تاریخ : 1398,چهارشنبه 05 تير19:05
کد خبر : 317237 - سرویس خبری : یادداشت

محمدحسین معصوم‌زاده

ضرر زنگنه برای وزارت نفت

به اعتقاد ما با حضور آقای زنگنه هیچ تغییر مثبتی در ادامه مسیر ایجاد نخواهد شد و اولین قدم برای ایجاد تغییر در وزارت نفت کنارگذاشتن وزیر فعلی است و اینکه وزیری جوان‌تر، کارآمدتر و دارای ایده های بهتر جایگزین شود تا این وزارتخانه را از پاشنه آشیل کشور خارج کرده و به عنوان یک نقطه قوت تبدیل کند که بتواند در مقابل تحریم ها بایستد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدحسین معصوم‌زاده// ما اکنون نیاز به یک تیم مقاوم در وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌ داریم، تیمی که بتواند با تحریم‌های نفتی مقابله کند.

آقای زنگنه و تیمش پیش از این نیز سال‌ها سکاندار وزارت نفت بودند ولی به نظر می‌رسد هیچ دغدغه ای برای مقابله با تحریم‌ها و اینکه یک سازوکار مقاومتی در صنعت نفت ایجاد کنند را ندارند. برای نمونه ما می بینیم وزیر نفت با اینکه ما نفت را به صورت غیرخام بفروشیم و آن را فرآوری کنیم و یا پالایشگاه تاسیس کنیم موضوع مخالف بوده و سعی کرده که همین فروش نفت خام را ادامه دهد.

مسلما فروش نفت خام تحریم پذیری بیشتری دارد و چون مبدا و مقصد مشخص است و به راحتی می‌توانند آن را تحریم کنند، از طرفی فروش نفت خام ارزش کمتری نسبت به فرآورده‌های نفتی دارد و پیدا کردن سر منشاء فرآورده‌های نفتی خیلی سخت‌تر است و وقتی نفت تبدیل به هزاران ماده  شود تحریم پذیری آن نسبت به تحریم پذیری نفت خام کمتر می‌شود و این همان اقتصاد مقاومتی است که در وزارت نفت با آن مخالفت می‌شود.

از طرفی آقای زنگنه در فروش نفت خام هم کارنامه مثبتی ندارد و در نامه ای که وی به دکتر جلیلی نوشت هم این موضوع مشخص بود و محتوای نامه زنگنه، سخن جلیلی مبنی بر فروش روزانه یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت در اوج تحریم‌ها را تأیید می‌کرد.

سابقه عملکرد تیم آقای زنگنه سابقه خوبی نیست و اگر ما می‌خواهیم مدیریت خوبی در وزارت نفت داشته باشیم آقای زنگنه گزینه خوبی نخواهد بود، چون آقای زنگنه برای احداث پالایشگاه دغدغه نداشته و همواره به دنبال فروش نفت خام بوده است. ادامه مدیریت آقای زنگنه در وزارت نفت به ضرر کشور خواهد بود و به نظر نمی رسد که با این سابقه ای که وی دارد در وزارت نفت دارد و او را به وزیر همیشگی نفت تبدیل کرده بتواند تغییر رویه دهد.

گویا دلیل اینکه وزارت نفت در زمان تحریم ها به پاشنه آشیل تبدیل کشور شده و هیچ کارایی مثبتی ندارد دلیلش این است همان دستگیری باند جاسوسی در وزارت نفت باشد که سردسته آن خانمی بود که با ۱۶ نفر در وزارت نفت ارتباط داشته و توانسته یک سری تصمیمات را به مدیران القا کند و یکسری تصمیمات هم مسکوت بگذارد.

به اعتقاد ما با حضور آقای زنگنه هیچ تغییر مثبتی در ادامه مسیر ایجاد نخواهد شد و اولین قدم برای ایجاد تغییر در وزارت نفت کنارگذاشتن وزیر فعلی است و اینکه وزیری جوان‌تر، کارآمدتر و دارای ایده های بهتر جایگزین شود تا این وزارتخانه را از پاشنه آشیل کشور خارج کرده و به عنوان یک نقطه قوت تبدیل کند که بتواند در مقابل تحریم ها بایستد. مسلما اگر مدیریت خوبی وجود داشته باشد می‌توان به کشورهای تحریم کننده ایران هم فشار وارد کرد و حتی می‌توان به جای فروش نفت خام به خریدار نفت تبدیل شد و نفت خریداری شده را به فرآورده نفتی تبدیل کنیم.

* دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران