تاریخ : 1398,پنجشنبه 30 خرداد15:22
کد خبر : 316456 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

رهاورد 6G برای ارتباطات بی‌سیم؛ استفاده از هوش مصنوعی

پژوهشگران امیدوار هستند راه‌اندازی شبکه‌ی 6G به دانشمندان کمک کند تا بتوانند از هوش مصنوعی با توانمندی‌های مغز انسان در دستگاه‌های بی‌سیم استفاده کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: با گسترش شبکه‌ی 5G در شهرها و کشورها، اکنون پژوهشگران دست‌به‌کار شده‌اند تا مقدمات لازم برای توسعه‌ی 6G را در زمانی کمتر از یک دهه‌ی آینده آماده کنند. به‌عقیده‌ی آن‌ها، قوت این نوع از شبکه‌ها سرعت‌بخشیدن به سرویس‌های اینترنت بی‌سیم خانه‌ها یا تلفن‌های همراه نیست؛ بلکه مجموعه‌ی گسترده‌ای از کارهای علمی و صنعتی پیشرفته‌ای است که انجام آن‌ها فقط به‌لطف شبکه‌های 6G مقدور یا تسهیل می‌شود. دسترسی از‌ راه‌ دور و آنی و بی‌سیم به محاسبات هوش مصنوعی در حجمی برابر با محاسبات مغز انسان از این جمله‌اند.

ایده‌ی این نوع از شبکه‌ها برگرفته از مقاله‌ای IEEE است که به‌تازگی دکتر تد راپاپورت و همکارانش با محور کاربردهای طیف بی‌سیم صد گیگاهرتز تا سه تراهرتز نوشته شده است. راپاپورت یکی از پژوهشگران پیش‌گام دانشگاه نیویورک است که در حوزه‌ی ارتباطات بی‌سیم فعالیت می‌کند.

با افزایش مستمر استفاده‌ی نسل‌های پیشین شبکه‌های ارتباطاتی از طیف‌های مختلف رادیویی (از فرکانس‌های مایکروویو گرفته تا فرکانس‌های میلی‌متری)، اکنون دیگر دامنه‌ی امواج زیرمیلی‌متری (submillimeter wave) آخرین مجموعه از فرکانس‌های ظاهرا امن و غیریونیزه‌کننده است که می‌توان از آن برای ارتباطات استفاده کرد و پس‌ازآن، دیگر باید به‌سراغ طول موج‌های اپتیک، تابش‌های کیهانی، اشعه‌ی ایکس و گاما رفت.


کد خبرنگار : 28