تاریخ : 1398,پنجشنبه 13 تير13:21
کد خبر : 318262 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

واکنش علیرضا فیروزی نسبت به اسارت استاد دانشگاه ایرانی در زندان‌های آمریکا؛

اقدام آمریکا در بازداشت دانشمند ایرانی یک ترور علمی است/ برای مرز انسانی کشورمان ارزش قائل نیستم

اکنون نه ماه است که مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی و استاد دانشگاه تربیت مدرس در سکوت خبری رسانه های خارجی و فعالان حقوق بشری و کم کاری وزارت علوم و وزارت امور خارجه در زندان های آمریکا و در وضعیتی بلاتکلیف قرار دارد، این در حالی است که کشور برای پیشرفت های علمی خود به دانشمندان خود نیازمند است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اکنون نه ماه است که مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی و استاد دانشگاه تربیت مدرس در سکوت خبری رسانه های خارجی و فعالان حقوق بشری و کم کاری وزارت علوم و وزارت امور خارجه در زندان های آمریکا و در وضعیتی بلاتکلیف قرار دارد. این استاد برجسته، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، این دانشمند ایرانی ۱۵ مهر ماه سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، اما در بدو ورود به خاک کشور آمریکا به علت نامعلومی از سوی پلیس اف بی آی دستگیر و زندانی شد.

علیرضا فیروزی، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون این موضوع مطرح کرد: متاسفانه آمریکا و غرب بر خلاف شعارهای زیبای خودشان که دم از آزادی بیان و حقوق بشر می ‌زنند همزمان آنها را نقض می‌کنند، به طوری که یک چهره شاخص علمی را بدون هیچ بهانه و سند و مدرکی دستگیر کردند و اجازه بازگشت به کشورش را نمی‌دهند. بنده این اقدام آمریکایی ها را ترور تلقی می‌کنم چرا که می‌توان گفت این عمل ترور علمی است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: این در حالی است که قبلا ترور چهره های علمی کشورمان توسط این کشورها بوده ایم، چرا که این کشورها نمی‌خواهند ایران از لحاظ علمی جایگاهی داشته باشد و گمان می کنند که می توانند از این طریق جلوی پیشرفت کشورمان را بگیرند.

او خاطرنشان کرد: دستگاه سیاست خارجه ما می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد و در پیگیری و آزادی ایشان اقدام کند، که به نظر بنده باید هر کاری را که می‌توانند انجام دهند، وزارت علوم هم از لحاظ علمی و شورای عالی امنیت ملی هم در رابطه با همین مسئله ورود کنند تا هر چه سریعتر این دانشمند عزیز علمی را به کشور باز گردانند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اشاره کرد: متاسفانه ما برای مرز انسانی کشورمان ارزش قائل نیستم! این نکته به چه معناست؟ بدین معنا، همانطور که برای مرز جغرافیایی کشورمان، تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان ارزش قائلیم و دست متجاوزین را کوتاه کرده ایم به همان اندازه افرادمان نیز برایمان مهم باشند. چه بسا که مسعود سلیمانی یک سرمایه و ارزش ملی هستند. باید برای افراد متخصص و دانشمندانمان که بعضا بازداشت یا ترور می‌شوند ارزش بیش از پیش قائل شویم.

فیروزی خاطرنشان کرد: چنین عمل هایی قبلا توسط رژیم صهیونیستی و امریکا بارها مانند ربودن حاج احمد متوسلیان و دیپلمات هایی چون شهید رکن آبادی تکرار شده است، لذا این عمل از لحاظ حقوقی و عرف بین الملل و قواعد دیپلماتیک و پروتکل های مربوطه جایز نیست.

او در پایان گفت: دانشگاهیان و دانشجویان باید بدانند که یقینا در فضای علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور عزیزمان پیشرفت داشت است و پرواضح است که کشور های غربی چشم دیدن این پیشرفت ها را ندارند، بدین دلیل است که دست به چنین اقداماتی می زنند اما غرب هم باید بداند که با این اقدامات هرگز نمی تواند جلوی پیشرف های علمی کشورمان را بگیرد.


کد خبرنگار : 86