات‌مدیره و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: در ارتباط با شرکت‌هایی که خارج از ضوابط قیمت‌گذاری به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند، مکاتبات مرتبط برای اخذ مستندات و مدارک جهت بررسی قیمت تمام‌شده محصولات مربوطه در دست پیگیری است. وحید منایی افزود: با توجه به عضویت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در کمیته خودرو، برای کاهش تنش قیمتی که در ماه‌های اخیر در بازار خودروهای تولید داخل ایجاد شده و دستیابی به تعادل عرضه و تقاضا، تصمیماتی اتخاذ شده که در قالب مصوبات کمیته خودرو اجرایی می‌شود.

سرانجام واردات خودروی دست‌دوم
این روزها بحث آزادسازی واردات خودروهای دست‌دوم به کشور برای تنظیم بازار نیز به موضوعی داغ تبدیل شده است. کارشناسان بازار خودرو از آزادسازی واردات خودروهای سبک نو و کارکرده برای تنظیم بازار داخلی و تعادل قیمت‌ها به‌عنوان گامی برای ایجاد یک بازار رقابتی باثبات یاد می‌کنند. این در حالی‌ست که با ممنوعیت واردات خودرو در ایران، بازار عملا تنها در دست دو خودروساز بزرگ قرار گرفته و خریداران ناچار به انتخاب از میان مدل‌های محدود این شرکت‌ها با قیمت‌های بالا هستند. در این میان اخبار حاکی از آن است که یک محموله از خودروهای کارکرده و دست‌دوم، به گمرک خرمشهر رسیده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل گمرک خرمشهر در این باره اظهار کرد: ترخیص خودروی مستعمل در این گمرک ممنوع است و این گمرک موردی از ترخیص چنین خودروهایی نداشته است. علی سلیمانی افزود: این خودروها، دست دوم و برخی هم نو از مبدا کویت بارگیری و به گمرک خرمشهر وارد شده‌اند که پس از انجام تشریفات ترانزیتی از مرزهای پرویزخان، باشماق و مرز افغانستان به خارج از کشور ارسال می‌شوند. او ادامه داد: برخی خودروها نیز که از امارات به گمرک خرمشهر وارد شده‌اند، به مقصد ارمنستان ترانزیت می‌شوند.

منبع: روزنامه آرمان