تاریخ : 1398,شنبه 01 تير12:48
کد خبر : 316612 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دستورالعمل اجرایی نظام پایش دانشگاه آزاد ابلاغ شد

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی و مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل اجرایی نظام پایش آزاد را ابلاغ کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، با توجه به اجرایی شدن نظام پایش آزاد از سال تحصیلی آینده، دکتر بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی و مسئول باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل اجرایی نظام پایش آزاد را تشریح کرد.

در این دستورالعمل تأکید شده است: در نظام پایش آزاد با هدف مدیریت و راهبری اثربخش، یکپارچه و شبکه‌ای پژوهش های تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاهی و سازماندهی و برنامه‌ریزی هدفمند آنها و همچنین شناسایی استعدادهای حل مسئله و توانمندسازی آنها نسبت به شکست و تبدیل چالش ها و مسائل ملی کشور به مسائل دانشگاهی و قرار دادن آنها به عنوان زمینه های پژوهشی پایان‌نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری اقدام می شود.

براساس بندهای این دستورالعمل؛ اهداف نظام پایش آزاد شامل مواردی از جمله رصد و پایش نظام‌مند موضوعات پژوهش های تحصیلات تکمیلی و جهت‌دهی آنها به سمت حل چالش ها و مسائل ملی، افزایش کارآیی، اثربخشی، همسویی و هم‌افزایی پژوهش های تحصیلات تکمیلی، ارتقای دانشگاه به یک سازمان یکپارچه آموزشی و پژوهشی نوآورانه و فناورانه حل مسئله و پاسخگو به مسائل ملی و همگام‌سازی، ایجاد ارتباط هدفمند دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفت های علم و فناوری و… است.

در این دستورالعمل آمده است: نظام پایش آزاد دارای سه سطح «سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی»، «برنامه‌ریزی، هماهنگی و پشتیبانی» و «عملیاتی و اجرایی» است که به صورت منسجم، هماهنگ و در تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند.

همچنین در این دستورالعمل به جزئیات کاملی از ارکان اجرایی و تقسیم وظایف شامل شورای عالی، دبیرخانه مرکزی، دبیرخانه استان و معاون پژوهشی واحد پیشرو و مقررات مالی دبیرخانه استان اشاره شده که در اختیار واحدها و مراکز دانشگاهی قرار گرفته است.