تاریخ : 1398,دوشنبه 03 تير22:55
کد خبر : 316989 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

وضعیت بانکداری الکترونیکی

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در سال ۹۷ روزانه به طور متوسط ۹۵ میلیون تراکنش بانکی بر بستر شتاب در کشور انجام شد، آمارهایی از وضعیت بانکداری الکترورنیکی ارائه کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ امیر ناظمی در توئیتر با تاکید بر اینکه باید از تجربه موفق بانکدای الکترونیک در سایر حوزه‌ها مانند سلامت الکترونیک الگو گرفت، نوشت: در سال ۹۷، روزانه به طور متوسط ۱۲۵ میلیون تراکنش بر بستر شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) و ۹۵ میلیون تبادل مالی نیز از طریق تراکنش بر بستر شتاب اتفاق افتاد.

وی نرخ متوسط هر تراکنش بر بستر شاپرک را ۵۶ هزار و نرخ متوسط هر تراکنش از طریق شبکه شتاب را ۱۱۴ هزار تومان عنوان کرد و افزود: بر مبنای بررسی‌ها بیشترین تراکنش در روز از بستر شبکه پرداخت کارت شاپرک ۲۲۷ میلیون و از بستر شبکه شتاب ۱۶۸ میلیون به ثبت رسیده است.

.معاون وزیر ارتباطات با اشاره به سهم اینترنت و موبایل در تراکنش‌های مالی و بانکی کشور، گفت: سهم اینترنت در شبکه شتاب، نصف سهم اینترنت در دستگاه‌های خودپرداز ATM است. این در حالی است که در شبکه شاپرک سهم اینترنت و موبایل، ۱۱ درصد عنوان می‌شود. با این وجود مابقی درصدها به سهم اینترنت از دستگاه‌های کارتخوان (POS) برمی گردد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: این یعنی ظرفیت حوزه فین تک ها (استارت‌آپها و اپلیکیشن‌های مالی) بسیار بیش از وضعیت فعلی است یا به زبان دیگر، باید زمینه‌های حقوقی و فنی نوآوری مالی را گسترده کرد.