تاریخ : 1398,دوشنبه 10 تير07:46
کد خبر : 317811 - سرویس خبری : خبرنامه

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در نشست با عاملی چه گفتند؟

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چند ماه پس از انتصاب حجت الاسلام سعید رضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای چند ساعته به بیان پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. در همین راستا از حاضرین در جلسه از گفت و شنودشان با عاملی پرس و جو کردیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چند ماه پس از انتصاب حجت الاسلام سعید رضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای چند ساعته به بیان پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. در همین راستا از حاضرین در جلسه از گفت و شنودشان با عاملی پرس و جو کردیم.

صبوری: از فعال نبودن شورا انتقاد کردیم

صبوری دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مسائل مطرح شده در نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعالین تشکل های دانشجویی گفت: بنده در نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعالان تشکل های دانشجویی به نقش نظارتی و سیاست گذاری کلان در حوزه فرهنگی به عنوان دو رسالت جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به زیرمجموعه های گسترده‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد این مجموعه متولی بررسی مسائل مختلف فرهنگی از نمادها تا دروس دانشگاهی و مدارس و عفاف و حجاب است با این وجود علیرغم این گستردگی خروجی از شورا نمی‌بینیم به گونه‌ای که می‌توان گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسائل فرهنگی تولید محتوا و گفتمان سازی ندارد و کنشگر فعالی نیست.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در این نشست اشاره شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارتی بر مصوبات و سرانجام آنها ندارد و این مسئله به صورت کلی در مورد تمام مصوبات شورا صدق می کند. مثلاً سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چند سالی است که مصوب شده و طبق این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش موظف است که هر ساله گزارشی در این خصوص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و در خصوص روند اجرای آن توضیح دهد ولی تاکنون هیچ گزارشی ارائه نشده است بنابراین پیگیری مصوبات در شورای عالی انقلاب فرهنگی جدی گرفته نمی شو.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که بنده در نشست فعالین تشکل های دانشجویی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر نظارت بر اجرای مصوبات باید بر عملکرد اعضای حقیقی و حقوقی شورا هم نظارت کند و این انتظاری است که خطاب به دبیر شورا مطرح شد.

صبوری تصریح کرد: بنده در این نشست خواستار تشکیل یک شورای جدی، عملی و واقعی با جایگاه حقوقی شدم تا این شورا نظرات تشکل‌های دانشجویی و نخبگان دانشگاهی را بشنود که در این رابطه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وعده داد پیشنهاد تشکیل یک شورای معین دانشجویی را ارائه می کند.

مهدی پور: پیشنهاد دادیم مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی علنی باشد

مهدی پور دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان نیز گفت: بنده در نشست فعالین تشکل های دانشجویی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کردم که از نظر ما مهمترین مشکل این شورا تعداد مصوبات زیاد آن است به گونه‌ای که تاکنون ۲۰۰۰ مصوبه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که تعدادی از آنها به دلیل تغییرات مکرر دیگر کارآیی ندارند و برخی از آنها هم یا منسوخ شده اند و یا تاریخ مصرف آنها گذشته است.

وی افزود: بنده همچنین به عدم تنظیم یک ساز و کار برای پیگیری اجرای مصوبات توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و تاکید کردم شورا نظارتی بر روی اجرای این مصوبات ندارد.

مهدی پور تصریح کرد: بنده پیشنهاد دادم که شورای عالی انقلاب فرهنگی چند وقتی تصویب مصوبات جدید را کنار بگذارد و به جای آن چند جلسه جهت خود ارزیابی این شورا اختصاص دهد و مصوبات گذشته را مجدد مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینکه بنده در این نشست به ابهامات در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کردم افزود: این ابهام به دلیل عدم انتشار عملکرد، عدم شفافیت مذاکرات و عدم شفافیت فرآیند تصویب مصوبات است؛ بنابراین بنده پیشنهاد دادم که هم مذاکرات شورا به صورت علنی برگزار و منتشر شوند و هم فرآیند و نحوه تصویب یک مصوبه به طور شفاف بیان شود.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: بنده تاکید کردم که باید نتیجه واقعی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی از بدو تاسیس تا کنون به صورت شفاف و به نحوی که کارآمدی های شورا را به صورت واقعی برای نخبگان و مردم ترسیم کند ، بیان شود.

مهدی پور تصریح کرد: همچنین بنده اشاره کردم که در حال حاضر ۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی معطوف به آموزش عالی بوده ولی با این وجود باید به این نکته اذعان کرد که نظام آموزشی ما دچار یک بحران شدید است که مدیریت سیاسی آموزش عالی و مدیریت باندی در اداره دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مثال های بارز این وضعیت است. همچنین بنده روش غلط ارتقاء استادان با تاکید بیش از حد بر مقالات آن هم مقالات ثبت شده در پایگاه های استنادی بیگانه، بی علاقگی جوانان به تحصیل و ادامه تحصیل و و مهاجرت وسیع نخبگان را از دیگر تبعات این وضعیت دانستم.

وی با اشاره به اینکه در کنکور کارشناسی ارشد امسال تعداد ثبت نام کنندگان نسبت به سال گذشته ۱۲۰ هزار نفر کمتر شده تصریح کرد: ۲۰ درصد از افرادی که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده بودند پس از دقایقی محل آزمون را ترک کردند که این خود نمونه بارز بی علاقگی جوانان به تحصیل است.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: بنده از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستم تا در خصوص بحرانی که گریبانگیر جوانان و آموزش عالی شده توزیع بدهد و بگویند که در رابطه با این موضوع چه برنامه‌ای دارد. همچنین از او خواستم که در خصوص وضعیت طرح آمایش آموزش عالی و تعیین تکلیف دانشگاه علمی کاربردی، پیام نور، فنی و حرفه ای و موسسات غیر انتفاعی توضیح دهد چرا که یکی از سیاست های غلطی که در مدیریت کلان کشور رایج شد این بود که بیش از آن که به کیفیت کار توجه شود کمیت در اولویت قرار گرفت و در نتیجه تعداد دانشگاه ها افزایش یافت.

مهدی‌پور بیان کرد: موضوع دیگری که به آن اشاره شد در خصوص سند بنیادین تحول آموزش و پرورش بود. بنده گفتم این سند علاوه بر مشکلات محتوایی دارای مشکل عدم امکان پذیری اجرا است و علت آن هم این است که آموزش و پرورش کشور ثبات مدیریتی خرد و کلان ندارد و همچنین هر ساله با مشکل کسری بودجه چند هزار میلیاردی مواجه است و از طرفی بیش از ۹۰ درصد از بودجه اعلامی و نه اعمالی این وزارتخانه صرف حقوق و دستمزد کارمندان می شود لذا با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شو.

مهدی پور بیان کرد: یکی دیگر از اشکالات طرح تحول بنیادین که به آن اشاره شد این است که در این طرح مشخص نشده که نحوه تحول و مسئولان ایجاد این تحول در میان مسئولان ارشد نظام که کسانی هستند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما هیچ گونه تعادلی میان میزان توجه به آموزش عالی و آموزش و پرورش وجود ندارد و این خیلی غیر منطقی است که دانشگاه‌های ما سردرهای چند میلیاردی بسازند اما مدارس با مشکلات ابتدایی آموزشی دست و پنجه نرم کنند.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه رئیس جمهور به خصوصی سازی آموزش و پرورش اعتقاد دارند اما بنده در این نشست تاکید کردم ما قاطعانه و با سند و مدرک می‌گوییم که این طرح بر خلاف سیاست گذاری های کلان فرهنگی کشور است، تصریح کرد: در دنیا هیچ کشوری را نمی بینیم که آموزش و پرورش خود را به بخش خصوصی واگذار کند چون این مسئله با تربیت نسل آینده در ارتباط است با این وجود خصوصی سازی یعنی رها کردن تربیت نسل آینده به اغیار و له شدن معلمان کشور زیر دست و پای بخش خصوصی.

به گفته دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دو نفر دیگر از اعضای این اتحادیه در خصوص سند حجاب و عفاف و همچنین مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها به بیان نظرات پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

مرادی: باید در عملکرد شورا تحول ایجاد شود

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز گفت: بنده در نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعالین دانشجویی از دبیر این شورا به دلیل برگزاری نشست با فعالین تشکل های دانشجویی و وقتی که در اختیار دانشجویان قرار دادند تشکر کردم و به مرور مختصر مطالبات رهبر معظم انقلاب از این شورا و همچنین جایگاه آن در قوانین کشور و اختیارات و وظایفی که دارد پرداختم و با توجه به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردم عملکرد شورا نسبت چندانی با اهداف اعلامی برای آن ندارد و لازم است یک تحولی در آن صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ما در این نشست هم انتقاداتی به گذشته داشتیم و هم پیشنهاداتی را ارائه کردیم تصریح کرد: انتقادات بنده عمدتاً بر اسناد اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون سند اسلامی کردن دانشگاه ها، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور متمرکز بود و از عدم اجرایی شدن این اسناد به عنوان اسناد مادر گلایه کردم و در این راستا نیز پیشنهاد دادم که شورای عالی انقلاب فرهنگی راساً بر تشکیل و تقویت پژوهشکده های علوم انسانی در بخش هایی که مسیر تولید علم و پرورش استعداد در زمینه علوم انسانی را دنبال می کند نظارت کند.

مرادی با اشاره به اینکه عدم اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از گلایه های جدی بود که در نشست فعالین دانشجویی با دبیر این شورا مطرح شد، افزود: به نظر می‌رسد که فقط شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در این زمینه فکری به حال خود کند تا مصوبات آن ضمانت اجرایی پیدا کنند. چون معمولاً وقتی سیاست گذاری ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود این سیاست گذاری ها با سیاست یا میل دولت ها، وزرا، مجریان دستگاههای فرهنگی دولتی و غیردولتی همخوانی پیدا نمیکند با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد که این سیاست‌گذاری ها اجرایی شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه منشور حقوق دانشجویی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بازنویسی است بنده به طور مفصل در مورد آن بحث کردم و تاکید کردم که باید از ظرفیت نخبگان تشکل ها در بازنویسی این سند استفاده شود که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از این مسئله استقبال کردند و قول مساعد دادند که نقش دانشجویان و نخبگان دانشجویی و به ویژه فعالین فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تقویت شود و در همین راستا قرار شد که بخش های دانشجویی شورا این موضوع را دنبال کنند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان گفت: تاثیر اقتصاد سیاسی بر فرهنگ، خصوصی سازی مدارس و آموزش و پرورش و آموزش عالی، سبک زندگی و مسئله زنان از دیگر مسائلی بود که در این نشست در مورد آنها بحث شد.

وی با بیان اینکه فضای نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با فعالین تشکل‌های دانشجویی فضای نسبتاً خوبی بود افزود: ما از تشکیل چنین جلساتی استقبال می‌کنیم و این اقدام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که خودشان بانی نشست با فعالین دانشجویی بودند را مثبت می دانیم و امیدواریم این نشست نمایشی نبوده و در آینده هم استمرار یابد.