تاریخ : 1398,سه شنبه 04 تير17:12
کد خبر : 317077 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

ادامه واکنش‌ها به اهدا سکه از طرف دانشگاه آزاد به مسئولین واحدها:

۳۰ سکه از ۳۳۰ سکه به دانشگاه بر‌می‌گردد/ دانشجویان: تمام سکه‌ها به خزانه بازگردد

هر چند گفته می شود طهرانچی از این روند گلایه کرده است، اما باید دید آیا دانشگاه آزاد برای اشتباهات دیگری که ممکن است در این نشست رخ داده باشد تمهیداتی ایجاد اندیشیده است، آیا دانشگاه آزاد مطمئن است تمام 300 نفر دیگر مستحق گرفتن پاداش هستند؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صبح روز گذشته خبر عجیبی با عنوان «بذل و بخشش دانشگاه آزاد از جیب دانشجویان» منتشر شد. در این خبر آمده بود که در جلسه خردادماه روئسای دانشگاه های آزاد اسلامی تعداد 330 سکه به مسئولان واحد های این دانشگاه اهدا شده است. در بخشی از این خبر آمده بود که حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مسئولین نهادها دستور برگشت سکه‌ها را داده است و تاکید کرده که سکه ها باید به دانشگاه آزاد بازگردد.

بذل و بخشش نبود
ظهر دیروز نیز دانشگاه آزاد در جوابیه عنوان کرد که این سکه ها نه «بذل و بخشش» بلکه پاداش معوقه روئسای دانشگاه های آزاد در سال های 96 و 97 بوده است که به صورت تجمیعی و به صورت سکه به روئسای دانشگاه ها واگذار شده است. دانشگاه آزاد در این جوابیه اعلام کرد:«درخصوص اهدای سکه به روسای واحدهای دانشگاهی اعلام می دارد، از آنجایی که روسای واحدها معوقه حقوقی مربوط به پاداش دو ساله (سالهای 96 و 97) خود را دریافت نکرده اند، لذا در فرصت حضور در همایش اخیر، معاونت توسعه منابع و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی معوقه مذکور را در قالب واگذاری یک عدد سکه به آنان پرداخت کرد که باید توجه داشت ارزش ریالی آن بسیار کمتر از طلب دوساله روسای واحدهای دانشگاهی است، بنابراین استفاده از واژه‌‏هایی همچون "بذل و بخشش" در خبر این خبرگزاری صحیح نبوده و ناشی از بی‏ اطلاعی گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در انتشار این گزارش است.»

بیشتر بخوانید:: دانشگاه آزاد پاسخ داد: سکه‌ها پاداش‌های معوق بود

سکه هایی که به مسئولین نهاد داده شده بر می گردد
در نهایت امروز حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها طی گفت‌وگویی در رادیو ایران پیرامون این اقدام دانشگاه آزاد گفت: در این باره از مسئولان دانشگاه آزاد سوال کردیم؛ ظاهرا این دانشگاه سکه‌هایی را به همه شرکت‌کنندگان در یک جلسه  دادند. چون همکاران ما در دفاتر نهاد هم در این جلسه حضور داشتند به آنها نیز این سکه‌ها داده شده بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: آن گونه که دانشگاه آزاد گفته به ظاهر این سکه‌ها پاداش پایان سالی بوده که هر ساله به این افراد تعلق می‌گرفته و چون مسئولان دفاتر نهاد ما جزو نیروهایی که پاداش پایان سال از دانشگاه آزاد دریافت کنند نیستند و این سکه‌ها به آنها تعلق نمی‌گرفته، ما اعلام کردیم که سکه‌های پرداخت‌شده را بازگردانند.

حجت الاسلام رستمی افزود: ۳۰ مسئول نهاد در این جلسه حضور داشتند که قرار شد سکه‌هایی که به آنها داده شده را جمع‌آوری کنیم و بعد از جمع‌آوری صورتجلسه خواهیم کرد و آنها تحویل دانشگاه آزاد خواهیم داد.

او ادامه داد: شکل پرداخت سکه‌ها در این فضا مناسب نبود، بنده به آقای طهرانچی هم که صحبتی که داشتم ایشان هم گلایه‌مند بود ظاهرا نامه‌ای را به همکاران زده بود که شکل پرداخت سکه‌ها به این شکل که 300 سکه به این صورت توزیع شود، قابل توجیه نیست.

26 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد: تمامی سکه ها عودت داده شود
26 دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد در نامه ای خطاب به طهرانچی خواهان بازگشت تمام سکه های پرداختی شدند. این دانشجویان با اشاره به مشکلات بودجه ای دانشگاه آزاد نوشتند: قطعا مسئولین از وضعیت مالی و زیان ده بودن بسیاری واحد‌های دانشگاه بهتر از دانشجویان مطلع اند و پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه به عنوان چالش اصلی به طور کلی حل نشده است امروز کمتر کسی است که فشار اقتصادی روی مردم را در سطح جامعه حس نکند حال با این اوصاف و آیا توزیع ۳۱۵ سکه بین مدیران آن هم در شرایط فعلی خطایی سنگین‌تر حساب نمی‌شود؟ در شرایطی که بسیاری از برنامه‌های فرهنگی به دلیل کمبود بودجه انجام نمی‌شد این کار چه معنایی دارد؟ آیا چنین کاری که همواره به عنوان عملی مذموم شناخته می‌شده است اثرات بد فرهنگی در بین مدیران ندارد؟

بیشتر بخوانید: آقای طهرانچی! دستور بازگشت سکه‌ها به خزانه را صادر کنید

در بخش دیگر نیز اعلام کردند که در صورتی که دانشگاه اقدام به بازگرفتن سکه ها نشود خود این اقدام را انجام خواهند داد: بسیج دانشجویی خواستار عودت ۳۱۵ سکه توزیع شده در اجلاس روسای واحد‌ها و ۳۱ سکه توزیع شده در نشست شورای دانشگاه در واحد اصفهان به خزانه دانشگاه و ارایه گزارش آن به مطلعین است در غیر این صورت بسیج دانشجویی راسا با مکاتبه با روسای واحد‌ها نسبت به جمع آوری سکه‌ها و ارسال آن به دانشگاه اقدام خواهد نمود

اشتباهی که 135 میلیون آب می خورد
اگر جوابیه دانشگاه آزاد مبنی بر پرداخت معوقات روئسای دانشگاه ها را درست در نظر بگیریم، در یک اشتباه 30 سکه به مسئول دفاتر نهاد داده می شود که طبق گفته رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از مسئولان دانشگاهی محسوب نمی شوند و عملا نباید سکه ای دریافت نمایند. تنها در این یک قلم اشتباه اگر هر سکه 4ملیون و 500 هزار تومان در نظر بگیریم مبلغ 135 میلیون تومان از جیب دانشجویان دانشگاه آزاد اشتباهاً خرج شده است و اگر مسئولین دفاتر نهاد انقلابی عمل نمی کردند این مبلغ هرگز به جیب دانشجویان بازگشت داده نمی شد.

جالب آنجاست که ممکن است چند نفر از روئسای این دانشگاه ها طی دو سال اخیر تغییر کرده باشند و مسئولین فعلی دانشگاه شرایط لازم برای دریافت این سکه را نداشته باشد.

هر چند حجت الاسلام رستمی در گفت و گوی رادیویی خود از گلایه طهرانچی از این روند گفته است باید دید آیا دانشگاه آزاد برای اشتباهات دیگری که ممکن است در این نشست رخ داده باشد تمهیداتی ایجاد اندیشیده است، آیا دانشگاه آزاد مطمئن است تمام 300 نفر دیگر مستحق گرفتن پاداش هستند؟

البته این نکات در حالی است که نامه روز گذشته روابط عمومی دانشگاه مبنی بر عدم مشکلات مالی، معوقه دانستن سکه ها و نه پاداش نامیدن آنها و ...  را درست بدانیم.


کد خبرنگار : 86