تاریخ : 1398,دوشنبه 03 تير05:01
کد خبر : 316881 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دانشگاه‌های تک جنسیتی برای دختران ضروری است

رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: من موافق جدی بحث‌های تک جنسیتی دختران هستم. واقعیت این است که درست نیست دخترهایمان را به شهرهای مختلف بفرستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سومین نشست «بررسی نقش و جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی در پیشبرد سند چشم‌انداز ۱۴۰۴» که در موسسه آموزش عالی بینالود برگزار شد، درباره تک جنسیتی شدن دانشگاه ها بیان داشت: اگر بتوانیم مراکز تک‌جنسیتی ایجاد و دختران را پیش خودمان حفظ کنیم از بعد فرهنگی هم به نفع ماست. البته نه اینکه بخواهیم این مراکز عینا مثل دانشگاه‌های دولتی باشند. من از این موضوع حمایت می‌کنم، اما متاسفانه نگاه دقیقی در وزارت علوم نیست.

زاهدی در خصوص حذف کنکور نیز گفت: باید کنکور حذف شود. راهی جز این نداریم. باید روش‌هایی را به‌جای آن بیاوریم که اطمینان داشته باشیم بی‌عدالتی در پذیرش دانشجو صورت نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این راستا آنچه ما تاکنون به آن رسیدیم سابقه تحصیلی دوره دبیرستان است، برای رشته‌های پرطرفدار مثل پزشکی که همه می‌خواهند به این رشته‌ها بروند، این موضوع دردسر است. باید دانشگاه‌ها برای رشته‌های پرطرفدار ضوابطی بگذارند ضوابطی مثل اینکه معدل سه سال آخر ۱۹ باشد.

وی یادآور شد: نباید سابقه تحصیلی به عنوان یک امر منفی تلقی شود. ظرفیت دانشگاه‌ها آنقدر بالا رفته که می‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند. سال قبل ۷۰ درصد پذیرش دانشجو در کشور بدون کنکور بود.

پوشش جاسوس در قالب دانشجو خارجی در دانشگاه های کشور

زاهدی در مورد پذیرش دانشجوی خارج از کشور تاکید کرد: من یقین دارم همه از این موضوع حمایت می‌کنند، اما در این زمینه مشکلی وجود دارد و آن هم این است که در یک مقطعی سرویس‌ها بر موضوع سوار شده بودند و تعدادی افراد در قالب دانشجو اما در واقع به عنوان عامل سرویس‌ها به داخل کشور فرستاده شدند. ما هیچ محدودیتی برای پذیرش دانشجوی خارج از کشور نداریم، اما باید هماهنگی با ارگان‌های ذی‌ربط انجام شود. اگر این هماهنگی صورت بگیرد هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

وی در مورد پردیس‌های بین‌المللی بیان کرد: من با پردیس‌ها به شدت مخالف هستم. هم به وزارت علوم و هم به وزارت بهداشت گفته‌ام که با پردیس‌ها مخالفیم که پول زیادی بگیرند و دانشجو با نمره کم بیاورند. این موضوع را نوعی بی‌عدالتی آموزشی و تبعیض می‌دانیم. پردیس‌ها باید کمرنگ و کمرنگ شوند.

زاهدی تأکید کرد: اغلب پردیس‌های بین‌المللی، ۹۰ درصد دانشجویان ایرانی دارند. با این موضوع مخالفیم. اگر پردیسی بین‌المللی است باید نسبت دانشجویان خارجی و داخلی پنجاه پنجاه باشد. اینکه درصد دانشجویان خارجی به نسبت دانشجویان ایرانی ۱۰ به ۹۰ درصد باشد را قبول نداریم.

لزوم تغییر در آیین نامه ارتقای وزارت علوم

رئیس کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم آیین‌نامه ارتقاء وزارت علوم باید تغییر اساسی پیدا کند. عمده نگاهی که در آیین‌نامه ارتقا قرار دارد به مقاله بر می‌گردد. این نگاه باید از ریشه عوض شود. حتی من اعتقاد دارم باید آیین‌نامه ارتقای چند سطحی ایجاد کنیم. آیین‌نامه ارتقاء چند بعدی یعنی اینکه این آیین‌نامه براساس زیر نظام‌هایی که در کشور وجود دارد، باشد. چه کسی گفته آیین‌نامه ارتقاء پیام نور باید عینا مثل دانشگاه صنعتی شریف باشد و یا دانشگاه فرهنگیان ماموریت خاص دارد. چه کسی گفته که دانشگاه فرهنگیان مقاله ISI داشته باشد؟

زاهدی با اشاره به اینکه «آیین‌نامه ارتقاء موجود از سدهای راه پیشرفت دانشگاه‌های کشور است»، گفت: چه ایراد دارد در فنی حرفه‌ای استاد تمام مهارتی تعریف کنیم. به‌جای اینکه بگوییم استاد برود ۱۰ مقاله بیاورد بگوییم ۱۰ مهارت جدید بیاورد که کار آفرین باشد و مشکلی را حل کند. این موضوع بسیار به نفع کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید در بسیاری از موارد نگاه را عوض کنیم، اما وزارت علوم یا می‌ترسد یا وارد این ریسک‌ها نمی‌شود. باید آنها را تکان داد و شوک وارد کرد. باید کاری کرد که این تفکر سنتی را کنار بگذاریم و تفکرات جدید را حاکم کنیم. اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند راهی غیر از این نداریم.