تاریخ : 1398,سه شنبه 28 خرداد01:41
کد خبر : 316062 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

همایش انتقال آب دریای خزر در دانشگاه سمنان برگزار شد

همایش انتقال آب دریای خزر به سمنان با حضور کواکبیان، نماینده سابق مردم در مجلس، کردوانی، استاد دانشگاه و اختری، دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت در دانشگاه سمنان برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش انتقال آب دریای خزر به سمنان با حضور کواکبیان، نماینده سابق مردم در مجلس، کردوانی، استاد دانشگاه و اختری، دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت در دانشگاه سمنان برگزار شد.

اتصال دریای خزر به فلات مرکزی در راستای منافع ملی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اتصال دریای خزر به فلات مرکزی رویکرد امنیتی در راستای توسعه کشور و منافع ملی است.

مصطفی کواکبیان در همایش انتقال آب دریای خزر به استان سمنان دردانشگاه سمنان گفت: اهمیت انتقال آب خزر به سمنان بسیار قابل توجه بوده و تثبیت جمعیت و توسعه استان به اجرای این طرح وابسته است.

وی افزود: صحبت از انتقال آب دریای خزر به سمنان طبیعی است حتی قبل از طرح در مجلس، این موضوع در برنامه‌وبودجه نیز مطرح و اعتبارت لازم برای آن نیز پیش بینی شده بود، اما نکته قابل بیان این است که برخی به دنبال عدم اجرای طرح انتقال آب بودند که البته ما از سخنان آن‌ها ناراحت نمی‌شویم.

نماینده سابق سمنان در مجلس بابیان اینکه در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی بحث اتصال دریای خزر به خلیج‌فارس مطرح بوده است، ابراز داشت: این کار بنا به دلایل زیادی انجام نگرفت، اما حالا اتصال خزر به کویر مرکزی بسیار مهم است و این طرح حتی منافع ملی را تقویت هم می‌کند.

کواکبیان در ادامه تصریح کرد: سمنان استان میعن تهران در مواقع ضروری محسوب می‌شود پس باید برای آبرسانی به آن تلاش کنیم.

وی افزود: از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب ۵۰ میلیون مترمکعب آبی که قرار است از خزر به سمنان بیاید ۵۰ میلیون متر مکعب صرف شرب می‌شود در نتیجه این بحث مردم است، اما برخی نمایندگان مجلس به‌جای کار ایجابی به دنبال کار سلبی هستند حال آنکه انتقال آب از دریای خزر به سمنان و حتی از غرب به شرق مازندران می‌تواند تأثیرات بسزایی داشته باشد.

عضو خانه ملت بابیان اینکه مطالبه‌گری موضوع انتقال آب خزر به سمنان بسیار ضعیف است، ابراز داشت: مردم باید پشت سر مسئولان قرار گیرند، ۱۸ ماه از شروع این بحث گذشته، اما کاری انجام نگرفته است.

انتقال آب به سمنان رویکرد مثبتی برای رفع چالش کم آبی است

استاد دانشگاه و کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر به سمنان رویکرد مثبتی برای رفع چالش کم آبی است، گفت: ناآگاهانه نباید درباره مسایل زیست محیطی این طرح بزرگ حرف زد.

پرویز کردوانی در همایش انتقال آب دریای خزر به سمنان در دانشگاه سمنان گفت: نباید ناآگاهانه درباره این طرح حرف زد چراکه انتقال آب می‌تواند در راستای رفع چالش‌های خشک‌سالی در سمنان مؤثر باشد.

این کارشناس و استاد دانشگاه همچنین با ابراز اینکه حفر چاه‌های عمیق و عمیق درنهایت به خشکی بدل شد، افزود: با احداث سد‌ها نیز جلوی رسیدن آب به برخی استان‌ها گرفته شد و امروز مجموع این سیاست‌های غلط، کار را به‌جایی رسانده که مثلاً یزد اصلاً آب آشامیدنی ندارد و آب این استان از چهار منبع خارج از منطقه تأمین می‌شود.

کردوانی افزود: سومین موضوع پس از حفر چاه و سد که عامل فقدان آب در ایران شد همان مصرف بی رویه بود، یعنی فرهنگ استفاده از شلنگ و باغچه که توانست آب کشور را به هدر دهد، اما بازهم درباره این امر کسی نگفت که باید از آب درست مصرف کرد تا امروز که آب تمام‌شده است.

کردوانی بیان کرد: چهارمین عامل خشک‌سالی اما، عدم جانمایی درست صنایع در استان‌های کشور است، در خارج از کشور صنایع فولاد را نه کنار رود بلکه در کنار دریا می‌سازند، اما سیرجان و اصفهان که خشک‌ترین مکان‌های ایران محسوب می‌شوند، میزبان پرآب‌برترین صنایع ما هستند.

وی درباره انتقال آب دریای خزر هم گفت: دریای خزر دارای مزیت‌های از جمله نزدیکی به سمنان است تا جایی که حتی زباله‌های تولیدی در مازندران به استان سمنان ریخته می‌شود و دومین مزیت انتقال آب از خزر است که آب این دریا مناسب‌تر از آب خلیج‌فارس محسوب می‌شود، یعنی یک‌چهارم آب خلیج‌فارس نمک و شوری در آب خزر وجود دارد لذا فراوری آن نیز بهتر است.

پدر علم کویر شناسی بابیان اینکه یکی از ایراداتی که به انتقال آب خزر گرفته می‌شود، خطر حیات‌وحش و ماهیان دریا است، تأکید کرد: ۲۰۰ میلیون مترمکعب سالانه برداشت اصلاً میزانی نیست که بخواهد غلظت نمک را افزایش دهد وفقط یک رود ولگا هر ثانیه میلیارد‌ها مترمکعب آب به خزر وارد می‌کند.

مانع‌تراشی بر سر راه انتقال آب دریای خزر دلسوزی نیست

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت بابیان اینکه مانع‌تراشی بر سر راه انتقال آب دلسوزی نیست، گفت: انتقال آب دریای خزر باعث رشد و تقویت محیط‌ زیست می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن اختری در همایش ضرورت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در دانشگاه سمنان ضمن بیان اینکه برای این کار بنیادی و اساسی می‌بایست اقدامات عملی و برنامه‌های اجرایی هر چه سریع‌تر تدارک و کار اجرایی آغاز شود، گفت: انتقال آب دریای خزر باعث رشد و تقویت محیط‌زیست می‌شود.

وی افزود: امروز از مرحله ضرورت انتقال آب گذشتیم و لذا بحران آب مشکل بین‌المللی است و امروز در تمام دنیا مسئله آب یک موضوع اساسی به شمار می‌رود که همه در حال مطالعه و فکر روی آن هستند که چگونه بتوانند از این بحران به وجود آمده که از این شدیدتر خواهد شد بیرون آیند و باید بتوانند آن را به مسئله بهره‌برداری و ظرفیت تبدیل کنند.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت بابیان اینکه قبل از ورود به این قرن همه کارشناسان و تحلیل‌گران معتقد بودند که این قرن جنگ آب است، ابراز داشت: یعنی این بحران آن‌قدر شدید خواهد شد که ملت‌ها، کشور‌ها و نظام‌ها به خاطر آب وارد جنگ خواهند شد و می‌بایست تلاش کرد تا زمینه رفع این بحران برطرف شود.

اختری افزود: در سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان نیز مسئله آب به‌عنوان یکی از موضوعات اساسی مطرح شد تا نیمی از نیازمندی‌های مردم ایران را تأمین کند.

دبیر مجمع جهانی اهل‌بیت بابیان اینکه دانشمندان و متخصصان باید بنشیند مشکل را برطرف کنند، ابراز داشت: اینکه بگوییم انتقال آب محیط‌زیست را تخریب می‌کند، گفته کیست؟ این حرف غلطی است بلکه محیط‌  زیست را رشد و باعث تقویت آن نیز می‌شود چند کیلومتر راه ممکن است مشکلاتی داشته باشد، اما به این فکر کنید که چقدر می‌تواند کشور را زنده کند.


کد خبرنگار : 38